grenen knabbelbox

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Van een bevriende mastenmaker kreeg ik een stuk stophout dat hij had gebruikt voor het ondersteunen van masten bij het maken daarvan. Het zat vol hamerslagen en oude boorgaten. Dus echt gebruikt maar wel jaren oud.
Hieruit een pinda/walnoot/chips bakje gedraaid. Excentrisch om voldoende hout te behouden voor het handvat uit wengé.
Het hout is grenen: ruikt heerlijk en draait geweldig - wel oppassen voor het uitbreken van de nerf op de kopse kanten.
H: 9,5 cm en D: 17,5 cm.
Zo je ziet hou ik van strakke vormen.
Lijkt het wat? Snel even een betere foto gemaakt met betere verlichting.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi project, het handvat had inderdaad iets "groter"gemogen. Maarrrr ik zou met alle liefde hier mijn borrelnootjes uit eten!!!
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik vind de foto's juist mooi. Erg theatraal, prachtige schaduwen die de vorm accentueren (wel even kleedje gladstrijken...).

En daarnaast die geur van grenen... Heerlijk! Op het moment ben ik bezig met mijn moeder-kinderbintenblafond. Erg veel schaven, schuren en frezen. Het hele huis ruikt ernaar. Al een 0,25m^3 krullen gemaakt!

@lex
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een schitterend bakje Jan. Is er nergens te zien hoe het hout eerst gebruikt is?? Ook zonder steeltje zou ik het mooi vinden, echt prachtig hout een dat beetje excentrisch maakt het nog spannender.

jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik vind het heel mooi! Inderdaad wel een beetje psychedelisch ook :lol: .

Ik had enkel de onderkant minder hoekig uitgedraaid, zodat de nootjes er makkelijker uitgraaien :D .

Prachtig stukje vakwerk!

Steven
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jaap het was een stophout in gebruik bij masten- en blokkenmaker v.d.Neut in Lemmer. Lag in de werkplaats vol teer, deuken en proefgaten voor het boren. Bij de bedrijfsbeëindiging kreeg ik dit blok mee om er nog iets uit te draaien. Zoals gezegd er zat een boorgat in. Op die plaats heb ik daarom een handvat geplaatst. In de hoek bodem/zijkant zit een kleine ronding. Te weinig om lekker te graaien, dat geef ik toe.
Hoe je zo'n kleine ronding maakt demonstreer ik 24/3 bij Rick op de 2e forumdag.
Overigens dank voor alle reacties.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.