Inzetbak voor pennen e.d.

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Na het barre winterweer van de afgelopen periode was er eindelijk weer eens gelegenheid om een klein werkstuk te maken in m'n enkel-steens werkplaats. Het is een inzetbak geworden voor mijn bureaulade om pennen e.d. in te leggen, dit lag allemaal los rond te slingeren dus vandaar.

Om mooie gelegenheid om me eens te wagen aan zwaluwstaarten (heten deze ook zo?) want dat had ik nog nooit toegepast. Maar ik vind ze wel mooi gelukt al zeg ik het zelf.

Het bakje is van dark-red meranti met een bodem en vakverdeling van 4mm dik okoumé triplex. Het rust op 2 houten geleiders die in de lade zijn bevestigd zodat er ook nog spullen onder kunnen. Nou uiteindelijk maar in de lijnolie gezet ipv. tungolie (was kapot gevroren/uitgedroogd). Ziet er ook wel mooi uit maar blijft nog lang vettig aanvoelen...

Attached files
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
het spijt me, maar waar zijn de zwaluwstaart verbindingen dan???

Ik zie alleen de tandverbinding of hoe dit mogen heten
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Bedankt voor de complimenten heren,

Ik werk normaal gesproken niet met dit soort verbindingen, lijm alles vaak gewoon strak tegen elkaar aan of bij meubels pen- en gat. Dus ik dacht laat ik eerst maar is met deze "tand/vingerlas" verbinding beginnen en als dat goed lukt misschien mezelf te wagen aan een zwaluwstaart, want die is natuurlijk een stukkie moeilijker.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als iemand zo'n strak bakje maakt om zijn spullen op te ruimen of te ordenen, dan moet dat wel een nette werker zijn. Ben ik stiekem wel eens wat jaloers op, mensen die wel eens bij mij in de werkplaats zijn geweest kunnen dat beamen :oops:. Heb je wel gekookte lijnolie gebruikt en zo'n 15 minuten na het opbrengen het overtollige weer afgenomen?? Doeken buiten uithangen tot ze droog zijn, niet opproppen en in de vuilnisbak gooien!

jaap
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
jaap zei:
Als iemand zo'n strak bakje maakt om zijn spullen op te ruimen of te ordenen, dan moet dat wel een nette werker zijn.

Haha, nou dat valt vies tegen. Dit bakje is voor m'n kantoorruimte waar al jaren allerlei pennen, stiften, geheugensticks, paperclips, etc. los liggen te rollen op het bureau. En in m'n schuurtje is het nogal klein dus helmaal een rotzooi.

jaap zei:
Heb je wel gekookte lijnolie gebruikt en zo'n 15 minuten na het opbrengen het overtollige weer afgenomen?? Doeken buiten uithangen tot ze droog zijn, niet opproppen en in de vuilnisbak gooien!

Nee, ik heb gewoon ruwe lijnolie uit de groene winkel erop gedaan. Tis inmiddels aardig droog, dus zal wel een stuk langer duren dan gekookte lijnolie. Owja die doeken heb ik verhaal van gehoord van een kennis die bij een trappenfabriek werkt... brand toen iedereen op 1 oor lag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.