Forumdag 24 maart in Zwolle

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ook ik was vandaag van de partij,de dag begon met een bakkie een een kleine voorstelronde. Leuk om bekendr maar ook nieuwe gezichten te zien. Jan trapte af met een demo op de draaibank. Hij draaide vrije hand een BAL/BOL. Omdat ik geen draaier ben stond ik versteld van de snelheid en het gemak waar hij dit in deed. Daarna draaide hij een eiken bakje,schaaltje. Het inwendige draaien was hier blijkbaar de moeilijkheidsgraad van. Als leek heb ik met veel plezier toegekeken. Vooral het zwarten van het eiken schaaltje was voor mij een nieuwtje. Simpele techniek met een verrassend resultaat. Roeland nam het stokje over. Omdat het prima weer was stonden we allemaal in de tuin, lekker in het zonnetje. Eerst kwam zijn zelfgemaakt gereedschap op de werkbank. Die schaaf had ik zo wel achter over willen drukken. Hij begon met een simpele zwaluwstaart. Allen werd het basis materiaal wel eerst even op maat gemaakt. Het lijkt zo makkelijk, LIJKT ;) wie het wel eens doet weet wat ik bedoel. Daarna werd een aftekenmal voor het uittekenen van zwaluwstaarten gemaakt. Roeland heeft de gave om moeilijke dingen simpel uit te leggen, maar ze ook te laten zien. Hij heeft daarna nog het een en ander over schaven en ander handgereedschap verteld. Een dag waar ik met veel plezier aan terug denk.
Ik kan alleen maar afsluiten met een dankwoord voor Rick, Roeland en Jan en de mensen achter de schermen.

Attached files
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Ik was er ook, een zeer leerzame dag met 2 voortreffelijke demo's van Jan en Roelof. En heerlijk om een paar uur met gelijkgestemden door te brengen. Goed om te vernemen dat anderen tegen dezelfde problemen aanlopen.
Kortom Rick, bedankt voor dit geweldige initiatief! Beslist voor herhaling vatbaar.

Paul
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een mooi initiatief Rick en dank voor de foto's, alleen de van rendew geven zwarte vlakken ipv foto's?
Dit is een van de weinige momenten dat ik graag in Nederland had willen zijn, een aantal herken ik natuurlijk op de foto's maar ook een aantal niet. Rendew heeft ook het initiatief genomen voor een smoelenboek, toch wel handig dan!
En in maart lekker in de tuin, voorjaarslucht, geweldig!

jaap
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
@ Jaap: Volgende keer echt eens kijken of we een Skype video verbinding tot stand kunnen brengen, mits het qua tijdzones te doen is!

Een hele gezellige dag gehad. Zonnetje erbij, keuvelen over houtbewerking, gereedschap en elkaars werkjes bekijken. Wat wil je nog meer. Ben benieuwd of de buren snapten hoe die lui toch zo lang achter elkaar over hout kunnen lullen. :mrgreen: Zeker voor herhaling vatbaar, bedankt Rick!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Wouter : de buren vinden mijn houtafwijking al enigzins vreemd....ze zijn vast deels gerustgesteld nu ze gezien hebben dat er meer zijn..hahahah......
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Rick bedankt voor deze leuke dag.
Het was fijn deze vakmensen aan het werkt te zien, en hun verhaal aan te horen.

Leuk ook de loterij, :lol:

Alleen het spijtige aan de dag vond ik toen ik thuis was, ik in de kofferbak iets zag liggen wat ik voor je had meegenomen :shock: .
 

WR1944

Oud hout
Zo aan de foto's en reacties te zien was het een geslaagde dag. Helaas was de afstand voor mij wat bezwaarlijk en kan ik momenteel de USA niet verlaten zonder m'n aanvraag voor een verblijfsvergunning in gevaar te brengen. Anders was ik beslist langs gekomen. ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De ochtend na de forumdag :



Mjam,mjam......Nog even een bedankje aan mijn Hoornse houtbroeders Paul en Tom !!!!

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.