Juiste manier om een ladekastje te maken

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Wat is de juiste manier om een ladekastje te maken.

Met de staanders op of naast de bodemplank.
Zie bijlage.

Dank,

Johan

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Ik zou zeggen naast de staanders, dus de rechter. Het lijkt mij op zich niets uit te maken, maar dat is wel de manier zoals je die over het algemeen ziet.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
beide principes kunnen alleen de linker is makkelijker ivm verplaatsen.
En de linkse kan meer gewicht hebben.

Bij de rechtse zou bij verplaatsen de bodem er uitkunnen schieten.
En je bent gedwongen of om af te plakken of blind te verbinden.
Dit is echter bj de linkse alleen bij het blad. De bodem kan zo vast geschroefd worden.
Want die zie je toch niet.
 

Bachatero

Nieuw lid
24 jan 2012
19
0
Bedankt, zover.

Overigens was ik wel van plan om alles te deuvelen.

Waarom de linkse meer gewicht kan hebben zie ik nog niet eerlijk gezegd.

Johan
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
De linkse,

Wil je twee naden in het bovenblad?

(er van uitgaande dat het een klein kastje is, dus bovenblad zichtbaar)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een paar maanden terug een soort van ladenkast gemaakt volgens het linker principe. Er zitten vier laden in, 2 aan 2. Ik dacht slim te zijn omdat ik dan minder verschillende lengten hoefde te zagen. De middenstijl is even lang als de buitenstijlen. Maar nu kijk ik tegen de kopse kanten van de liggers aan. Er komt ter zijner tijd een kast bovenop maar die gaat wel volgens het rechter principe.
Ik denk dat je de voors en tegens tegen elkaar moet afwegen en een keuze moet maken. Het rechter principe wordt het meest toegepast en dat zal best wel een goede reden hebben, al was het alleen maar estetisch.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Allebei hebben ze m.i. voor- en nadelen.

Linkse: bovenblad steunt op staanders (en is dus om gewicht te dragen niet alleen afhankelijk van de houtverbindingen), geen naden in bovenblad (dus een vlak blad), alleen wel naden in de zijkant. Zou je er pootjes onder zetten, dan is het gewicht van de kast geheel verdeeld over het onderblad en niet alleen op de houtverbindingen (hetzelfde als bij het blad).
Persoonlijk zou ik deze manier kiezen.

De rechter heeft als voordeel dat de zijkanten mooi vlak zijn, maar m.i. het nadeel dat het boven- en onderblad alleen vastzitten (en steunen op) de houtverbindingen. Als je er iets zwaars op zet, heb je kans dat de bovenplaat uitscheurt.

Groet, Rob
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik zou voor de rechter optie gaan en deze maken van 15mm mdf. Vervolgens maak je in verstek een zijkant en bovenkant er bij van 18mm mdf die aan de voorkant van je kastje, de dikte van je ladefront uitsteken. Nu kan je het 15mm frame gebruiken om je fronten van je lades op te laten rusten en heb je ook mooi strak kastje.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
de rechtse manier is de meest gangbare, alle horizontale delen zijn namelijk even lang, incl het eventuele achterpaneel. het geeft meerdere voordelen
-makkelijker om de stukken in één keer te zagen
-geen risico op pasproblemen, zaag je de onderkant 1 of 2 mm verkeerd dan heb je prijs.
- makkelijker om te lijmen, de linkse methode is stukken vervelender omdat je gelijktijdig verticaal en horizontaal moet opspannen
- bij de linkse methode heb je kops hout aan de buitenkant.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ligt eraan waar die moet komen. Bij bijvoorbeeld een keukenkastje maak je het dek en bodem tussen de zijde. Is het een vrijstaande kast zou ik het dek erop maken (als er iets opstaat en je wilt het schuiven weet je zeker dat het nergens achter blijft haken. De bodem zou ik er tussenmaken dan kijk je niet tegen kops hout aan als je er vanaf de zijkant tegen aan kijkt. De optie die leannart zegt is overigens ook een mooie optie, maar dan heb je alleen fronten als zicht, daartussen zal ik dan geen stroken maken zoals jij getekend hebt. Dan ziet je kast er vreemd uit. Je kast wordt ook zwaarder omdat je een dubbel dek en een dubbel zijde hebt.

Ik zou overigens er wel een plint onder maken ivm optrekkend vocht en het staat chiquer. Van welk materiaal wil je het overigens maken? Dat is ook belangrijk. Is het spaanplaat of mdf dan en je maakt de bodem tussen de zijden dan móet je de onderkant (lees de kopse kant van de zijden) behandelen. Hetzij een bandje erop plakken of zeer goed verven.
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Bodem en top tussen de zijpanelen, net zoals bij keukenkasten (zo werk ik tenminste.)
Voor vrijstaande kasten (dressoirs, ...) top = frame met nog een afwerkingsblad erop
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.