Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Tung Olie kapot gevroren?

Vorig jaar heb ik een blikje Barend Palm Tung Olie gekocht voor het afwerken van een tafel. Dit is prima gelukt. Ik wilde het vandaag weer gebruiken om even snel een werkstukje in de olie te zetten, echter na goed schudden zat het blik vol met dikke brokken en vellen. Het blik heeft deze winter in de schuur gestaan, misschien kapot gevroren?

Beste mensen, is dit nog te redden?

Re: Tung Olie kapot gevroren?

Waarschijnlijk niet zozeer stukgevroren als wel geoxideerd (wat een drogende olie ook doet als je het op hout aanbrengt), bij het openen komt er lucht bij en vanaf dat moment is het beperkt houdbaar. Net als verven en lakken. En tungolie oxideert (droogt) sneller dan lijnolie; een half jaar tot een jaar in aangebroken verpakking lijkt me heel niet bijzonder.

In het vervolg de blikken op zijn kopt opbergen.
    Dan onstaat er een kleine vel die de verf voorkomt op verdere uitdroging.

Mmmmmm... zonde. Zou datgene wat nog vloeibaar is nog bruikbaar zijn, of mis ik dan essentiële bestanddelen?

Ik heb wel eens iets gelezen over dat je het moet koken en dat het dan weer terug vloeibaar wordt?

Jammer genoeg is met die pot niks meer aan te vangen, zelfs als je de resten zeeft alvorens te verwerken lijkt het nergens op.
    De aangebrachte laag zit vol velletjes :shock: Die moet je eens droog terug volledig afschuren.

Bij de eerste pot die ik verwerkte werd ik ook met dat fenomeen geconfronteerd, heb zowat alles geprobeerd, maar weggooien is de enige valabele optie.
    Van dan af sluit ik een pot af na de job, maar eens het deksel terug vast draai ik de pot even op zijn kop en daarna kan ie in normale positie op het schab gestockeerd worden. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad met brokken in de pap

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Van dan af sluit ik een pot af na de job, maar eens het deksel terug vast draai ik de pot even op zijn kop en daarna kan ie in normale positie op het schab gestockeerd worden. Sindsdien nooit geen problemen meer gehad met brokken in de pap
    Dat begrijp ik niet, waarom zou dat moeten werken. Op z'n kop wegzetten kan ik me iets bij voorstellen (dat doet mijn meissie ook altijd met haar verfblikken), maar op zn'n kop draaien en dan weer terug, dat wil er bij mij niet in...
    Overigens heb ik ook wel eens gespeeld met het idee om een klein cylindertje stikstof aan te schaffen...

Nou ik lees het al zonde dus. Door de jus dan maar op zondagavond...

Ik vind ook die nieuwe blikken van barend palm rare dingen. Het is een vierkant blik met een rond gat boven in, sluit sowieso niet goed af. Misschien een ordinair verfblik kopen en daar in doen. Dan zet ik em idd op z'n kop. Kan er zeker niks misgaan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

Bij omdraaien en even zo houden er terug draaien blijft er een film achter die na opdrogen een luchtdichte afsluiting geeft.
    En soms komt er na een lange tijd toch een vel op, die heb je dan liever bovenop dan onderin als je gaat roeren.

Eh, je bedoelt een film die de 'overgang' van deksel naar blik afsluit? Mmmm, zit wat in. Maar in mijn beleving (die overigens best helemaal fout kan zijn in deze) gaat het niet zozeer om het 'lek' tussen deksel en blik, maar meer om de voorraad lucht die, eens het blik aangebroken, na elk gebruik in het blik achterblijft. Daarom denk ik persoonlijk dat het vervangen van die lucht door stikstof meer soelaas biedt - maar ik kan dat niet proefondervindelijk staven...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011

Ja, dat blijft natuurlijk een probleem en dat is de reden dat er soms toch nog een vel ontstaat.
    Maar ik denk dat het voor de gewone man bijna onmogelijk is om het blik, pot of fles te sluiten zonder dat er lucht in achterblijft.

Forum Rechten