Werkblad verstevigen

Soundfx

Nieuw lid
26 feb 2012
2
0
Voor mijn kantoor had ik aan het volgende gedacht:
Een werkblad van verlijmde beuk met lengte 3m, diepte 90cm en 5cm dikte.
Het werkblad ligt links en rechts op een muurtje van 10cm en achterlangs op een muurtje van 10cm.

Nu twijfel ik of dit blad niet gaat doorhangen als ik hierop enkele desktop computers plaats met scherm.
Kan ik dit op de één of andere manier ondervangen door overlangs een balk te lijmen of een aluminium profiel onderlangs te bevestigen?

Graag jullie gedacht hierover.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik denk persoonlijk dat aluminium hier niet voor geschikt is.. qua overspanning en draagvermogen wordt
het gezien de flexibiliteit van aluminium een heel best profiel..

persoonlijk zou ik gaan voor rvs kokerprofiel, of een stalen kokerprofiel (gespoten of verzinkt)..

zonder ondersteuning onder deze overspanning, gezien het gewicht van het blad, en de breedte hiervan,
zal het blad alleen al door verloop van tijd onder eigen gewicht gaan doorhangen..


mvg rick
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Achter en zijkanten zijn al ondersteunt, een steun in het midden (van b.v. een stuk dat over is van het werkblad).
Van voor naar achter 70 cm diep, voor 10cm verspringen en achter 10cm open voor de e.v.t. draden.
En dan kan je volgens mij de tafel volstapelen met computers en er ook nog op dansen.

Deze reactie is niet als houtbwerker maar als voormalig ICT medewerker.
Dus kunnen er best betere oplossingen komen van de vakmensen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als hij aan de achterkant over de volle lengte ondersteunt is en 5cm dik, dan zou ik me daar gevoelsmatig niet druk over maken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Uit ervaring weet ik dat vaak bezoekers of mederwerkers op de voorrand gaan zitten, dus voor alle zekerheid misschien toch een steuntje in het midden. :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens de "sagulator" zou het blad bij alleen ondersteuning link en rechts en een belasting van 200 kg in het midden, ongeveer 1,5 cm doorzakken. Maar door de ondersteuning over de gehele lengte aan de achterkant wordt dat drastisch beperkt. Een paar mm zal het blad best doorzakken als iemand in het midden gaat leunen, maar daar kan het hout wel tegen. Je moet het wel aan de steunen goed vastmaken, dat scheelt ook in de mate van doorhangen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb zelf een bureaublad lengte van 4 m, deze is 1 m diep van 18mm Berken multiplex.
Links en rechts is er bij de uiteindes een steun,
en daarnaast aan beide zijdes een kantoorkast die onder het bureau staat,
naast deze kantoorkastjes staat een steun.

In het midden nogmaals een steun.
Aan de achterkant ligt hij op een brede stalen kabelgoot met 20 stopcontacten waar een balkje in zit ter versteviging.
Dat balkje zit om de 75 cm vast met een 10 cm lange slagplug.
Die er is ingedraaid, ipv er in te slaan, er zit nog een 2 mm dikke carosoriering achter de kop van de slagplug.
Op 10 cm bij de voorkant van het blad zit aan de onderkant nog een 40 x 25 mm stalen koker profiel,
met de smallekant als ondersteuning.
Deze kokerbalk is om de meter doorboord en er zit een schroef doorheen die in het bureaublad zit.

Deze constructie is dermate stevig dat als er iemand denkt het bureaublad te gebruiken als stoel er niets gebeurt.
Het is zelfs zo stevig dat ik er op kan staan.

12 cm uit de achterkant zit om de 66 cm een kabeldoorvoerdop.
Er staan 3 zware pc's en 3 grote monitoren op het blad.
Met een totaal gewicht van 86 kilo!

Een lengte van 3 m gaat zeer zeker doorhangen.
Als er iemand aan de voorkant op gaat zitten kan misschien het wel eens een heel laag bureaublad gaan worden.
Ik zou een maximale overspanning van 1,50 cm aan houden.

Je kunt hele mooie losse stelpoten krijgen die je aan het blad kunt schroeven.
De schroeven ongeveer 2/3 in het hout draaien.

Je zou ook in het midden het muurtje naar voren kunnen door trekken.
Zodat je dus als het ware 2 ruimtes onder je werkblad krijgt.

Ook zoals al eerder gezegt is zou je het zelfde stuk beuken van 5 cm dik in het midden kunnen gebruiken als ondersteuning. Eventueel zou je aan de onderkant een stuk kunnen uit zagen, zodat het niet een massieve tussen scheiding is.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
4 dragers van Hafele (http://easylink.hafele.com/is-bin/INTER ... urce=Image)eronder maken. Vastzetten met chemische verankering en hij komt niet meer los en je kan doen en laten (doen) wat je wilt op je kantoorbureau :mrgreen:

overigens 5cm is overdreven en zonde van het materiaal. Je kan hem ook 20mm maken en aan de voorkant een plank die 50mm breed is. Dan oogt hij wel zo dik, maar dat is hij niet.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Renault zei:
4 dragers van Hafele (http://easylink.hafele.com/is-bin/INTER ... urce=Image)eronder maken. Vastzetten met chemische verankering en hij komt niet meer los en je kan doen en laten (doen) wat je wilt op je kantoorbureau :mrgreen:

overigens 5cm is overdreven en zonde van het materiaal. Je kan hem ook 20mm maken en aan de voorkant een plank die 50mm breed is. Dan oogt hij wel zo dik, maar dat is hij niet.

Aangezien er geen foto of tekening is, blijft dat 10 cm muurtje een beetje vaag bij mij.
Als dit een vrijstaand decoratief muurtje is, gaat die optie met steundragers niet houden denk ik, ik denk dat het muurtje dan stukgaat. Zeer zeker niet als het cellenbeton of gasbeton is.

Als het een doorlopende muur is dan werkt het wel.

Dat met 5 cm dik ben ik met je eens, het gewicht van het werkblad brengt ook neerwaatse krachten op.
Op de kop verdikken is een oplossing, maar ik denk dat de topic starter dit werkblad al heeft.

Eeen foto of tekening is handig bij dit soort hulp vragen.
 

Soundfx

Nieuw lid
26 feb 2012
2
0
Allereerst mijn dank voor de vele reakties op mijn vraag.

Wat betreft het 10cm brede muurtje aan 3 zijden was dit inderdaad niet echt bedoeld voor een zijdelingse kracht op te vangen Het muurtje is wel op verschillende plaatsen verankerd aan de draagmuur maar meer met het idee dat de kracht recht naar onder zou steunen. De steundragers lijken me dan ook geen optie hier.

Wat ik wel denk te doen is overlangs een kokerbalk te plaatsen waar het blad op kan steunen.
Het was net de bedoeling om niet met je knie tegen een steun te stoten als je aan het werken bent.
Ik gebruik het bureau om IT spullen klaar te maken voor installatie bij mijn klanten. Je surft dan nog wel eens van links naar rechts met je stoel. Altijd leuk datje dan nergens tegen stoot (spreek uit ervaring).

Altijd fijn om de prof's hun ervaringen te horen delen. kom hier zeker nog eens terug.
Doe zo verder ;o)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat als je in het midden een poot zou zetten, maar halverwege je blad (in de diepte, dus op 45cm) je er niet met je knieën tegen zou stoten, en toch voldoende steun zou hebben.

Groeten,
Steven
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Ik ben zelf bezig met een grote tafel van steigerhout die om esthetische redenen een dun blad moet krijgen volgens de opdrachtgever. Lengte 2 meter x 90 cm en alleen poten op de hoeken.
Aan de onderzijde van het blad (3 cm) heb ik 6 kruisschoren in gefreesd onder een hoek van ca 60 graden.
de 5 planken waren aanvankelijk alleen in de lengte verlijmd met lamello's en leek wat te trekken, meer op gevoel dan meetbaar. de schoren liggen 50 cm uit elkaar en aan de onderzijde zijn dus een aantal (delen van ) ruiten (wybertjes) zichtbaar. De ingelijmde latten zijn 3x3 cm en 1 cm diep ingefreesd en de kruisingen bestaan uit halfhoutverbindingen. Veel werk,maar een prima resultaat !!!
Het blad is geheel star en buigt ondersteund (slechts 5 cm) aan de korte zijden met mijn gewicht van ca 85 kg nauwelijks zichtbaar door, zelfs met op en neer wippen.
Misschien een ideetje, ik ben hetzelf ook nooit eerder tegengekomen in de houtbewerking, maar een stukje werktuigbouwkunde in mijn hts-opleiding elektrotechniek/elektronica in de jaren '70 zette mij op dit spoor.
De zijdelingse spanningen door o.a. breedtewerking van de planken worden sterk verminderd, terwijl in lengterichting de krachten zeer goed worden opgevangen door de schoren.
Graag lees ik hier ook reacties op.
Mvg Hemmo van der Zaan, Dronten
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Goedenmorgen, gisteravond ben ik in mijn reactie nog iets vergeten. Mijn advies is om bij deze lengte 10 kruisschoren te plaatsen, dus 2 x 5 , en bij deze bladdikte kunnen die best wat dieper liggen. Dat ligt ook aan eventuele freesmogelijkheid. Uitbeitelen of een sponningschaaf zou ook kunnen, maar daar moet je tijd en zin voor hebben.
succes !!
Mvg Hemmo van der Zaan, Dronten
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Hemmo van der Zaan zei:
Ik ben zelf bezig met een grote tafel van steigerhout die om esthetische redenen een dun blad moet krijgen volgens de opdrachtgever. Lengte 2 meter en alleen poten op de hoeken.
Aan de onderzijde van het blad (3 cm) heb ik 6 kruisschoren in gefreesd onder een hoek van ca 60 graden.
de 5 planken waren aanvankelijk alleen in de lengte verlijmd met lamello's en leek wat te trekken, meer op gevoel dan meetbaar. de schoren liggen 50 cm uit elkaar en aan de onderzijde zijn dus een aantal (delen van ) ruiten (wybertjes) zichtbaar. De ingelijmde latten zijn 3x3 cm en 1 cm diep ingefreesd en de kruisingen bestaan uit halfhoutverbindingen. Veel werk,maar een prima resultaat !!!

Ik zeg: foto's! :) :D
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Probleempje,ik ben handiger met hout dan met de computer. Kan iemand mij uitleggen hoe ik een paar foto's kan plaatsen?
Ik zit nog geen 2 weken op woodworking, dus ben er nog niet zo mee bekend.
Mvg, Hemmo van der Zaan
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Fotoalbum helemaal bvenaan aanklikken
Album aanklikken
uploaden aanklikken.
Klein stukje naar beneden scrollen, dan kan je bladeren op je eigen computer.
Zorg wel dat de foto niet te groot is.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Bedankt voor de aanwijzingen. Foto's staan nu in album onder titel : schoren onder tafel/werkblad.
Ik zie nog niet hoe ik ze bij deze tekst kan voegen.
Mvg, Hemmo van der Zaan
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet wat de aanbevolen procedure ten aanzien van het plaatsen van foto's is maar het lijkt mij handiger om de foto's bij de tekst te plaatsen. Dan heb je de tekst en de ondersteunende foto's bij elkaar en hoef je niet heen en weer te schakelen tussen twee verschillende delen van het forum.
Naar mijn idee zou je het fotoalbum voor foto's dienen te gebruiken die geen of weinig begeleidende tekst behoeven zoals een foto's van je werkplaats of een verzameling werkstukken of gereedschap.
Maar we dwalen af van het topic.
Zoals ik bij een ander topic al aanhaalde kan je het beste de oude vertrouwde constructiemethoden aanhouden of daar een heel klein beetje van afwijken. Die constructies hebben zich al honderden jaren bewezen. Alleen als je over voldoende ervaring beschikt kan je ongeveer inschatten hoever je kan afwijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.