Hulpstukje om balans te meten

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Heb eens wat foto's genomen van mijn hulpstukje om de balans van een snooker keu te meten.
Soms wordt er het verschil gezocht tussen 2 keuen en dan heb ik dit tooltje om ze op te leggen net op de plaats waar ze ballanseren om zo een visueel verschil te krijgen.
Ik heb dit gemaakt van verschillende restjes van verschillende stukken die samengelijmd waren, heb ze dan aangepast en samengelijmd en dan afgedraaid.
Het tooltje stelt niks voor maar wou het even tonen omdat er zo veel verschillende stukken hout inzitten.
SDC14467.jpg


SDC14477.jpg


SDC14473.jpg


SDC14472.jpg


SDC14471.jpg

Groeten
Daniel
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Dat ziet er apart uit, maar het is wel mooi.
Als je hout lijmt en het dan verdraait, laat dat dan niet los als je bijvoorbeeld iets te hard drukt met de beitel?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dan moet je wel heel hard drukken met die beitel. Lijmverbindingen (mits fatsoenlijk gemaakt) zijn sterk, vaak zelfs sterker dan het onderliggende hout (bij slopen zul je vaak zien dat gelijmd hout niet op de lijmverbinding breekt, maar daar vlak naast).

Bij houtdraaien kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een lijmchuck, een plaatje aluminium dat je op een vlak (gemaakt) deel van een stuk hout lijmt, bijvoorbeeld de onderkant van een stuk hout waar je een schaal uit wilt draaien) met smeltlijm. Toch niet de sterkste lijm die er is. Dat plaatje klem je dan in je vierklauw. die lijmverbinding is ruim voldoende om een grote schaal helemaal te kunnen draaien.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik vind het heel mooi, vooral omdat er totaal geen regelmaat in de verlijmde stukjes hout zit.
Heb nu eenmaal een zwak voor producten gemaakt met gerecycleerd materiaal :D .

@Haye: Als je twee stukken hout op de goeie manier verlijmt met doodgewone witte houtlijm krijg je dat nooit meer op de lijmnaad van mekaar zonder zagen. Als je het splijt is dat altijd naast de lijmnaad, wat wil zeggen dat die sterker is dan het hout zelf.
Vroeger werden als ornament bij kasten soms halve gedraaide 'zuilen' opgelijmd, daarvoor werden twee stukken aan mekaar gelijmd met (krante)papier ertussen, zodat ze na het draaien toch gescheiden konden worden op de lijmnaad. Het papier verzwakte dus de naad, en het gebeurde zelden dat er eentje spleet tijdens het draaien.

Maak je met andere woorden dus maar geen zorgen;-).

Steven
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Oke, dan zal ik mischien ook maar eens een iets proberen te draaien met gelijmde stukken hout want het geeft een mooi effect. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.