welke zwaluwstaart zaag en beitels

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
jeroenv zei:
hoe heb je eigenlijk die tanden terug gezet kan je dat ook met een zet tang doen?
Ik heb het met een vijl gedaan :)

Als je de tanden dieper uitvijlt, dan vijl je aan de bovenkant het stuk weg dat het verst naar buiten staat. Dan hou je vanzelf een tand over die minder ver naar buiten staat. Minder zetting dus. Kijk in bijgevoegd plaatje (met extreme zetting): als je de tand dieper uitvijlt gaat de breedte van je kerf van 96.1 naar 60.3 zonder dat je verder iets verandert aan de hoek waaronder de tand naar buiten staat.



Pas als je merkt dat de zaag na een paar keer vijlen gaat vastlopen in de kerf zet je de tanden weer opnieuw. Is meestal na twee of drie keer vijlen als je zetting klein genoeg was en de tanden niet teveel beschadigd waren.

Arthur

Attached files Vijlen.pdf (20.3 KB)
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Dat is eigenlijk heel simpel.

Ik heb altijd al eens een zaag willen herstellen (heb nog het nodige oude spul liggen met ongeharde tanden)
maar ik neem eigenlijk aan dat dat op een grote mislukking uit zou draaien
maar als ik niet hoef te zetten (en dus geen zet tang hoef aan te schaffen) is het wel de moeite waarde eens een Vijl op zo'n oude zaag los te laten
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Natuurlijk, gewoon doen. Koop wel eerst een fatsoenlijke zaagvijl. Van Bahco zijn die bij de gereedschapshandel nog steeds te koop. En op marktplaats hoeft een zaagzettangetje (Eclipse 77) je de kop niet te kosten. Inspannen tussen twee latjes in de bankschroef, desnoods met een paar lijmklemmen op de hoek. Het hoeft niet duur te zijn.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ga ik eens doen. zo'n vijl heet ook gewoon zaagvijl?
ik heb nog een prima driehoekige metaal vijl liggen en een raar ding met een wiebertjes doorsnede met diamant er op (heb ik ooit eens gekregen)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Veel gereedschapwinkels weten niet veel meer over zaagvijlen, onderstaande bestelnummers van twee merken verkrijgbare zaagvijlen in Nederland: Bahco en Nichelson.
Iedere gereedschapswinkel moet ze met deze nummers voor je kunnen bestellen.
Vaak hebben ze alleen maar de Bahco met kunststof handvat voor een 8 - 9 tpi zaag, voor 11,-
Maar soms zitten ze er niet op te wachten om voor jou 2 vijltjes in te kopen en dan met de rest van de verpakking achter te blijven. De Bahco gaan per 10 in een doosje, Nichelson per 12.
Dit zijn vijlen zonder hecht, en kosten ongeveer 4,50 tot 6,50 perstuk, losse beuken hechtjes kosten vaak iets van 0.90 cent - 1,25.

2-302-18-2-0 Bahco Needle File 7 inch (15 + tpi)

4-186-07-2-0 Bahco Slim Saw File 7 inch (5 - 7 tpi)

4-187-05-2-0 Bahco X Slim Saw File 5 inch (11 - 12 tpi)

4-187-06-2-0 Bahco X Slim Saw File 6 inch (8 - 9 tpi)

4-187-07-2-0 Bahco X Slim Saw File 7 inch (6 - 8 tpi)

4-188-06-2-0 Bahco XX Slim Saw File 6 inch (10 - 11 tpi)

4-188-05-2-0 Bahco XX Slim Saw File 5 inch (12 - 15 tpi)

= NI-37221 3" Nicholson 0 Cut Swiss Pattern Saw File
This is a very fine saw file, with very sharp edges.
Use with saws 14-20 TPI.
This is the single best all around file for most dovetail saws.
Made in Switzerland
http://www.cooperhandtools.com/brands/C ... 7103372215

= NI-14942 4" Nicholson Double Extra-Slim Taper Saw File
Use with saws of Approx. 15-16 TPI
http://www.cooperhandtools.com/brands/C ... 7103142597

= NI-14547 4" Nicholson Extra-Slim Taper Saw File
Use with saws of Approx. 14-15 TPI
http://www.cooperhandtools.com/brands/C ... 7103142580

= NI-14992M 5" Nicholson Double Extra-Slim Taper Saw File
Use with saws of Approx. 13-14 TPI
http://www.cooperhandtools.com/brands/C ... 7103142603

= NI-14599 5" Nicholson Extra-Slim Taper Saw File
Use with saws of Approx. 10-12 TPI
http://www.cooperhandtools.com/brands/C ... 7103142931

NI-14224 6" Nicholson Slim Taper Saw File
Use with saws of Approx. 7-8 TPI

NI-14255 7" Nicholson Slim Taper Saw File
Use with saws of Approx. 5-6 TPI
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
jeroenv zei:
ga ik eens doen. zo'n vijl heet ook gewoon zaagvijl?
ik heb nog een prima driehoekige metaal vijl liggen en een raar ding met een wiebertjes doorsnede met diamant er op (heb ik ooit eens gekregen)

Dat is dus geen zaagvijl.
Niet elke driehoekvijl is een zaagvijl.

Met wiebertjes bedoel je dubbelgekapt?

Vervolgens is de vraag hoe grof is je vijl?
kap 1 = Grof
Kap 2 = Medium
Kap 3 = Fijn
Geen idee trouwens of kap 1, 2, 3, ook geld voor diamant vijlen?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wat is het grote verschil tussen het setje narex beitels en de twee losse pen en gat beitels?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
De pen en gat bijtels zijn ook van Narex
maar hebben een hele andere vorm
bijna vierkant en een scherpere vouw
hierdoor kan je heel makkelijk een pen en gat verbining hakken
kijk maar eens op dit filmpje

FYDqeQeov7o[/MEDIA]]
... ature=plcp


en ja het gaat echt zo makkelijk als het lijkt zelfs in de handen van deze ongetrainde jongen
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Interessant wat hij zegt over de zijkanten, dat die bij een schietbeitel ook gepolijst moeten zijn om een gladde zijwand te krijgen. Dat heb ik nog nergens anders gehoord of gelezen. Aan de ene kant klinkt het logisch, aan de andere kant wordt je beitel wel steeds smaller, wat misschien problemen oplevert als je groefschaven met dezelfde breedte hebt. Of is dat overdreven gedacht?

Arthur
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Nou ja dat polijsten gebeurd maar 1 keer net zoals de achterkant van een gewone beitel lijkt me. Ik heb met en zonder slijpen/polijsten geprobeerd en je krijgt gladdere zijkanten van het gat (dat zie je later niet dus is ook niet zo belangrijk denk ik) Ik had ook de indruk dat het wat makkelijker was om de beitel mooi recht te houden. Maar dat kan ook komen omdat ik nog maar net zo gaten maak en misschien het wat beter beheers na wat oefening.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ik gebruik zelf een Japanse zaag voor het maken van de houtverbindingen. Is voor het inzagen van de zwaluwstaarten helemaal geen probleem. Het echt recht afsteken doe je immers toch met de beitels.
Zelf heb ik een setje met 8, 12 , 18 en 32 mm, en daar kan ik prima mee uit de voeten. Onbekend merk, kostte mij een 40 euro. Voor het uithakken van een gesloten pen-gat verbinding gebruik ik verder dan ook nog een schietbeitel. Investeer ook in een kruisstaak, klein blokhaakje, en vooral goede slijphulpmiddelen en hou je beitels vlijm- en vlijmscherp.
Heel veel succes!
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Ik heb zelf een setje van two-cherries (te krijgen bij baptist of dieter schmid), en werk er heerlijk mee..
Goede prijs kwaliteit verhouding, en makkelijk na te slijpen (zijn al bijzonder scherp - right-out-of-the-box). Liggen lekker in de hand, kun je niet mis mee gaan.
Succes bij het maken van de keuze.
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
(Oeps, zie net dat ik door had moeten klikken, zaten nog meer pagina's achter..)
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
sorry ik kan de video ook niet meer vinden maar hier zijn er nog een paar

op 19 minuten wordt er een mortice gehakt en je kan door het glas kijken
[video]http://video.pbs.org/video/2172600554[/video]

een beetje anders

met een gewone bijtel

over narex
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik durf het haast niet te zeggen: maar uiteindelijk de zwaluwstaart met 20 tpi en wat later de iets grotere rip en crosscut ! Ze bevallen byzonder goed en liggen als gegoten in mijn hand (zal we mazzel zijn denk ik)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.