welke zwaluwstaart zaag en beitels

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
heb een mailtje naar ze gestuurd ik ben benieuwd

ik ga de zwaluwstaart zaag kopen bij dieter schmidt die is het goedkoopst
nou zag ik daar ook de HIKOZA beitels
hoe vinden jullie die? (ik kon ze op het forum niet vinden)
David charlesworth zegt in zijn dvd "Chisel Techniques For Precision Joinery" zo iets als als je lee nielsen niet mee rekent dan kan je beter en Japanse beitel hebben.

maar daar zit natuurlijk ook veel kaf onder het koren.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
daar heb ik geen idee van ik heb alleen ervaring met nooitgedacht stanley bailey en stanley sweetheart
en bacho maar dat vindt ik helemaal niks . maar das persoonlijk denk ik .
gr van leroy en succes met uitzoeken .
maar 15 euro per beitel plus foedraal is niet duur .
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ziet er inderdaad goed uit ook een overweging waard zo zie je maar de hulp komt van alle kanten nu is het aan jou welke keuse je maakt .
of zie je door alle beitels het hout niet meer .
gr leroy
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
:shock:
ok ik wist wel dat er keuze was maar toch.

Ik heb mijn Narex Mortice (hoe het dat ding in het nederlands?) beitel nog eens erg kritisch bekeken en daar ben ik eigenlijk heel tevreden over mmm.

bespaart wel weer geld om andere zaken te kopen ik denk dat ik een 3 of 4 mm regelmatig zal gebruiken want ik heb nu een 4mm nooitgedacht en die gebruik ik echt erg vaak. die zitten vaak niet in een setje.
tenzij je weer een grote set koopt.

daarnaast is een 40 of 50 mm bijtel ook wel weer heel erg handig. ik heb ook nog een grote mortice (pen en gat gat beitel?) nodig Narex heeft een uiters betaalbare van 16 mm.

een boel tussen maten heb ik denk ik ook weer niet nodig dat mag best wel oplopen met sprongen.

man dit kost me slapeloze nachten


misschien moet ik nu voor een paar narex beitels gaan en als ik later groot ben koop ik gewoon lie nielsen of zo iets in de kritische maten.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb zelf ook Narex beitels en ben daar zeer tevreden over. De prijskwaliteits is in mijn optiek zeer goed. Daarnaast zit er vwb de keuze van de beitels ook nog een persoonlijk aspect aan qua uitstraling,handvaten etc. Wat dat betreft vind ik de Narex beitels top.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik denk dat ik inderdaad voor de Narex ga en de veritas zwaluwstaart zaag
trouwens ik vond nog dit lee nielsen setje misschien voor iemand anders interessant?

een set van 5 voor 275 dollar dat is zo'n 204 euro
wel een levertijd van 3 weken en ik weet niet of ze naar Europa versturen.
http://www.craftsmanstudio.com/html_p/A!CBS.htm
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
tom fidgen zij in zijn boek ook dat je als beginner niet hele sets hoeft te hebben maar gewoon de gangbare maten . dus kies de maten die je veel gebruikt gr leroy
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Nogmaals bedankt voor het mee denken

De zaag is binnen samen met twee kilo beenderlijm. die ga ik dit weekend eens lekker uitproberen.
De Narex beitels zijn besteld. toch maar een klein setje en nog wat extra's maar die heb ik betaald via paypal en dat gaat nogal traag. Ik kan me er in ieder geval op gaan verheugen.
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Ik werk sinds kort op de kunstacademie in Rotterdam en daar hebben ze een waanzinnige houtwerkplaats waar ik ook gebruik van kan maken. Zo'n beetje elk apparaat wat er bestaat hebben ze daar wel. Ik werk zelf op de fotografie-afdeling en wil graag mijn eigen camera bouwen.

Ik vroeg aan de man van de houtwerkplaats wat voor soort zwaluwstaartzagen zij gebruiken.
Ja die hadden ze wel, ik liep mee naar de kast en daar hingen wat bahco afkortzaagjes/fijnzaagjes.
Die gebruiken ze dus gewoon voor de zwaluwstaarten al daar.
Grappig.
Die man van de werkplaats is een echte vakman en is zelf meubelrestaurateur/maker en heeft zelf ook geen speicale zwaluwstaartzaag in zijn werkplaats, hij wist niet eens dat daar speciale zagen voor bestaan (man van in de vijftig).

Nu vraag ik me af wat is nu precies de toegevoegde waarde van een zwaluwstaartzaag t.o.v. een bahco of skandia?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ja ik heb de boel binnen en wat een genot!


de aanwinsten: Narex beitelset http://www.workshopheaven.com/tools/Nar ... _of_6.html
en ook nog twee pen en gat beitels
na een hoop gedoe ook nog een trend diamant slijpsteen
en de Veritas zaag

wel veel werk om ze een beetje goede achterkant te geven . Volgens workshop heaven zijn ze wat hol geslepen, en dat is bij sommige ook zo maar andere zijn hol tot en met de vouw en dat schiet niet zo op.
verder zijn het prima beitels. Ik heb even snel een pen en gat verbinding gemaakt (met een ongeslepen beitel) en Jeetje wat een verschil maakt dat zeg. geen enkel probleem om een net en recht gat te maken.

de zaag hij is zo scherp dat ik wat moeite heb met het starten van een zaagsnede maar dat leer ik wel. De zaag licht precies goed in de hand en dat is dus geluk hebben.

mijn zwaluwstaart verbindingen zijn er ook direct op vooruitgegaan.

Ik had geen idee dat goed gereedschap zo enorm veel uitmaakt. Altijd een beetje het idee dat ik eerst maar eens aan mezelf moest bewijzen dat ik al dat dure gereedschap waard ben. dat blijkt dus toch een beetje kip of ei verhaal.

volgens mij is het verschil tussen een bouwmarkt zaag en zo iets als dit de stijfheid van de zaag en de breedte van de zaagsnede. de zaagsnede is zo smal dat je zaag als je wat dieper zaagt door de zaagsnede recht wordt gehouden. Maar dat weten andere hier heel veel beter.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Bouwmarktzagen hebben vaak een veel te grote zetting (tandjes staan nog net niet haaks opzij :) ) Ik heb gisteren weer eens gemerkt wat een verschil dat maakt. Ik heb een 4 1/2 TPI schulpzaag die ik ooit eens gevijld en gezet had. Dat was de eerste keer dat ik een zaag vijlde en ik had hem veel te veel zetting gegeven. Ik moest hem nu weer opnieuw slijpen (spijker tegengekomen, ouch) en ik heb in een moeite door de tandlijn weer recht getrokken. Die had ik de eerste keer ook niet al te netjes gemaakt :) Kortom: er is een flink stuk af en de zetting is nu een stuk minder. De zaag zaagt nu weer een stuk beter: veel makkelijker in 1 lijn te houden.

Arthur
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
hoe heb je eigenlijk die tanden terug gezet kan je dat ook met een zet tang doen?
Ik denk trouwens dat een bouwmarkt zaag met geharde tanden lastig te zetten is of ehm... ontzetten?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo'n veritas zaag heeft een dunner blad, minder zetting, stijvere rug, beter handvat, beter geslepen en hij is naslijpbaar dus gaat veel langer mee. Kortom een kwaliteits product waarvhet veel fijner mee te werken is. Desnoods kan je met een gipsblokken zaag ook nog wel zwaluwstaarten maken , maar ja...

Het valt me op dat veel vakmensen niet weten wat er allemaal weer te koop is op handgereedschap gebied. En vaak weten ze ook niet wat voor geweldig gereedschap er voor hun tijd bestond. Het concept van de zwaluwstaartzaag is al zo'n 300 jaar oud. Er is veel kennis verloren gegaan door de introductie van electrisch gereedschap.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
jeroenv zei:
hoe heb je eigenlijk die tanden terug gezet kan je dat ook met een zet tang doen?
Ik denk trouwens dat een bouwmarkt zaag met geharde tanden lastig te zetten is of ehm... ontzetten?

De zetringen van zettangen zijn te zacht voor geharde zaagpunten, je vernield hem daar mee.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dat is een goede, Zweihaak.

Je kunt de zetting verminderen met een hamer op een aambeeld of met een paar flinke hoekijzers in een stevige bankschroef. Maar je hebt altijd het gevaar dat er tanden breken. Oftewel bij het hameren of bij het daarna weer zetten. Gehard staal al te vaak heen weer buigen is niet goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.