welke zwaluwstaart zaag en beitels

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Hallo,
Ik ben nieuw lid en heb al een tijdje dit forum gelezen zonder daar aan deel te nemen.
Mijn naam is Jeroen en ik ben begonnen met het mezelf aan leren van werken met handgereedschappen. Ik heb een zeer beperkte set handgereedschap en ben dat nu langzaam aan het uitbreiden. Op dit moment probeer ik te leren zwaluw staart verbindingen te maken. Ik heb al een japanse trekzaag voor dwars op de nerf zagen. Maar ik merk dat schulpen toch wel wat lastig is. De dunne zaag heeft de nijging de nerf te volgen.

Daarom zit ik te denken aan aan een zwaluw staart zaag en een set nieuwe bijtels
Ik denk dan bijvoorbeeld aan een veritas of zo iets in de zelfde prijsklasse (goedkoper mag natuurlijk ook) ik vondt Atkinson Walker bij workshopheaven ( http://www.workshopheaven.com)
En omdat ik sterk zit te denken aan narex beitels is dat misschien ook wel een goede keuze dan bespaar ik weer op bezorg kosten.
Ik zit te dubben of ik nu de Narex 8105 Bevel Edged Chisels of de Narex 8116 Cabinetmakers Chisels moet kiezen.
Ik heb geen idee waarom ik het ene type boven de andere zou kunnen verkiezen.
Misschien heeft iemand ervaring of een beter alternatief?
Alvast bedankt
Groeten Jeroen
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Welkom.

Ik ben zelf bezitter en gebruiker van de Veritas zwaluwstaart en het is een prima zaag. Ik ben er wel tevreden over, zeker gezien de prijs/kwaliteit verhouding.

Wat betreft beitels, daar ben ik zelf ook nog naar op zoek. Ik neig steeds weer naar de Lie Nielsen beitels, maar ze zijn duur. Een goedkoper alternatief ziin de nieuwe stanley beitels. Als je hierop zoekt in het forum dan is daar al eens wat over geschreven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Veritas zaag! Yes yes yes!

Die Atkinson zaag, als die net zo is als de Pax zagen van dezelfde leverancier, zal nog wat werk behoeven. Te veel gezet, dus dat er eerst uit tikken en weer opnieuw zetten. Dan even slijpen. En het handvat nog een beetje rondvijlen zodat die lekker in de hand ligt. Maar misschien is deze wel goed afgewerkt. Ik zou die winkel eerst wat vragen stellen in die richting.

Wat beitels betreft. Een smalle en eentje en stukje breder. Bijv. 6 en 12mm, daar kan je heel veel zwaluwstaarten mee maken. Zogenaamde bevel edge, waar de zijkanten taps zijn geslepen is handig om in de hoekjes te komen, maar dan moet die zijkant wel bijna scherp zijn. Dus niet zoals de beitels in de bouwmarkt die aan de zijkant eerst 2mm recht zijn en dan pas schuin geslepen. Bij Workshop heaven zou ik zelf naar de Asley Iles MK2 beitels kijken, dat zijn mooie dingen.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Seek, enig idee hoe deze beitels vergelijken met Lie Nielsen. Ze zijn een stuk goedkoper.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wat de zaag betreft is er qua prijs/kwaliteit mijn inziens geen betere keus dan de veritas.
Persoonlijk zou ik voor een set japanse beitels gaan, kosten niet veel en zijn van erg goede kwaliteit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Yep, het veritas zwaluwstaartzaagje doet het super !!

Qua beitels is het een lastig geheel. Ik heb hier een set beitels liggen die komen bij de Lidl of de Aldi weg. 10 euro voor 4 beitels. Deze beitels worden ook gebruikt door een fulltime houtbewerker, hij was hier erg enthousiast over. dat neemt niet weg dat ik ook wel graag een setje LieNielsen, Stanley sweetheart of die mooie beitels van Asley Iles zou willen hebben.

Volgens mij stond er eens een test in de FWW over beitels. Narex kwam door zeer goed uit. Goede prijs/kwaliteit verhouding.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
bench of Bud?

Jeetje wat een actief forum is dit zeg! Zoveel reacties geweldig.

Nou die zaag is dus wel duidelijk , dat wordt de veritas.

Maar nu nog de bijtels:
Ik heb op dit moment een paar oude nooit gedacht beitels het is het type waar van het blad met een pin in de steel zit (ik weet hier niet de juiste termen voor sorry) Ik kan daar prima mee uit de voeten alleen ik heb er een van een mm of 4 en vervolgens worden ze 18 en 20 mm. Ik moet dus echt wat tussen maten hebben.
Als ik op internet rondkijk lijkt het er op dat het meeste serieuze werk met een korte bijtel en een afgeronde achterkant wordt gedaan. Ik geloof dat de ene in het engels een bench chisel en de andere een en butt of cabinetmakers chisel wordt genoemd. (wat een ellende ik weet alleen maar de engelse termen) Welk type zou het meest geschikt zijn voor het maken van houdt verbindingen (pen en gat) en zwaluwstaart verbindingen etc?

Ik heb absoluut geen budget voor lee nielson maar lidel hoeft nou ook weer niet (tenzij daar dus prima mee te werken is). Ik zit een beetje tussen Narex en ashley iles wat prijs betreft te denken. Maar andere merken zijn ook te ovberwegen hoor. Ik zoek eigenlijk een pragmatisch goede bijtel set die mij ook over 5 jaar niet frustreert. Als er eerst veel werk aan verricht moet worden voordat ze fatsoenlijk zijn is dat geen probleem ik heb zo nu en dan al wel een oude bijtel kunnen restaureren. Met zagen wil ik voorlopig niet gaan tunen die moet vanuit de verpakking goed zijn want ik heb geen enkele ervaring met net slijpen en zetten van zo’n ding.

Sorry dat ik zo lang van stof ben.

Voorlopig is mijn grote vraag dus bench of Bud en welk merk dan?
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
rickkoorman zei:
Volgens mij stond er eens een test in de FWW over beitels. Narex kwam door zeer goed uit. Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Neem me niet kwalijk maar wat is FWW?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
FWW->Fine Wood Working...erg mooi blad over houtbewerken

Die beitels (van de lidl) zijn goed mee te werken. Moeilijke keuze he!! Ik had hetzelfde totdat iemand met die set van de lidl aan kwam zetten
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey jeroen
als je budget zo rond de 120 euro lig zou ik voor de set van stanley sw gaan een zeer complete set van 3 mm tot 32 mm in een mooie leren foedraal en heerlijk om mee te werken en kwa zaag daar heb ik nog geen ervaring mee daar zijn andere forum leden beter mee bekend .
ik heb wel de set stanley dus als je vragen hebt hoor ik het wel
gr leroy
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb ook de stanley sw beitels ik vind ze top . Je rijgt ze in een mooie ledere etui/ foedraal.
De set bestaat uit 8 beitels .
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
die stanley's zijn er helaas niet meer met een etui 4 stuks voor een kleine 90 euro
t.o.v. 6 voor 78 bij narex
of 4 asley iles voor 102

pieker de pieker wat is nou wijsheid?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb van Bahcoeen set van 8 in houten kist. Regelmatig in de aanbieding te vinden voor 100 euro. Geen idee hoe de kwaliteit is in verhouding tot andere genoemden, maar mij bevallen ze prima.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey jeroen
de stanley set is toch gewoon overal te koop of te bestellen ?
gr leroy
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ja sorry wel te koop (ik heb ze daar ook gezien) maar zonder etui
noem me maar een snob maar ik vindt zo'n zacht lederen ding toch wel wat meer waarde hebben.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De set van 8 beitels kunnen ze gewoon bestellen bij stanley onder het nummer 16-793 er zijn zover ik weet 3 leden van het forum met deze set inclusief de etui .
Heb wel gezien dat er op de site iets staat van een houten kist maar weet zeker dat ik ze onder dat nummer 16-793 besteld hebt daar twijfel ik absoluut geen seconde aan !!!!!!

@ Leroy vind die prijs niet zo duur je krijgt er namelijk 8 beitels voor de Lie nielsen set zijn er 5 en dat setje kost veel duurder als die van stanley namelijk 348 euro bij baptist
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.