Reparatie staande lamp

WR1944

Oud hout
We hebben een staande schemerlamp met een aardewerk element halverwege de stang als versiering. Die lamp staat dicht bij de voordeur (zoals in de meeste Amerikaanse huizen stap je via de voordeur zo in de huiskamer, dus geen hal of vestibule) en door het drukke verkeer aldaar werd die staande lamp soms een liggende lamp bij een onvoorzichtige manoevre. En op een gegeven moment brak het aardewerk element.
Zonder dat element zag de lamp er wat depressief uit dus ging ik aan een reparatie denken. Lijmen was geen optie, het zou te kwetsbaar blijven. Toen kwam ik op het idee om iets met de tafelboormachine te doen zodat ik er primitief op draaien kon. Uiteindelijk kwam ik via die gedachte op gesegmenteerd werk maar dan niet gedraaid.
Ik maakte een balkje met het profiel van het element, zaagde er 8 segmenten van en lijmde er een achthoek van. Een centraal gat voor de montage in de lampvoet en wat rondingen schuren en ik was gereed voor aflakken. Ik koos een spuitbus met hoogglans en ook al is het niet zo strak als m'n Maserati, het viel niet tegen toen het eenmaal gemonteerd was. Door de hoogglans hebben sommige mensen er een probleem mee te geloven dat het ordinair hout is.
Het is een klusje van niks maar het geeft een goed resultaat.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
De deur hangt nu. Ik wilde wachten met een follow-up tot het project afgerond was, glas erin, verven en het platform afwerken. Ik doe allerlei zaken er tussendoor dus het lijkt bijna een vijfjarenplan te worden.
Voor de reparatie van de lamp moest die uit elkaar en toen bleek dat door de jaren heen de geschroefde verbindingen los waren gaan zitten waardoor die lamp nogal gammel op z'n voet stond en dus ook makkelijk om kon vallen. Nu staat hij als een huis.
 

WR1944

Oud hout
Inderdaad. Voor sommige mensen moet ik de foto's van het ongeverfde hout laten zien voor ze geloven dat het geen aardewerk of porcelein is.
Ik heb een hekel aan dingen die kapot gaan tenzij het door normaal gebruik komt of door een ongeluk. Dan ga ik op een oplossing broeden en als ik geluk heb komt het in een enkele keer goed. Anders volgt er een tweede of derde poging. En elke keer leer je er weer van.
Waar ik nu woon is er aardig wat achterstallig onderhoud dus ik heb voorlopig genoeg te doen maar het meeste is helaas niet fotogeniek genoeg om er een bijdrage van te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.