Oefening ballen draaien

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb wat afval van populieren multiplex aan elkaar gelijmd om wat ballen te draaien.
Als er nog meer ballen als oefening komen, zet ik ze hierbij.
Ik kon het trouwens niet laten om er bovenin een gat te boren.

[album]440[/album]
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Nog een bal.
Is een beetje hoekig en niet mooi rond.
Maar het steeltje is lekker dun 8mm op de dunste plek.
Is gemaakt van vuren.

[album]441[/album]
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik ben begonnen met een stel malletjes te maken.
Ik heb ze nu van 5cm tot 9cm en per 0.5cm oplopend.
Ik heb ze ook gebruikt voor bovenstaande ballen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb weer een paar ballen gemaakt en van het reststukje heb ik een schaaltje gemaakt van ongeveer 5cm diep.
1 bal is niet geschuurd.

b68osj.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dat begint er mooi op te lijken. Handig hulpmiddelen zijn ook de afdopdoppen van pvc pijpen. Eén zet je in de klauw en de ander maak je zo (met een gelijmd stukje hout) dat ie gecenteerd tegen het tegencenter geplaatst kan worden. De bijna klare bal er tussen klemmen. Draaaiend enkele potloodstrepen op de bal zetten en vervolgens voorzicht de potloodstrepen wegdraaien. Dan de bal iets verplaatsen en weer potloodstreepjes trekken bij draaiende bank. Nu ook weer de potloodstrepen voorzichtig wegdraaien. Dit proces herhalen tot de potloodstrepen niet meer worden onderbroken door oneffenheden. Daarna op dezelfde wijze de bal aan alle kanten schuren.
Veel succes gewenst aan alle houtdraaiers.
vr.gr. Jan Pranger.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb weer een paar ballen gemaakt van Els, heb er het blad er nog af moeten halen.
Zo vers draaid prachtig en is niet te schuren.
Eerst ruw gedraaid en in een emmer met krullen gegooid en een paar weken later afgewerkt

Op deze foto hulpstukken zoals Jan voorgestelt heeft en 1 mislukte bal.

33wuxrb.jpg


Hier de ruwe ballen

25a0qh2.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het draaien van een bol is echt een kunst op zich. Ik heb eens met volle verbazing staan kijken bij een demo van Adrie Bezemer, terwijl hij met mij praatte (en af en toe aankeek) draaide hij de ene na de andere bal....woww....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.