treden verlijmen

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik ben een trap aan het maken .
met eiken treden deze moet ik verlijmen om aan de juiste breedte te komen .
nu wil ik dat met domino's doen is dit voldoende sterk of is het raadsaam om er een losse veer in te frezen ?
groetjes van leroy
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik ben zelf ook eiken treden aan het verlijmen, en ik lijm die gewoon koud tegen mekaar met witte watervaste houtlijm. De lijmnaad is sterker dan het hout zelf, dus dit houdt weinig risico in ;) .
Enkel zorgen dat de delen heel goed tegen mekaar aansluiten, dan mag er geen probleem zijn.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey steven
bedankt voor de tip dus een domino zorgt alleen maar voor meer sterkte in de verbinding .
gr leroy
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Hey Leroy, de domino heeft voor de sterkte geen toegevoegde waarde, wel is deze bij het lijmen praktisch om de delen mooi gelijk te houden.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey john bedankt voor je reactie.
dan ga ik maar eens wat domino's maken want ik hebt er al zoveel gebruikt dat ze nu bijna op zijn .
ik denk dat twee of drie domino's wel zal vol staan per trede .
als er nog meer tips zijn hoor ik het wel gr leroy
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het zal er zeker niet slechter van worden, maar volgens mij is het totaal overbodig.
Natuurlijk is het makkelijk om je verschillende delen mooi gelijk te kunnen verlijmen, da's waar.

De tredes die ik aan het maken ben zijn voor een open trap, en de achterkant moet schuin worden afgewerkt.
(evenwijdig met de inox wangen).
Het was nogal nipt in breedte, maar als ik ze op die schuinte middendoor zaag na het verlijmen heb ik over ;) .

Ik plaats wel eens foto's wanneer afgewerkt.
Steven
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey steven
ik kijk naar de foto's uit ik zal binnenkort ook even foto's plaatsen.
gr leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
degele zei:
Ik heb overal een veer van 12 mm betonplex ingelijmd, maar of dat nu echt nodig was weet ik niet....
gr,
Danny

Betonplex? Dat is toch dat spul met die gladde laag? Ik kan me niet voorstellen dat je de lijmnaad daar sterker mee maakt. Maakt verder niet uit want er is nog genoeg echt hout over om toch een sterke verbinding te krijgen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
betonplex lijkt me niet ideaal maar voor het op hun plaats houden maakt het niet uit lijkt mij .
gr leroy
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
En ik denk dat als je betonplex even opruwt het wel redelijk verlijmd wordt;-). En voor het gelijk steken is het inderdaad zeker afdoende. Zelfs als de betonplex niet zou gelijmd zijn zorgt de verbinding op zich ook al voor extra sterkte dunkt me.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Dat heb ik inderdaad gedaan Steven. Ik dacht ook dat de lijm niet zou houden op die gladde laag en heb dus alle latjes over een schuurband gehaald, de glans ( en soms nog wat fineer :roll: ) eraf , en daarna pasten de strips ook beter in de gleuf. Betonplex van 12 mm is 12,5 mm, dus was het na het schuren wel makkelijker werken.
gr,
Danny
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey danny
ja dat kan natuurlijk ook.
ik zelf een wat domino's maken kijken of dat een beetje wil lukken .
gr leroy
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dat is volgens mij goed gedacht, Danny :D .
Zal geen problemen geven hoor, 'k vind je afwerking van de trap en al de rest trouwens prima geslaagd!

Mijn treden moeten enkel nog afgerond, geschuurd en gekleurd worden!

Groeten,
Steven
 

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
betonplex gebruiken als losse veer maakt het lijmoppervlak alleen maar kleiner mijns inziens inderdaad.

Ik ben docent bouw en fijnhout en wij leren onze leerlingen altijd de treden koud aan te lijmen. Belangrijke informatie die ik nog van niemand gehoor heb is dat het belangrijk is om de treden aan de achterkant aan te lijmen, dus het grootste stuk hout aan de voorkant.

succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.