lengte aanslag voor afkort/verstekzaag zelf maken

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Mijn (telescopische) vertekzaag staat op een grote zelfgemaakte tafel (lengte +-250 cm met afkortzaag centraal). foto volgt nog
Nu zou ik graag een regelbare, perfecte lengteaanslag maken . vb om meerdere stukken op perfect de zelfde lengte te zagen.

het volgende vond ik te koop maar vind ik veel te duur voor wat het is (170€) :

lengteaanslag_kreg.jpg


lengteaanslag.jpg


de geleider kan denk ik ook ingewerkt, op zelfde hoogte als de basis van de zaag zijn.

Dacht even om 2 lijnen op het houtvlak evenwijdig met een zwaluwstaart uit te frezen en dan met een blokje met 2 zwaluverbindingen te werken. Maar denk toch dat een aluminium profiel beter zou zijn.
dan rest nog de vraag hoe de "maatglijder" (of hoe noem je het) vast te zetten op de correcte maat.

Iemand die reeds zoiets gemaakt heeft of tips heeft?

Groeten Sam.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
bedankt john! ziet er interessant uit en realistischer van prijs.
Als er nog leden dergelijke opstelling zelf gemaakt hebben ben ik zeer benieuwd deze te zien.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb T-tracks in een freestafel aangebracht. Zorg dat de bevestigingschroeven goed verzonken zijn. Ik gebruik slotbouten die ik aan de zijkanten zodanig vijl dat ze in de rail passen. De slotbout is iets gunstiger dan een zeskantbout door het grotere oppervlak dat tegen het aluminium rust bij het aanspannen. Ook kan je een iets grotere boutdiameter gebruiken. In mijn geval past er een 1/4" zeskantbout in of een 5/16" slotbout.
Als je die rail eenmaal geinstalleerd hebt kan je zelf allerhande hulpstukken maken.

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Misschien niet zo fancy, maar wel goedkoper, en werkt perfect.
Als je een profiel gebruikt die veel in Flightcases worden gebruikt,
een zogenaamd; 19 inch rack profiel.
Als je deze verdiept op de aanslagbalk, vastzet met schroeven zodat hij vlak ligt met de balk.
En de koppen van de schroeven er in verzinkt.

Deze aluminium strippen kosten ongeveer 8,- - 12,- euro per meter.
Als je het per 2 of 4 meter koop, is het vaak wat voordeliger, 4 meter is de fabrieks lengte.
Maar denk er om, er zijn twee verschillende maten van, alleen een type past.

Eventueel ook bij Zweihaak te koop :p

Daar kun je er een Festool aanslagruiter in schuiven als aanslag.
Eventueel zou je op de onderkant van de Festool ruiter, de standaard moer verwijderen en hem vervangen door een M6 glijmoer.

Verder passen daar M6 19-inch glijmoeren, M6 19-inch kooimoeren in waar weer van alles aan of op bevestigd kan worden.

Festool aanslagruiter MFT/3-AR Bestelnummer: 495542

http://www.festool.nl/products/accessoi ... s-mft-3-ar









Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ook ik ben met dit onderwerp bezig geweest, ik heb zelf een aanslag gemaakt van multiplex, en heb een meetlint gevonden bij axminster. De stelschroef is een stelpootje uit de losse onderdelenbak bij ikea.
Ik kan zeggen dat het erg fijn werkt.



Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.