Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

festool pre-aanschaf vraag:domino DF500Q

Ik ben in dubio om een domino DF500Q aan te schaffen, ik lees uiteraard al de (alleen maar goede) verhalen hier, op internet, etc.

Maar graag wat ongezouten gebruikerservaringen.

De 500 is een stukje goedkoper dan de 700, maar merk ik het verschil in machine (kortere freesdiepte, minder vermogen, etc) als 'hobbist'?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

Re: festool pre-aanschaf vraag:domino DF500Q

Ik heb beide machines, de situatie is niet te vergelijken met klassieke machines.
    De 700 is niet gewoon een grotere en sterkere
    versie van de 500, het zijn aparte machines die complementair zijn en elk hun taak hebben.

Met de 500 kan je allés verbinden van 12 mm platen Tot tafelpoten met zijn frezen van 4-10 mm, en de 700 is gemaakt voor zwaarder werk van tafels Tot grote tuinpoorten met zijn frezen van 8-14 mm.

De 700 is nieuw en dus verbeterd tov de 500. Hij heeft nv 6 aanslagpennen tov de 2 van de 500. En enkele andere details zijn verbeterd.
    Maar de 500 heeft nog altijd het ruimste inzetgebied en is degene die Als eerste Moet aanschaffen tenzij je van plan vent on enkel deuren ed te maken.

Beste Burley,

Ik ga zelf een 500 aanschaffen. Uiteraard kan ik geen gebruikservaring meedelen.
    Maar laat het zo stellen de 500 is voor meubels en het fijnere werk, terwijl de 700 me echt te zwaar lijkt om fijn werk mee uit te voeren.

Dank voor de snelle reactie

Maakt het feit dat hij 6 pennen heeft hem ook nauwkeuriger en makkelijker af te stellen of maakt dat niet uit? En is het puur een kwestie van instelsnelheid?

Ik ga me (nog) niet richten op grotere projecten zoals eettafels en tuinpoorten e.d. dus dan is de 700 wellicht een beetje overkill

Gewoon een 500 nemen, de 700 is voor de reguliere hobbyist snel overkill kwa dimensionering en je kunt er niet het werk mee doen waar je het meest mee in aanraking gaat komen.

De 700 moet je kopen als je de hele dag deuren en tafels maakt of kozijnen. Voor de rest heb je de 500 nodig.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Voor mij is de Domino nog steeds de meest revolutionaire machine die ik heb uit zien komen. Het is niet voor niets m'n avatar. Het verlost je van het maken van pennen en gaten en je kan stevige en professioneel ogende verbindingen maken. Dat sprak mij, met m'n beperkte handvaardigheid, direct aan. En het werkt erg precies en snel. In het begin heb je wel even wat oefening nodig om de juiste manier van frezen te ontdekken. De Domino combineert al de voordelen van deuvels en biscuits en heeft niet de nadelen.
    Dus met de aanschaf van een Domino krijg je er een uniek stuk gereedschap bij waar je steeds weer nieuwe toepassingen zal ontdekken.

Dan nu een tegengeluid
    Ik heb hem binnen de proefperiode teruggebracht. Het is al wel een tijd geleden, toen hij net op de markt kwam.
    Ik moest een paar stoelen maken en het leek me wel handig. Totdat ik erachter kwam dat er standaard maar één freesje bij zat en ik dus naast de investering in de machine er ook nog een set frezen bij moest kopen. Daarnaast viel de aanschaf v/d blokjes hout me ook zwaar tegen... ik weet niet of nog steeds zo is, maar ik vond het al met al belachelijk duur.
    En ach zo revolutionair is het allemaal ook weer niet. Je kunt ook gewoon (zeker voor de hobbyist) een deuvelmal gebruiken en eventueel meerdere deuvels naast elkaar zetten. Met een goede mal is het goed te doen.

gandel

Een groot voordeel van de Domino is dat je de bewuste blokjes snel zelf kan maken, en uit gelijk welke houtsoort Kostprijs: nihil, iedereen heeft wel wat latten rommel opzij staan waar je deze uit kan zagen.
    Eens de latten gezaagd, de vier hoeken breken met een 45°frees, of de hoeken opronden analoog de originele vorm. Veel maakt het niet uit, als ze maar de juiste dikte en breedte hebben. De latten moeten ook niet geschaafd worden, een gezaagd oppervlak is beter voor de verlijming.

Daarna de gefreesde strips afkorten op lengte en klaar is kees.

Voor binnengebruik maakt de houtsoort niet veel uit, als ze maar makkelijk te verlijmen is, Grenen, Beuk, yellow Poplar, Yellow Pine, etc. het kan allemaal mits voldoende droog.

Voor buitengebruik kies ik meestal voor Afzelia, of zoals de originele voor Sipo Mahonie.

Op deze manier kan je al eens een blokje meer gebruiken zonder dat direct de kassa begint te rinkelen

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Goed idee Andre om de domino's zelf te zagen. Mijn doos begint al goed te slinken, dus ik zal ze binnenkort zaagsgewijs aanvullen. Ik vind trouwens bij verbindingen in plaatmateriaal, waarbij ik de kleinste domino's voor gebruik, dat het freesgat (met de kleinste stand) soms net iets te klein is om de domino's er voldoende vlot in te krijgen.

Ik moest een paar stoelen maken en het leek me wel handig. Totdat ik erachter kwam dat er standaard maar één freesje bij zat en ik dus naast de investering in de machine er ook nog een set frezen bij moest kopen. Daarnaast viel de aanschaf v/d blokjes hout me ook zwaar tegen... ik weet niet of nog steeds zo is, maar ik vond het al met al belachelijk duur.
    Duur of goedkoop is natuurlijk relatief, maar als je even shopt voor een kist met domino's waarbij de de hele set freesjes ook erbij krijgt ben je rond de 180 euro kwijt. Als je die kist leeg hebt dan heb je geen plaats meer in huis om iets nieuws te kopen want dan heb je zoveel gemaakt dat je niet meer rond kunt lopen.

Dan heeft de machine zich dus wel terug verdiend. bovendien heb je als hij leeg is nog een mooie systainer over die weer helpt om de boel opgeruimd te houden. Ik vind de machine in verbruik dus nog wel meevallen. Het bedrag ineens is groot maar je krijgt er ook heel veel dominos voor.

Forum Rechten