constructie grote kast

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Ik wil een servieskast maken van 2 meter breed. Bestaand uit twee delen, het onderste 1 meter hoog met laden en deuren, het bovenste 1.20 meter met legplanken. De voet moet bestaan uit poten met regels, zonder ondersteuning in het midden. Ik kom er niet uit van welke maat ik de regels moet maken om doorbuigen te voorkomen. Indrukwekkende formules kan ik niet volgen en ik kan geen voorbeeld vinden waar ik me aan kan vasthouden. Weet iemand waar ik het moet zoeken??
 

WR1944

Oud hout
Er is een programma waar je de doorzakking kan berekenen, Sagulator. Het is wel in het Engels maar met wat moeite en Yahoo Translate moet het lukken.

http://www.woodbin.com/calcs/sagulator.htm

Als ik uitga van een vurenhouten plank (in m'n voorbeeld Radiata Pine) van 2000 breed, 250 diep en 19 dik (3/4") dan kom ik zonder versterking aan een onacceptabele doorbuiging. Zet ik er een strip aan de voorkant tegen aan van 19 dik en 45 hoog (bovenkant strip = bovenkant plank) dan komt het geheel binnen bruikbare grenzen. De belasting is 10 kg, gelijkelijk over de plank verdeeld.
 

tuoh

Oud hout
Alvorens hier een ontwerp van te gaan maken moet je eerst Google maar eens vragen naar plaatjes van "koloniale kasten" je zal dan al direct verschillende pijnpunten naar voor zien komen.
Het zal niet evident zijn om een bruikbare en vormvaste kast van die breedte te bouwen, enkel steunend op de vier hoeken.

Dit gaat impliceren dat de onderste regels minimum 100 à 120mm hoogte moeten hebben om de boel niet te laten doorzakken. Het merendeel van het gewicht van schuiven, constructie, schabben en lading gaat via deze regels afgevoerd worden naar de poten. Achteraan kan deze kracht voor een deel opgenomen worden door een stijf rugpaneel dat even breed is als de kast zelf. Maar deze noodzakelijke constructieve ingrepen gaan hun invloed hebben op het eindresultaat, om het visuele plaatje te laten kloppen zal je wat eisen moeten milderen, minder schuiven, of geen schuiven en enkel deuren, etc.

Nu lijkt mij een kast van die afmetingen, 2200mm hoogte x 2000mm breed en enkel steunend op vier poten niet direct een evenwichtig geheel, ik vrees dat één en ander wat topzwaar gaat overkomen.

Maar Google gaat vermoedelijk wel voor inspiratie zorgen.


Mvg,

André
 

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Op een plank van 80 cm breed kan ik drie stapels borden kwijt, die wegen ongeveer 10 kg. Dat is op 200 cm breed 25 kg. Drie verdiepingen samen geeft 75 kg voor de bovenkast + het gewicht van de kast zelf, ik schat totaal 120 kg. Nemen we voor de onderkast hetzelfde gewicht, dus in totaal 240 kg. Die worden verdeeld over 2 regels. Dan kom ik volgens het programma Sagulator uit op een balk van 85 bij 33 mm.
Dus inderdaad in de buurt van de 100 mm!

Vraagje voor WR1944: is Radiata Pine hetzelfde als grenen (Pinus Sylvestrus)? Europese houtsoorten zie ik niet in de lijst van Sagulator. Geweldig programma!
 

WR1944

Oud hout
rvdkooij zei:
Vraagje voor WR1944: is Radiata Pine hetzelfde als grenen (Pinus Sylvestrus)? Europese houtsoorten zie ik niet in de lijst van Sagulator. Geweldig programma!

Ik ben een complete leek op houtsoorten gebied. Ik ben al blij als ik het verschil tussen eik en beuk kan ontwaren. Die Radiata Pine is een veel gebruikte houtsoort via mijn locale bouwmarkt Home Depot. Het makkelijk te verwerken en ziet er redelijk knoestvrij uit (voordeel) maar komt wel uit Nieuw Zeeland (nadeel). Misschien kan een echte houtman wat meer vertellen.
Zoals al eerder aangegeven kan je het beste zoeken op het Internet naar klassieke voorbeelden van het type kast dat je wilt maken. Een constructie die al 100 jaar gemaakt heeft weinig tot geen kinderziekten meer en alle constructieve details zijn helemaal uitgewerkt.
Een uiterst informatief boek (voor mij tenminste) is Illustrated Cabinetmaking. Hier staan veel houtverbindingen in en constructieve details. Verder veel voorbeelden van meubels in een veelvoud aan stijlen.
http://www.amazon.com/Illustrated-Cabin ... ap_title_0
Het is wel in het Engels maar het geeft een schat aan informatie waarmee je de voorbeelden kan aanpassen naar je eigen behoefte.
 

rvdkooij

Nieuw lid
6 feb 2012
11
0
Oostwoud
Wat grappig, ik heb een paar weken geleden dat boek gekocht. Het is inderdaad heel duidelijk over constructies en houtverbindingen. Ik heb ervan geleerd dat een kast eigenlijk een grote doos is. En hoe je in de constructie de werking van hout kan opvangen. Voor mij zijn de "step back cupboard"en de "schrank" te gebruiken. Maar helaas, er staan alleen de buitenwerkse maten in... In Fine Woodworking vind ik geen kasten die zo groot zijn.

Ik heb in een meubelzaak een voorbeeld van mijn kast gezien. Wat opviel was de lichte constructie. De legplanken bestaan bijvoorbeeld uit dunne platen met een ondersteuning van latjes. Als de kast lichter is, hoeven de onderste regels natuurlijk ook minder gewicht te dragen. Misschien is er stiekem ook een metalen profiel in verwerkt. Maar ik wil graag in hout werken.
Dan kom je inderdaad terecht bij robuuste koloniale kasten in teak.

Inmiddels heb ik bedacht dat de tussenregels een gedeelte van het gewicht op de stijlen overbrengen. Maar hoe dat precies werkt weet ik nog niet.

Alweer bedankt voor je reactie, ook voor die van André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.