Nieuwe draaibank

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Mijn ouders willen me een nieuwe draaibank geven als 'examen cadeau'.
Ik heb dan ongeveer een halfjaar ervaring met een zelfbouw draaibank.

De afstand tussen de centers van de nieuwe draaibank is met 1 meter wel goed.
Ik wil er zowel mee kunnen draaien tussen de centers als aan de zijkant om te kunnen uithollen.

Wie kan ons helpen bij een goede keuze?

(Het budget maakt niet zo veel uit).
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
"Het budget maakt niet zoveel uit"????

Wow, nou dat lijkt mij ook wel wat. Ik zou persoonlijk dan kijken naar een Wivamac. Ik heb een paar keer met een dergelijke draaibank mogen werken en dat was echt een genot. Nu heb ik zelf ook al een fijne draaibank maar dit is echt nog even een stapje verfijnder.

Ze hebben een hele reeks van draaibanken waar je uit kunt kiezen.
 
Haye, ga niet over één nacht ijs, en zoek houtdraaiers bij jou in de buurt.
Vraag daar om op hun draaibank te mogen draaien om tot een goeie keuze te komen.
Alle boven genoemde banken zijn goed, maar de één kan meer als de andere.
Zelf vind ik een draaibare kop makkelijk t.a.v. het uithollen, maar bij grote vazen werkt dit niet meer, omdat er een draaibril moet worden gebruikt. Zo zijn er nog meer voor en nadelen. Kijk rustig rond en luister naar ervaren draaiers, en ga naar ze toe.
Vr.gr. Nico Oosthoek
http://www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Geale.
Leuk dat je zo enthousiast bent over houtdraaien en dat je ouders daar achter staan.
Daar valt heel wat in te ontdekken. Zeker wanneer je met het juiste gereedschap begint.
Net als met autorijden moet je kiezen wat je wilt: een vrachtauto, een mini, een ferrari of een gezindsauto.Bovendien wil je dan diesel, gas, electrisch of op benzine rijden.
Ik zou zeggen ga je het komende half jaar eens lekker orënteren. Bij voorbeeld bij de landelijke vereniging van houtdraaiers www.houtdraaien.com
Op 28 april is er weer een landelijke demonstratiedag. Ook is er een afdeling Noord, waar je een kijkje kunt nemen. Ze komen bijeen op 10 maart op de locatie Ulgersmaweg 47 in Groningen. Allemaal te vinden op die website.
Wil je het grondig aanpakken neem dan les bij b.v. www.christianjorg.com in Utrecht.
Of je kijkt een keer bij mij over de schouder.
Daarna weet je of je koopt en wat je koopt, want kwaliteit begint bij €800,00 en daar komt nog zo'n €400,00 bij aan hulpstukken en beitels.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Verkeerde website van Christiaan Jörg.
Met dank aan Henkverhaar - moet zijn: www.christiaanjorg.com of www.christiaanjorg.nl
Hopelijk doen ze het allebei.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Bedankt voor de informatie iedereen.

Ik denk dat de DEMO-dag op 28 april in Groningen het handigste is, vooral qua afstand.
en ik denk ook wel dat ik daar erg veel informatie kan krijgen van ´gevorderde´ houtdraaiers.

Lessen nemen in Utrecht is niet erg handig denk ik, vooral omdat het een enorm eind rijden is.
En aangezien ik niet beschik over een auto rijbewijs zal ik altijd afhankelijk zijn van iemand die me er heen brengt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Haye.
Het landelijk bestuur organiseert twee keer per jaar een demodag, waaronder de eerstkomende op 28 april (in Nieuwegein?).
De afdelingen komen op eigen initiatief 4, 5 of 6 keer per jaar bijeen.
Eén zo'n afdeling is de afdeling Noord, die op 10 maart bijeenkomt in Groningen.
De afdeling Noord staat ook op www.houtdraaien.com en vermeldt de contact persoon. Met hem kun je een afspraak maken voor je komst en eventueel vragen of er houtdraaiers in jouw buurt wonen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.