Wie heeft ervaring met deze verbinding?

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
goedendag,

Ik heb deze verbindingstechniek een keer toegepast voor een 3-tal binnendeuren.

Ik begon ook met een aantal snedes met de cirkelzaag voor de 45 graden kanten (aanslag gebruiken) vervolgens het resthout weggehaald met een lintzaag tot ongeveer 2 mm van de lijn.

om iedere verbinding precies passend te krijgen heb ik een MDF mal gebruikt in samenwerking met een kantenfrees. goede resultaten mee gehaald. wel een aanslaglatje langs de mal maken voor constante diepte.
Zal voor 300 verbindingen ook wel werken, als je je ogen open kunt houden.

succes.

Arjan
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
arjan zei:
goedendag,
om iedere verbinding precies passend te krijgen heb ik een MDF mal gebruikt in samenwerking met een kantenfrees. goede resultaten mee gehaald. wel een aanslaglatje langs de mal maken voor constante diepte.
Hi Arjan,
dat klinkt goed. Ik heb geen ervaring met kantenfrezen en ik ben nogal visueel ingesteld heb je wellicht een foto of scan van een schets van hoe je dit precies gedaan hebt?

Aanvulling: ik heb me wat verdiept in die kantenfrezen maar ik denk dat je een kantenfreesbit voor de bovenfrees bedoelt? En deze dan als een soort kopieerfrees gebruiken voor een mal die onder het werkstuk ligt? Als dat zo is, dan zie ik nog niet hoe je de scherpe hoek krijgt (tussen het 45 graden gedeelte en het horizontale gedeelte, aangezien deze hoek dan gelijk is aan de diameter van de kantenfrees, of zie ik dit verkeerd? Ik zou graag een foto van je mal o.i.d. willen zien. Alvast bedankt voor je moeite.
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
goededag,

Een foto heb ik niet meer, maar het is niet moeilijk uit te leggen.

Ik heb inderdaad een mal gemaakt van precies de gewenste vorm (makkelijk over te nemen van de haakse delen)
Daarna heb ik de 45 graden kanten met een zaagtafel ingezaagd, dit omdat je anders inderdaad geen scherpe kanten krijgt. hierna het extra hout weggehaald met een lintzaag en vervolgens de mal en een bovenfrees gebruikt.

Arjan
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
arjan zei:
goededag,
Een foto heb ik niet meer, maar het is niet moeilijk uit te leggen.
Dank je wel, zo begrijp ik het weer helemaal, de mal dient dus eigenlijk alleen voor het "horizontale" stuk schoon af te werken, slimme tijdbesparende oplossing ;)

GvdW51 zei:
Vandaag binnen gekomen :) Prachtige zware geanodiseerde aluminium kwaliteit en heel mooi afgewerkt. Komt ook wel met de prijs overeen. Heb jij hem zelf ook? Ik zal alleen nog iets willen verzinnen op die amerikaanse maten, de 1/4" is een 6,35mm frees is dus net wat te groot voor de 6mm domino's maar ik ga het eerst eens proberen om te kijken of de speling teveel is. (.35/6 = 5%) Hopelijk valt het wel mee anders maar eens mijn eigen amerikaanse domino's maken of een vergelijkbare 6mm frees zoeken, dat is misschien nog wel de makkelijkste oplossing. Dan nog een eigen mal voor de jig fabriceren die overeenkomt met de breedte van de domino en dan verder kijken. Helaas heb ik voorlopig nog zoveel opruim en andere karweitjes te doen dat ik nog geduld zal moeten hebben met testen.

Attached files
 

WR1944

Oud hout
De Amerikaanse firma Kreg heeft een systeem voor bovenfrezen ontwikkeld, dat dit type van verbindingen maakt. Het is gebaseerd op de in Amerika veel gebruikte werkwijze van "face frames".
http://www.kregtool.com/products/prs/pr ... UCT_ID=116
De freesdiepte is niet zo groot als bij de originele vraagstelling, maar de methode zou wel bruikbaar kunnen zijn.
De onderdelen worden verbonden met potgat schroeven.
 
S

StephanvandenBerg

Guest
beetje late reactie maar volgens mij kan dit heel goed met een prisma frees

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.