16e rondhoutveiling bosgroepen

Houtactief

Actieve deelnemer
19 feb 2012
30
0
Beste houtwormen,

Het aankomende weekend is er in Arnhem de rondhoutveiling van bosgroepen.
Wie is hier wel eens geweest of kent dit fenomeen en kan mij wat vertellen over de gang van zaken?

vragen die ik heb zijn:
Wat kost het laten zagen van een stam met de mobiele opdeelzaag?
Binnen welke termijn moet je je stammen meenemen?
Wat voor mogelijkheden zijn er voor het opladen van de stammen?

Ik hoor het graag!

groeten

Jorick
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben er drie jaar geleden een keertje geweest, maar ik viel ongeveer flauw van de prijzen. Nu concureert de rondhoutveiling voor mij met brandhoutstammen van particulieren die te dik zijn om gemakkelijk af te voeren, dus misschien ligt dat voor meubelmakers anders. Maar ik zou zeker in de resultaten van voorgaande jaren kijken of het qua prijs interessant is.

Nu ik niets gekocht heb kan ik op je andere vragen geen antwoord geven...
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Hoi Jorick,

Het ter plaatse zagen kostte ca €100/m3. Ik raad je wel aan om erbij te blijven, dan heb je er invloed op. Tenzij je verschikkelijke afmetingen laat zagen, kun je het hout dan met de hand laden. Deze zager had altijd een shovel bij zich en is meestal wel bereidt om te helpen, bijvoorbeeld op zaterdagmiddag om stammen op je aanhanger te laden.
Je kunt ook Dirk Hoogendoorn in Lienden vragen om te zagen, hij vraagt meen ik €130/uur, is/lijkt duur maar zijn Brenta zaag is erg snel. Vervoer naar zijn zagerij kan erg meevallen met een gedeelde vracht.
Ik zaag mijn hout meestal ter plaatse met m'n kettingzaag in handzame brokken.

Volgens de voorschriften moet het hout binnen 28 dagen na veilingdatum afgevoerd zijn, maar het is natuurlijk nooit aan te raden om handzame afmetingen lang te laten liggen.

Wat de prijzen betreft, er zijn natuurlijk altijd goedkopere stammen te vinden, maar of die qua houtsoort, kwaliteit, afmeting en moment van aanbieding kunnen concureren is de vraag. Als je een beschutte mogelijkheid hebt om nat hout op te latten en niet bang bent van enig risico, kun je zo tegen een fractie van de prijs van de houthandel aan geweldig hout komen.
Tot ziens zaterdag,

Draaierchris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.