Vraag ivm elektriciteit

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Aangezien elektriciteit niet mijn beste vriend is een vraagje:

1. Ik heb interesse in machines die op 3*220Volt lopen, wat is het voordeel van deze machines tov 1*220Volt.

2. Verder kreeg ik deze uitleg van de verkoper:

Deze machines zijn nog te koop, Ze draaien op 220V driefase, maar kan waarschijnlijk aangepast worden door de koper latjes te leggen op de motor

Wat bedoelt hij hier mee?

3. Hoe krijg je 3*220 Volt is dit ook een speciale aansluiting?

Groeten,

Geert
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Re: Vrag ivm elektriciteit

3 X 220 volt is drie fasen krachtstroom, en in Nederland wordt dat niet aangeboden, Hier is krachtstroom iets van 380 volt ?

In Amerika is de normale stroom uit het stopcontact 110 volt.
De krachtstroom is daar 3 X 220 volt, dus je hebt te maken met een machine voor de amerikaanse markt.

Het zou goed kunnen dat je deze kan ombouwen met koper latjes over de motor, maar dan heb je weer een 1 X 220 volt motor gemaakt. Immers, als je een motor aansluit op het lichtnet dan kan je geen drie fasen stroom over je motor laten lopen, omdat er maar een is.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Re: Vrag ivm elektriciteit

1. De voordelen van driefase motoren: rustiger loop, veel hoger koppel. Bovendien kun je veel hogere vermogens aan, 220V kun je in een thuisaansluiting tot max. 16Ampere belasten (automaat)
dus max vermogen is 3500VA. (= 4,7 PK)
Drie fase kun je ook allen tot 16A belasten dus max. vermogen is 3*380*16A*wortel3= 10530 VA (= 14,1 PK)
Dit kun je je visueel als volgt voorstellen: per periode heeft 1 fase stroom slechts 1 top (krachtigste punt) en bij 3 fase stroom heb je 3 toppen op gelijke afstand. Oftewel je motor wordt stabieler aangestuurd.

2. Lastig makkelijk uit te leggen maar je kunt een motor in ster of driehoek aansluiten. Als je zelf naar 3 fase aansluiting gaat dan wil je geen motor voor 3x220 (dus wikkelingen van 220v) maar naar 3x380V (dus wikkelingen van 380V). zie onder.

3. Kijk even in je meterkast of je 3 gemeentezekeringen
hebt (het kastje dat verzegeld is, verzegeling NIET verbreken dus als het geen doorzichtig plastick is niet aankomen) of 1. Als je als 3 hebt liggen (in modern huis) dan is het een kwestie van de energiemaatschappij bellen en vragen om een driefase aansluiting, er komt dan een elektricien en die zal je aansluiting dan aanpassen. Daarna is het een kwestie van de groepen opnieuw over de drie fases gewogen verdelen en een driefase aansluiting naar je garage trekken). Als je groepenkast en aansluiting nog geen driefase is dan zul je aan de totale kosten al gauw moeten denken in de orde van 600 euro zonder arbeidsloon.

Nederlandse situatie is als volgt:
Je hebt een neutraal (zie die even als spanningsloos voor het gemak) en je hebt bij een driefase aansluiting zoals de naam al zegt 3 fases die ieder 360/3 = 120 graden uit fase zijn. Deze noem ik even F1, F2 en F3.
Nu is het volgende het geval spanning tussen de aansluitingen:
N-F1 = 220 Volt
N-F2 = 220 Volt
N-F3 = 220 Volt

F1-F2 = 220*wortel3 = 380 Volt
F2-F3 = ook 380 Volt
F3-F1 = 380 Volt

Overigens gaan we naar de 230Volt toe (europese afspraak) en zal de driefase spanning dan 398Volt zijn maar dat terzijde.

Zie ook: HIER
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ja hallo, met 3 gemeente zekeringen ben je er nog niet. Maar dat is wel het belangrijkste om 3 fasen te krijgen. Het tweede wat blangrijk is, is selectiviteit en opslag op zware aansluitingen.

Opslag op zware aansluitingen (zg. capaciteitstoeslag):
Vanaf 2009 wordt de aansluiting niet echt langer verrekend met één periodiek vast tarief. Nu is het eenmalige tarief erg laag tot en met 3 keer 25A of 1 keer 80A gemeentezekeringen. Maar nu komt daarboven nog een capaciteits toslag deze is tot en met 3 keer 35Kwh of 1 keer 80A het laagst. Daarboven gaat hij exponentieel omhoog.

M.a.w. Als je er drie flinke dikke gemeente zekeringen in laat draaien omdat je een hoge opstart stroom moet kunnen verwerken dan zal je veel moeten dokken in verhouding tot je werkelijk verbruik. Dat heet geld weggooien. Zorg dus altijd voor machines met een startvertraging (softstart), machines die dus niet een ontzettende piekstroom trekken bij opstarten.

Selectiviteit:
Selectivieit houdt in dat de grootste afgaande eindgroep minimaal 2 stappen lichter moet zijn dan de hoofdzekering of voorbeveiliging. Hoofdzekering op 1 fase 16A => 2 stappen terug; is 8 of 6 A max op een groep.

Als de gemeente zekering op een fase 20A is dan mag de daar achterliggende groepen nooit zwaarder zijn dan 10A. Dus als je draaistroom nodig hebt en die groep moet je afzekeren met bijvoorbeeld 3 keer 16 dan zal je hoofdzekeringen van 25A moeten hebben.

Ga je zwaarder op je hoofdzekeringen dan gaat je capaciteitstarief dus ontzettend omhoog!
Dus als je iets op draaistroom zoekt zorg dat het op 3 keer 16 draait. Ergo geen zware industriel machines....

Kies je daar wel voor dan is dat een bewuste keuze en dan wordt je hobby nog duurder (en moet je de bedrading en leidingwerk in je huis mogelijk ook nog aanpakken).

In principe is één draaistroomgroep voor een doe 't zelvert voldoende, je moet je machines gewoon niet teglelijkertijd aan willen zetten....

Soms zit in huizen al een draaistroomgroep van 3 keer 16 vanwege de kookplaat. Dan moet je gewoon een tweede groep er naast zetten en rekening mee houden dat je niet kookt als je op je machine werkt of andersom.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik ben mijn werkplaats (in de garage van mijn ouders :oops: ) aan het voorbereiden op de twee machines die over een maand of iets komen. die dingen gebruiken beidde krachtstroom.

Ik weet dat er een kabel loopt met krachtstroom in de buurt van de garage deur (een waterpomp werkt daar op krachtstroom) maar daar zit verder geen stopcontact... alleen een kabel.

Ik vroeg me af of het wel nodig is om een elektriciën langs te laten komen om een stopcontact (met twee aansluitingen) aan te leggen. mischien kan ik dat prima zelf met het advies van iemand hier. Zijn dit aparte stekkers/kabels? En waar haal ik die als particulier?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
koffiedrinker zei:
Afhankelijk van hoe handig je bent, kun je het zelf.
Uit de vraagstelling zou ik opmaken dat je niet zo handig bent ....
Ga eventueel nog even zoeken op een klusforum als http://www.klusvraagbaak.nl/forum/

Uiteraard spanning er afhalen als je werkt (zekering).

Spullen zijn in ieder geval bij de webwinkel electro online (http://www.electro-online.nl/) te koop. En ik dacht ook bij de Hornbach.
Ik heb nog eens nagedacht en ik denk dat ik dit ga uitbesteden .... geen risico's nemen met zoiets gevaarlijks als je niet ervaren bent (en dat ben ik niet). het is ook een redelijk oude situatie (aangelegd voordat mijn ouders het hadden gekocht) dus het lijkt mij wel raadzaam om de boel door te laten lichten door iemand met ervaring en met de hedendaagse regeltjes erbij.
 
A

Athanor

Guest
Verstandige beslissing Guido, Als het niet goed aangelegd is en je krijgt een probleem, kan de verzekering ook nog eens moeilijk gaan doen :(
Fons
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Misschien wat laat, maar als nieuwe bezoeker...

Ter verduidelijking, 220v wikkelingen of 380v wikkelingen voor een elektromotor voldoen beide in Nederland. Dit is waar de verkoper het over had, met de plaatjes in de motor verzetten, namelijk een motor in ster aansluiten bij 220v wikkelingen en in driehoek bij 380v wikkelingen. Dit is wat technisch, maar een apparaat zal vanuit de fabriek gewoon goed aangesloten zijn.

Als 2e, waarom een 3 fase motor aanschaffen ipv 1 op 220v enkelfase: 1 van de belangrijkste redenen is de lagere prijs van de motor, deze heeft namelijk geen hulpwikkeling en condensator nodig die ervoor zorgt dat de motor kan aanlopen (starten)
Een andere reder is dat je op 3 fase veel krachtigere motoren kan gebruiken, aangezien je op enkelfase alleen 16ampere tot je beschikking hebt en op 3fase dus 3x16A (in een huisaansluiting). Dit betekend dus dat je ook een 3x zo krachtige motor kan aansluiten.

Frank
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nou 3 keer zo krachtig is niet helemaal juist. Het zal bst wel wat minder zijn, meer richting de 2 keer.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb nog geen rekening gehad :cry: .... maar dit deel van de voorbereiding is geregeld:
IMAG0109.jpg

laat die machine nou maar komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.