Klep schoenenkist

jeroenhog

Nieuw lid
18 feb 2012
5
0
Beste allen,

Voor het opbergen van schoenen heb ik een kist gemaakt. Voor het deksel van de kist heb ik gebruik gemaakt van een ikea keukenblad (massief beuken), het zogenaamde Lagan werkblad. Nu heb ik twee jonge kindertjes en -je begrijpt het al- er is al een vinger met een forse klap onder het - nogal zware- deksel terecht gekomen.
Om nog meer ongelukken in de toekomst te voorkomen wil ik dat het deksel langzaam sluit. Ik dacht aan een gasveer, vanochtend ben ik op een autosloop een gasveer van een renault clio op gaan halen, maar deze blijkt ongeschikt. Het kofferdeksel van de clio is veel zwaarder dan mijn deksel...
Met een op internet gevonden foto van een er geschikt uitziend ding ben ik naar de lokale ijzerwarenzaak gegaan. Het 'ding' bleek een zogenaamde 'Bremsklappenhalter' te zijn, dit leek de oplossing maar dat blijkt toch niet het geval, het deksel van de kist scharniert net even anders en kan er niet voor gebruikt worden.
Mijn vraag is dan ook, weet een van jullie een geschikt 'ding' om de nogal zware klep van mijn kist gecontroleerd zacht te laten sluiten?

bij voorbaat dank, namens mij en namens mijn kinderen!
Gr Jeroen
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Toevallig heb ik net een verkleedkist voor een basisschool gemaakt. Ook ik ben op zoek geweest naar een geschikte gasveer, maar heb niks kunnen vinden. Daarop heb ik gewoon een gleuf gemaakt voor de kindervingertjes. De foto maakt het wel duidelijk denk ik.
groet, gandel

Attached files
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Met een gasveer van de Clio moet het lukken.
Er is een berekening voor, maar die ben ik kwijt.
Maar als je de bevestiging van de gasveer aan de klep vrij dicht bij het scharnier doet moet het lukken.
Anders even een beetje spelen met de afstand.
 

jeroenhog

Nieuw lid
18 feb 2012
5
0
Weet je zeker dat dit gaat lukken met een gasveer? Je moet er echt serieus veel kracht opzetten om hem in te kunnen drukken.... De achterklep van een Clio weegt nogal wat merk ik ;)

Jeroen
 

jeroenhog

Nieuw lid
18 feb 2012
5
0
gandel69 zei:
Toevallig heb ik net een verkleedkist voor een basisschool gemaakt. Ook ik ben op zoek geweest naar een geschikte gasveer, maar heb niks kunnen vinden. Daarop heb ik gewoon een gleuf gemaakt voor de kindervingertjes. De foto maakt het wel duidelijk denk ik.
groet, gandel

Mooie kist! Ik ga deze oplossing in overweging nemen.
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
ik heb een gasveer bij de dump gekocht. beetje mee gespeeld om de juiste plek te ontdekken. Gaat prima! zie foto



Attached files
 

jeroenhog

Nieuw lid
18 feb 2012
5
0
Ziet er goed uit! Mag ik weten wat voor gasveer dit is? Ook afkomstig van de achterklep van een auto?

Gr Jeroen
 

jeroenhog

Nieuw lid
18 feb 2012
5
0
coko zei:
Bij elke bouwmarkt verkopen ze ook instelbare gasveren in verschillende maten.

Een zoektocht op zowel de websites van de gamma alsmede de karwei leveren geen resultaten op...
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
heb er zo nog twee liggen, waar ik niks meer mee doe. Die kan je perfect voor jou probleem gebruiken.
zwaarte is instelbaar met de inbusschroef.


als je interesse hebt.
mvg
SID
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.