Festool EHL 65

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
1. Werkt of gebruikt iemand met deze schaaf?
2. Waar gebruikt je hem voornamelijk voor, ja schaven snap ik ;) , maar wat voor schaafwerk?
2. Wat zijn de voordelen en tekortkomingen of problemen die je er mee ondervind.

Eénhandschaaf Festool EHL 65

http://www.festool.nl/Products/Pages/Pr ... -65-E-Plus

Een link met meer info, van de usa site.
Vreemd genoeg staat daar altijd meer info, of foto's bij de machines.
http://www.festoolusa.com/products/plan ... 74543.html

En waarom wil ik Festool en niet een ander merk wil? Ik vind hun muziekjes bij de filmpjes leuker. :lol:
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
best een fijn apparaat, voordeel is dat de as maar aan een kant vast zit dus je kan vlak langs een muur schaven of een sponning schaven. als ik het goed herinner staan de beitels ook onder een hoek waardoor er een mooie scherende snijbeweging is, die een glad oppervlak achterlaat.
wij schaven er voornamelijk plintjes mee die onder kasten komen.

alleen die schaaf voelt wel echt aan als speelgoed, helemaal van plastic en weegt niks, maar festool maakt natuurlijk geen rommel.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
markvanzee zei:
als ik het goed herinner staan de beitels ook onder een hoek waardoor er een mooie scherende snijbeweging is, die een glad oppervlak achterlaat.

Ik meende dat er maar een schaafmes in zit?

En dank je voor je beschrijving wat je er mee doet.

En vanwege het gewicht wat ik gewend ben met de grote Makita schaven, viel me dit ook al op.
Maar ja als je staand schaaft hou je ook minder gewicht vast, dat scheeld denk ik wel.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Gebruiken we al jaren op de werf.
Goed toestel, fijn afstelbaar, licht in de hand.
Neem er zeker een aantal reserve mesjes bij.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb de ehl 65 al 11 jaar in gebruik en hij werkt perfect .
ik heb er al veel deuren mee geschaaft .
een erg handige schaaf en vooral erg handsaam
gr leroy
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Toevallig heb ik net mijn bosch blauw elektrische handschaaf op mp verkocht, met het voornemen
hem te vervangen door de Festool EHL 65..

Ik hoor er heel veel goede dingen over.. het enige nadeel in mijn ogen is dat er geen plug it aansluiting op zit. Waarom dat precies is, mag Joost weten.. (misschien heeft het te maken met dat het model al ruim 10 jaar oud is..)

Ik heb ergens op FOG wel eens een post gezien van iemand ie zelf en plug it aansluiting had gemaakt in de body. (de plek waar het snoer de body uitkomt, schijn je zo te kunnen aanpassen, dat er een plug it aansluiting in past.) Hoe deze persoon dat heeft gedaan, of wat voor onderdelen hij daarvoor heeft gebruikt is mij onduidelijk, aangezien ik de post niet meer kan vinden..

Hebben jullie hier misschien eens iets over gelezen?

De enige reden dat ik mijn (ex) schaaf wil vervangen door de EHL 65 is trouwens dat de bosch redelijk aan het gewicht is, en dat is altijd met mijn spullen moet sjouwen.. Ook vond ik het lastig dat mijn stofzuigerslang van Festool er niet helemaal lekker op past ( na wat aanpassingen met tape bleef ie redelijk zitten, maartoch)..

just my 2 cents.. ik lees er graag meer over.. hij kost namelijk wel weer ff 309 euries..


Gr Rick
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
ik heb het nog nooit gedaan, maar er zijn volgens mij gewoon vervangende plug-it contacten voor in de machine te koop.

Bij kruis in de onderdelenlijst van de OF 1010 noemen ze het een "stekkerhuis", kost maar € 6,54
Dus dat is nog een keer een gokje waard.

Ofdeze:
 

Peekie

Nieuw lid
1 feb 2012
3
0
De EHL65 is een fijne machine, maar t is wel afhankelijk wat je er mee wil gaan doen...
De electrische rijschaaf wordt bij mij voornamelijk gebruikt voor t passchaven van ramen en deuren.
Ben van een dewalt naar een festool ehl 65 naar een festool 850 gegaan, die voor mij persoonlijk het meest geschikt is. De 850 is zwaarder,langer en stabieler wat voor mijn doel t eindresultaat ten goede komt. Ook de bediening van de diepte instelling is tijdens t schaven perfect te doseren, wat heerlijk werkt bij passchaven van deuren bijvoorbeeld. Bij sponning schaven zijn de mogelijkheden iets groter.
Wat voor beide geldt is dat en maar 1 schaafmes in zit, en deze is schuin op de schaafwals gemonteerd.
Hierdoor heb je veel minder last van machineslag, en als je voorzichtig schaaft heb je weinig last van uitbreeksels op kopshout, zelfs op het eind. De standtijd van de beitel is goed, maar ook wel weer afhankelijk wat je er mee schaaft.
Wat ik verder zeker kan aanraden is de stofzak, hierdoor heb je meer bewegingsvrijheid als met een stofzuigerslag, die altijd wel weer ergens blijft haken :x . T spaart ook nog eens stofzuigerzakken en mijn ervaring is dat die zeker zoveel stof opvangt als een stofzuiger.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
RvB zei:
Toevallig heb ik net mijn bosch blauw elektrische handschaaf op mp verkocht, met het voornemen
hem te vervangen door de Festool EHL 65..

Ik hoor er heel veel goede dingen over.. het enige nadeel in mijn ogen is dat er geen plug it aansluiting op zit. Waarom dat precies is, mag Joost weten.. (misschien heeft het te maken met dat het model al ruim 10 jaar oud is..)

Ik heb ergens op FOG wel eens een post gezien van iemand ie zelf en plug it aansluiting had gemaakt in de body. (de plek waar het snoer de body uitkomt, schijn je zo te kunnen aanpassen, dat er een plug it aansluiting in past.) Hoe deze persoon dat heeft gedaan, of wat voor onderdelen hij daarvoor heeft gebruikt is mij onduidelijk, aangezien ik de post niet meer kan vinden..

Hebben jullie hier misschien eens iets over gelezen?

De enige reden dat ik mijn (ex) schaaf wil vervangen door de EHL 65 is trouwens dat de bosch redelijk aan het gewicht is, en dat is altijd met mijn spullen moet sjouwen.. Ook vond ik het lastig dat mijn stofzuigerslang van Festool er niet helemaal lekker op past ( na wat aanpassingen met tape bleef ie redelijk zitten, maartoch)..

just my 2 cents.. ik lees er graag meer over.. hij kost namelijk wel weer ff 309 euries..


Gr Rick

Dat was ik.
Het is misschien niet volgens de regels, maar wel handig. Met name als je een Plug-it zuigslang gebruikt, wil je eigenlijk dat alle machines zijn voorzien van een Plug-it stekker. Maar er zijn er nog relatief veel (oudere) machines die het niet hebben en waarschijnlijk ook nooit zullen krijgen, zoals de DX93, RAS115, EHL65, HL850, BS75, BS105, OF2200, PF1200, RAP80, Shinex150 en de Pollux180.
Alhoewel een Plug-it "Pig Tail" ook goed kan, die vervangt nl. het gewone snoer door een kort snoer van 20 cm met een Plug-it stekker. Ik vindt dat zelf niet zo handig omdat het met die 2 stekkers zwaarder is en het altijd wel eens ergens achter blijft hangen.
Ik heb gewoon het Plug-it machine onderdeel gekocht en met wat slijpwerk erin gemonteerd. De trekontlasting is misschien niet wat het moet zijn, maar het werkt.
Bij mijn RAS115 en DX93 heb ik een "Pig Tail" gebruikt, omdat het inbouwen van de stekker niet past.
EHL65
index.php
index.php

DX93
index.php
index.php

RAS115
index.php
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Hoi neel, ik dacht al dat ik gek werd.. Kon het nergens vinden,
maar wist zeker dat ik het had gezien..

Heb je toevallig foto's van hoe je het hebt gemaakt? Gr Rick
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Nee ik heb geen foto's, maar het is heel eenvoudig.
Machine openschroeven, vaste kabel verwijderen, op positie trekontlaster past precies het Plug-it stekkertje. Vervolgens draden van stekkertje aansluiten op inwendige electronica. Plug-it stekker past alleen op achterzijde van de schaaf als je met een vijl of Dremel wat plastic wegslijpt. Gewoon een aantal keren proberen tot het lekker strak past.
Hieronder nog een foto van de "Pig Tail" zoals de Amerikanen dat onderdeel noemen.
Is bij iedere Festool dealer te koop onder nummer 491145 en kost €20.
De interne Plug-it stekker is te koop onder nummer 489925 en kost €5.
Veel plezier ermee.
resize_img.php
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dank voor alle info.

Dat met die stekker is een leuke oplossing, maar aangezien de garantie vervalt op een nieuwe machine, als je zelf modificaties aanbrengt laat ik dit even zo.

De machine is zo juist door mij aangeschaft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.