En weer een apart Engels schaafje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij is dit ook een schaaf die in Nederland nooit gebruikelijk is geweest. Een dado plane. Geen idee dus hoe je dat zou moeten vertalen. "dwarsopdeplankgroefschaaf" of "boekenplankschaaf" of zoiets. Hij is dus bedoeld om een groef dwars op een plank te schaven zoals je bijvoorbeeld in een boekenkast zou kunnen vinden.

DSC02294.jpg


Het gebruik is heel simpel. Stel de diepte aanslag op de gewenste diepte. En stel de beitel en de voorsnijder in. Klem of spijker een geleidelatje op de plank. Eerst een streek achterwaards maken om de voorsnijders goed in het hout te laten snijden, dit voorkomt splinteren van de rand. En dan ga je lekker schaven tot de diepteaanslag het schaven stopt.

De losse onderdelen zie je in deze foto. De voorsnijders zitten in 1 speciale beitel. Het schaafje maakt een groef van 15 mm breed.

DSC02297.jpg


Het is een hele mooie schaaf. Hij lijkt wel gerestaureerd, maar dat is wel met gevoel voor de ouderdom gedaan. De schaaf is gemaakt door Hields uit Nothingham die daar van 1832 tot 1881 gezeten heeft.

Ik heb nu een paar heel mooie engelse schaafjes en ik moet zeggen, ze konden er wel wat van. Alles past echt heel mooi in elkaar, netjes afgewerkt en vaak technisch erg inventief. Leuk spul.
 
D

Dulcimer

Guest
Kees,
je steekt me de ogen uit, wat 'n mooie aankoop en dan nog zo gedateerd, hier kan ik nou echt van smullen. Bovendien ook nog eens een schaaf waar je veel praktische waarde aan hebt. Waarom denk je overigens dat deze schaaf gerestaureerd is, op de foto's lijken alle onderdelen dezelfde leeftijd te hebben?
Proficiat met deze mooie aankoop!
Groet,
Frans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dulcimer zei:
Kees,
je steekt me de ogen uit, wat 'n mooie aankoop en dan nog zo gedateerd, hier kan ik nou echt van smullen. Bovendien ook nog eens een schaaf waar je veel praktische waarde aan hebt. Waarom denk je overigens dat deze schaaf gerestaureerd is, op de foto's lijken alle onderdelen dezelfde leeftijd te hebben?
Proficiat met deze mooie aankoop!
Groet,
Frans

Met geerstaureerd bedoel ik vooral mooi opgepoetst. Al het metaal glimt. En het hout lijkt dik in de was te zitten die glimmend gepoetst is. Ik heb niet zoveel verstand van afwerkmethodes, dus ik vraag me ook een beetje af hoe ze dat gedaan hebben.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey kees
das weer een mooie aanwinst .
kun je hem ook gebruiken voor het maken van je keuken ?
gr leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee niet echt, want die is van multiplex. En hij is (hoegenaamd) klaar! Volgende maand ga ik de keuken plaatsen, dus ik heb het even veel te druk voor dit soort antieke rommel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.