Ovaal bijzettafeltje

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Na een half jaar stage is het weer tijd om wat eigen projecten op te pakken. Ik was er al een tijd geleden mee begonnen, maar had thuis niet meer de middelen om het geheel af te maken. Ik heb de afgelopen week het tafeltje op school afgerond en afgewerkt. Morgen breng ik het naar mijn opa en oma en hoop ik dat ze er blij mee zijn.

img3150u.jpg


img31431.jpg


img3148vv.jpg


img3140q.jpg


img3141gf.jpg


Wat vinden jullie er van?

Lennaert
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Moest meteen aan het bijzettafeltje bij mijn opa en oma thuis denken, jaren dertig, dezelfde op het eerste gezicht wat vreemde verhouding tussen boven en onderblad die bij nadere beschouwing eigenlijk precies goed is. Mooi gemaakt, degelijk werk.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Niet helemaal mijn smaak, maar wel mooi meubelmakers werk. In dit tafeltje zitten heel wat moeilijk uit te voeren bewerkingen in. Mooi gemaakt.

groet jos
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik vind het heel mooi gemaakt, ziet er goed uit!

Gebogen poten, ovale bladen, alles sluit perfect aan.

Ik heb enkel één kleine opmerking. Op de laatste foto zie je het kopshout van het bovenblad, en de twee voorste stukken zijn met de hartkant in dezelfde richting aan mekaar gelijmd. Of is het gezichtsbedrog doordat het ovaal is? Op die manier is de kans groter dat het blad krom trekt, wat jammer zou zijn bij zo'n mooi afgewerkt meubel. (Als het gestoomd beuken is kan het wel meevallen, daar de krachten van het hout naar verluidt afzwakken door het stoomproces).

Kijk al uit naar het volgende project!

Groeten,
Steven
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Steven,

Het verbaast mij hoeveel een foto kan bedriegen. Het lijkt op de foto inderdaad alsof ze in dezelfde richting zijn verlijmd, alleen is dat in het echt totaal niet het geval. Ik denk dat het komt doordat het blad ovaal is, zoals je zelf ook al aangaf.

Verder bedankt voor de complimenten!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Oef, blij dat ik er had bijgezet dat het gezichtsbedrog kon zijn :D . Had mezelf beetje ingedekt, wil niet negatief over komen met commentaar ;) .

Wat de complimenten betreft; als het goed is mag het gerust gezegd worden :lol: .

Groeten,
Steven
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey lennaert
ziet er goed uit man daar zullen je opa en om wel erg blij mee zijn
groetjes van leroy
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik wist van het bestaan van dit project maar had nog geen foto's gezien. Indrukwekkend !! Niet echt mijn eigen smaak maar wel mooi gemaakt.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
De poten zijn gelamineerd. Ik heb dunne stroken hout in een mal in de juiste vorm gelijmd. Voor het aftekenen van een ovaal blad is een formule. M.b.v. een lijntje en 2 spijkertjes kan je uiteindelijk de vorm op je hout zetten. Hierna netjes uitzagen en vervolgens de zaagsnede netjes nalopen met wat schuurpapier.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Aha interessant. Hoe werkt die methode met dat lijntje en 2 spijkertjes? Zo te zien heb je hem strak uitgezaagd, netjes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.