Beginner

Gill

Nieuw lid
16 feb 2012
4
0
Hallo iedereen.
Ik zou met houtdraaien willen beginnen. Na de nodige oefenningen van cilinder en bolle- en holle-vormen, zou ik schaakfiguren en kleine potjes enz... willen maken.
Daar de beschikbare ruimte beperkt is en het budget ook ;) ben ik op de volgende draaibanken uitgekomen.
1) http://www.alphametal.be/nl/compone...flypage.tpl&product_id=28295&category_id=4667
2) http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/1622

1) var snelheid dunnere as €299
2) 6 snelheden M33 €379
Graag jullie advies.
mvg Gill
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De HBM is een leuk beginnersbankje. De Woodfast komt nominaal uit dezelfde stal, maar is beter over nagedacht en beter uitgerust (en heeft mogelijk ook een betere quality check ondergaan). Het is dus op zich een betere investering, als geld geen probleem is. Wel zijn het allebei bankjes met vergelijkbare beperkingen in wat je kunt draaien (qua grootte, zeg maar) - je loopt in allebei de gevallen dus het risico om snel toch een grotere draaibank te willen...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Met een bedverlenging kan je dat gedeeltelijk tegemoet komen.
Je draailengte wordt groter, maar de draaidiameter blijft hetzelfde.
Met wat je van plan bent om te gaan draaien, zou ik ook gaan voor de Woodfast.
 

Gill

Nieuw lid
16 feb 2012
4
0
@ henkverhaar
bedankt voor de zeer snelle reactie.
Het budget voor de aankoop van de draaibank zou ik willen beperken tot €400.
Een grotere gaat niet daar ik ze op mijn bestaande werkbank moet vast zetten.
@deHaan
Ja de Woodfast is iets betere kwaliteit, maar hoe belangrijk is die var snelheid t.o.v de as diameter?

Gill
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Een kennis van mij heeft de Woodfast. De draaibank wordt intensief gebruikt en gedraagt zich voorbeeldig. Indien je een vast budget hebt dan vallen de grotere draaibanken af....de kans is echter meer dan aanwezig dat je eens gaat verlangen naar een groter model.
 

Gill

Nieuw lid
16 feb 2012
4
0
Als dat verlangen er ooit komt en ik heb wat meer ruimte ter beschikking kan ik de kleinere draaibank wel tweede hands verkocht. Zonder daar vele € aan te verliezen.
Gill
 

tuoh

Oud hout
Gill zei:
..............
Ja de Woodfast is iets betere kwaliteit, maar hoe belangrijk is die var snelheid t.o.v de as diameter?

Gill

Bij die kleine draaibanken is een variabele snelheidsregeling niet zo belangrijk, een Woodfast heeft 6 verschillende toerentallen aan boord, daar kom je al een hééééél eind mee.
Ook omdat bij deze kleinere machines geen grote diameters kunnen gedraaid worden. Je zal wel ondervinden dat je weinig behoefte gaat hebben om het toerental regelmatig te wijzigen.
Een bijkomend voordeel bij deze Woodfast, de schroefdraad op de spindel, die vind je ook op de grotere draaibanken terug. Koop je voor deze schroefdraad een chuck of opspanplaat dan kunnen deze later probleemloos mee verhuizen naar de grotere machine.

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt. Zelfs op mijn nova wijzig ik de snelheid alleen als ik bijvoorbeeld ruwe blokken hout tot schalen draai. In mijn optiek is een frequentieregelaar handig maar zeker niet noodzakelijk. Het mee kunnen nemen van accessoires naar een nieuwe bank is WEL belangrijk (don't ask).

Hou bij het bepalen van budget en welke bank je daarvoor kunt kopen echter WEL rekening met het feit dat je ook nog beitels en zo moet aanschaffen...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Ik draai nu een dik jaar op een HBM 450 en ben er best tevreden over. Gekocht bij Buitelaar in Moordrecht, goeie service daar. Moet nu de lagers vervangen maar dat is mijn eigen schuld, recent wat domme dingen gedaan op dat ding.

De variabele snelheid ervaar ik als een heel groot voordeel, geen gedoe met snaren omleggen en zo. Het bankje draait mooi stabiel en wil zelfs bij redelijk zware en onstabiele werkstukken lekker blijven staan. Mooie werkstukjes op gemaakt, ik durf het ding echt aan te bevelen.

De Woodfast ken ik niet, ziet er bijna hetzelfde uit. Of de kwaliteit beter is, geen idee.

Overigens heeft buitelaar ook redelijke houtdraaibeitels voor een redelijke prijs! Werk ik nog steeds mee.

Groet, Rob.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb ook de Woodfast en ben daar zeer tevreden over. Ik draai nu bijna 2 jaar en ben nog niet aan een grotere toe. Het veranderen van snelheid door het omleggen van de aandrijfriem is een fluitje van een cent en is binnen een paar seconden gebeurd.
Groot voordeel is ook de M33 spindel die de HBM volgens mij niet heeft.
Ik maakt rouwens wel gebruik van de zeer uitgebreide chuck (klauwplaat) van HBM voor EURO 149,--
Ik weet dat als ik ooit een grotere bank ga kopen ik deze Woodfast voor een goede prijs kan verkopen binnen de vereniging.
Succes met je keuze maken.
Pieter
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
De Woodfast is een best draaibankje om mee te starten let wel op de aanschaf prijs er zit verder niets bij alleen een opspanplaat, maar verder een perfect bankje en simpel te verlengen.
 

Gill

Nieuw lid
16 feb 2012
4
0
Aan allen bedankt voor de tips.
Het is de Woodfast M305 geworden hij staat al klaar voor gebruik :D .
Morgen wat hout zien te vinden, kopen en dan maar draaien :roll:
mvg
Gill
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.