grotere router tafels ?

peter1962

Nieuw lid
10 mei 2011
6
0
Goeienavond, ik ben aan het rondkijken op het www of er fabrikanten zijn van router tafels van iets grotere afmetingen. De Trend http://www.trend-uk.com/en/BE/product/P ... _230v.html lijkt me een heel mooie tafel, maar ik wil graag weten of er geen tafels bestaan die pakweg een meter of zelfs wat groter te koop zijn. Voor alle duidelijkheid : ik ben niet aan het kijken naar de echt professionele toestellen genre robland of felder, dat is een heel ander budget en doelgroep. Ik had ook al zitten kijken naar Incra, maar dat is allemaal voor het monteren van amerikaanse router motors op 115 volt. Kreg : idem. Die hebben blijkbaar niks voor de routers van bij ons.
Kan iemand mij in de juiste richting sturen ? Of andere suggesties ? Dank bij voorbaat.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zelf een router table gemaakt van 1200 x 600 mm. Daarin heb ik een montageplaat geplaatst. Er is een redelijke standaardisatie in boringen van de zool zodat er vaak wel een passende plaat is te vinden. Of je kiest een router waarvan je zeker weet dat er een montageplaat voor bestaat.
Zie voor mijn project:
viewtopic.php?f=1&t=4560
Misschien kan je een bestaande tafel kopen en er zelf een blad van de gewenste afmetingen op plaatsen met gebruikmaking van de meegeleverde hardware. Waarschijnlijk zal je wel langere geleiders moeten installeren.
 

peter1962

Nieuw lid
10 mei 2011
6
0
WR1944 zei:
Ik heb zelf een router table gemaakt van 1200 x 600 mm. Daarin heb ik een montageplaat geplaatst. Er is een redelijke standaardisatie in boringen van de zool zodat er vaak wel een passende plaat is te vinden. Of je kiest een router waarvan je zeker weet dat er een montageplaat voor bestaat.
Zie voor mijn project:
viewtopic.php?f=1&t=4560
Misschien kan je een bestaande tafel kopen en er zelf een blad van de gewenste afmetingen op plaatsen met gebruikmaking van de meegeleverde hardware. Waarschijnlijk zal je wel langere geleiders moeten installeren.

WR1944, dat is een fantastische freestafel die jij daar maakt ! Ik heb het nog niet allemaal kunnen lezen, maar je projectmatige aanpak dwingt respect af.
 

peter1962

Nieuw lid
10 mei 2011
6
0
Ik heb wat zitten zoeken op het net, en enkele zaken gevonden die me interessant leken. Als het in de sfeer van routers komt, zit je voor 90% op amerikaanse sites. Niet altijd eenvoudig, met die archaische maten in "inch" en routers die wij hier niet kennen. Anderzijds zijn er ook echt pareltjes te vinden. Op woodpeckers, en incra staan echt pareltjes.

Dit lijkt me toch echt wel iets, als de grootte van de tafel een belangrijke keuzefactor is : http://www.woodpeck.com/32x53tablepk.html
Met 32" x 53" komt dat op 81,28 cm x 134,62 cm. Dat is een serieuze werkoppervlakte

Is blijkbaar de ideale tafel voor gebruik te maken van de Incra LS super system: http://www.incra.com/product_rtf_lssuper.htm

De incra ls super system is verkrijgbaar via engeland, en duitsland. Blijkbaar geen import bij ons.

Vervolgens heb ik wat zitten zoeken op die router lifts waar woodpeckers zo graag reklame mee maakt. Blijkt allemaal voor amerikaanse routers zoals Milwaukee of Porter Cable te zijn, bij ons niet te verkrijgen, en trouwens andere voltage. Tot ik op een type "unilift" botste : http://www.woodpeck.com/unilift.html
Dat leek me ideaal : naast die amerikaanse routers staat er ook de bij ons veel verkochte Dewalt 625 bij. Maar... bij een beetje verder zoeken, blijkt deze unilift niet meer te verkrijgen te zijn, en hij staat inderdaad niet op de homepage van woodpeckers. Tegenslag dus. Ik kan geen enkel merk terugvinden dat een echte router lift of vergelijkbaar maakt voor een dewalt 625 of een festool ofzo. Het enige dat ik kan vinden is bij Trend, hun model T11 zou volgens hun reklame een soort lift hebben die dezelfde functionaliteit zou geven. http://www.capellemanmachines.be/bovenf ... _trend.htm

Klopt dat ? Of kennen jullie betere opties om dat lift-systeem van de amerikanen te benaderen ? Klopt het dat de Trend eigenlijk gewoon een herlabelde Dewalt is, met als extra die diepte-regeling, of is dat marketing praat ?
Vreemd eigenlijk dat er blijkbaar geen markt is voor een toestel als die unilift :|

Nu nog wat zoeken welke kwalitatieve plaat zal passen in deze tafel, en voorzien voor de Trend T11 (tenzij er betere suggesties zijn uiteraard)
 

WR1944

Oud hout
Er bestaan bovenfrezen met een reintegreerd liftsysteem. Bijvoorbeeld de Triton, die ik in m'n tafel heb gemonteerd. Ik meen dat Bosch en Trend ook iets dergelijks heeft. Misschien is dit een simpele oplossing.
Het is altijd moeilijk om voor een ander aan te geven wat de juiste weg is om te bewandelen. Het gaat om een evenwicht van wat je wilt als eindproduct, wat je zelf kan maken, wat je kan kopen en wat je kan/wilt betalen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De Bosch GMF 1400 is een echte "made in USA" router, met een vaste basis en een duikbasis zoals die in de USA populair zijn.
De vaste basis kan je gewoon onder een freestafel vastschroeven en die werkt als een lift, er zijn 3 grove hoogte posties waar je hem in kan "klikken" en dan juist afstellen door aan de diepteregeling te draaien.

Maar een commerciële lift installeren heeft voor mij pas zin als je daarmee de frezen langs boven kan wisselen. Ik heb mijn eigen lift gebouwd : [MEDIA=youtube]QkWt7SziGCw[/MEDIA] en daarin de GMF 1400 gebruikt, zoals je ziet kan ik de frezen langs boven wisselen wat vroeger niet mogelijk was.
De Bosch is niet goedkoop, maar die heeft een ingebouwde lift die je "out of the box" onder een freestafel kan hangen en onmiddellijk werken, bij een klassieke bovenfrees zal je ofwel zelf een lift moeten bouwen of een dure lift kopen, en de kans is heel erg klein dat je daarmee de frezen langs boven kan wisselen, dus veel geld uitgeven voor iets dat vervelend werkt.
 

peter1962

Nieuw lid
10 mei 2011
6
0
Bedankt, zeer nuttige tip. Ik had de tilting router lift van woodgear.ca al eens gezien op youtube, zeer knap ontworpen en jouw exemplaar ziet er echt perfekt uit.

Dat de bosch 1400 gelijk is aan de 1617 wist ik niet. Konklusie : die amerikaanse router lifts zijn dus wel te gebruiken in europa, met die bosch type 1400. Feit blijft natuurlijk dat die woodpecker/Incra router lift inderdaad wel heel duur is.
 

lambiek

Nieuw lid
6 aug 2011
3
0
Zelf heb ik één van de tafels van Sauter (www.sauter.de) gekocht. Ze hebben ze van eenvoudig tot heel mooi, veel Trend spul. Ik begreep dat er al zo'n 20 of meer modellen bovenfrees (allerlei merken, dus) zijn die een van boven te bedienen hoogteverstelling hebben. Errug handig.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een linkje naar zelfbouw bovenfreestafels( en onderdelen).

Ik heb van hun het Handbuch Oberfräse, daarin staat ook een freestafel incl. hoogteverstelling uitgelegd.

Ik heb zelf een Mafell Lo 65. Daar zit een schroefdraad/draaiknop op om de terugveerhoogte te beperken (zie plaatje). Deze knop is ook prima te gebruiken als hoogteinstelling als de machine op z'n kop hangt in een freestafel. Voorlopig heb ik in een stuk afval-multiplex wat uitgefreesd zodat de machine daar inpast. Dat stuk leg ik gewoon op twee schraagjes. Simpel maar het werkt prima voor eenvoudige freesklussen die met de machine in de hand onhandig zijn. Ik ga nog eens een goede freestafel maken, als ik meer ruimte heb.

Attached files
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ik heb zelf een van deze gekocht (maat kan je dus zelf kiezen)

http://incra.com/product_routertablesta ... anding.htm

Ze hebben een inlay plaat voor een Triton router waar een lift al in zit gebouwd. Verder in het forum staat ook iemand die zelf een Triton tafel heeft gebouwd, ik heb die nog niet gelezen maar ik kan me niet anders voorstellen dat je daar ook wat goede info gaat vinden. Je kan dat dus combineren met een van deze grote tafels.

Ik heb het besteld bij: http://www.feinewerkzeuge.de/

Daar kon ik het hele assortiment aan tafels (en alle andere spullen) van Incra vinden. In Engeland hebben ze bijvoorbeeld bij Ruthlands slechts een kleine selectie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.