Eiken kommetje beginners advies deel 7543...

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb met een bedane (hoe noemen Nederlanders dit?) een kommetje gedraaid en na een beetje schuren blijf ik met hetzelfde probleem zitten als voor het schuren: de kanten waar het langshout is zijn mooi glad, op de kopshoutkanten zitten ruwe plekken. Mijn beitel was volgens mij scherp genoeg (in t begin niet, maar heb hem met mijn middelmatig diamantstickje gewet tot hij t wel was).
1. Hoe voorkom je die plekken? Andere positie van de beitel? natmaken zoals bij t schaven? het lijkt mij een beetje tear out. Poriënvuller?
2. Hoe geraak ik er nu nog van af zonder nog drie dagen te schuren?
Alvast bedankt!

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedan. Een Frans type draaibeitel die het midden houdt tussen een dikke afsteekbeitel en een 'beaming & parting tool' en zowel als rechte beitel alsook als afsteekbeitel of schraper gebruikt kan worden.

Die ruwe kanten zijn idd tear out op het kopse hout, eikenhout is daar, naar mijn ervaring, erg 'goed' in... Schrapen en scheerschrapen, als afwerkmethode, kunnen dit wat verminderen - en de binnenkant van het laatste eiken kommetje dat ik maakte werd helemaal glad bij gebruik van mijn onlangs in de VS gescoorde mini-sandmaster... Verder kun je denk ik het best met ander hout werken dan eik, en zorgen dat je beitels werkelijk vlijmscherp zijn.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Snijdend draaien en niet schrapend. Met schrapen trekt je inderdaad de boel kapot.
Maar je hebt wel vlijmscherpe beitels nodig.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
het is te doen met een schalenguts of met een schaafbeitels (skew chisel). zoek niet je toevlucht bij die schrapers die de laatste tijd op de markt zijn, die heb je helemaal niet nodig bij dit soort projecten. gewoon blijven oefenen met de schalenguts, kun je er op een gegeven moment alles mee afwerken.

ik zou niet aanbevelen om eiken te meiden zoals henk suggereerde, eiken is een prima houtsoort om te draaien
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Helemaal eens met markvanzee! snijdend draaien! Laat de vouw van de beitel op het hout liggen en de snijlijn in een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. het voorbij razende hout en je produceert heel fijne lange krullen en een glad oppervlak,

groeten Ronald

www.dehoutdraaierij.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ronald geeft de juiste werkwijze aan. Met de vouw aanleggen onder een snijdende hoek. De beitel iets oplichten totdat ie snijdt en in die stand over het hout voortbewegen.
Kijk bovendien eens op youtube naar filmpjes van Jean François Escoulen. Hij draait veel met de bedan: een soort schietbeitel. Dan zie je hoe hij deze hanteert bij het malen van bolle vormen en kelen (insnijdingen). Eiken heeft een nogal korrelige structuur, die gemakkelijk uitbreekt. Met de Duitse draaibeitels gaat dit onder een snijdende hoek zeer wel. Maar ook met de platte beitel gaat dit prima op het platte en ronde vlak. Steeds aanleggen op de vouw als steunvlak en daarna naar het snijvlak kantelen totdat de beitel hout afneemt.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nabrander:
Ik moet er wel bij vermelden, dat Escoulen niet op de vouw van de bedan aanzet maar op de vlakke onderkant en vervolgens snijdend draait. Voor een beginner niet aan te bevelen omdat happers en uitglijders op de loer liggen. Na oefening is dit heel wel te doen met een zuivere afwerking/snede.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
@jan: ik heb nochtans jouw techniek toegepast. Mss te weinig weggenomen na het wetten vd beitel. De platte onderkant steunt toch op de leunspaan, de beitel zelf w toch niet om zijn as geroteerd?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik wil hier toch even opmerken dat het nu net lijkt alsof ik schrapend draaien zou adviseren. Natuurlijk niet. Snijdend draaien is effectiever, sneller, en levert een betere afwerking dan (klassiek) schrapend draaien.

Echter, op moeilijk hout, en dat is dan met name de kopse gedeelten bij schalendraaien, blijft het soms problematisch om snijdend de gewenste afwerking te krijgen - in dat geval kan het gebruik van de 'wing' van een 'iers geslepen' schalenguts, of een 'hardwood' schraper met opgezette braam uitkomst bieden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ter verduidelijking nog een foto waarbij ik Jo Winter op de vingers (beitel) keek bij het afdraaien van de buitenkant. Hij houdt de beitel (soort fingernail geslepen schalenguts) met de vouw tegen het hout - draait de guts totdat ie snijdt en trekt hem achterwaards langs het hout. Je ziet de zeer schuine snijstand.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
wat bedoel je hier precies met achterwaarts? Dat hij de guts, vanaf de standplaats van de draaier zelf gezien, naar rechts (d.w.z in de richting van de onderkant van de guts) beweegt? In dat geval is het in feite, gezien ook de stand van de guts, een hele lichte snede als ware het een schuine beitel, maar dan zonder het risico van een 'dig', omdat de vorm van vouw toch enigszins 'gutsachtig' is...

Toch?
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Met een vlijmscherpe bedan en met een gewone guts ben ik er absoluut niet in geslaagd een beter resultaat te krijgen, in tegendeel. Ik had beter nog wat verder geschuurd, nu ben ik wat brandhout rijker...
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Los van alle terechte adviezen over het snijdend draaien:

De "tear out" zoals je in de foto's laat zien is er wel uit te schuren, door een "sanding pad"
(b.v. zoiets):

in een accuboormachine te zetten en dan als volgt te schuren:
Draaibank zo langzaam mogelijk,
Draairichting van de accuboor tegengesteld aan de draairichting v.d. bank.
Het schuurschijfje moet dus "tegen de vleug in" schuren.
En dan via korrel 80-120-180 enzovoort tot het gewenste resultaat werken.
Afhankelijk van de houtsoort gaat daar vrij veel werk in zitten, maar 't komt wel goed.

Het is een omslachtige en tijdrovende procedure, maar om een draaiwerkje te "redden" is het een optie.
Goed snijdend draaien is sneller en goedkoper, want de benodigde schuurschijfjes kosten afhankelijk van de diameter € 0,20 tot 0,40 per stuk en je staat zo een half uur te schuren.

Attached files
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Het is uiteindelijk geen brandhout, maar een (in mijn ogen) nog geslaagde kapstok geworden.
Kan het zijn dat de vorm van mijn leunspaan écht niet ideaal is?

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die leunspaan is idd minder ideaal - net als alle leunspanen met een rondstaaf als enige of eigenlijke opleg: vanwege de vorm zit er altijd (te) veel ruimte tussen het punt waar de beitel contact maakt met de leunspaan, en waar de beitel contact maakt met het werkstuk. Een leunspaan dient zo gevormd te zijn dat het contactpunt met de beitel (vrijwel) gelijkvalt met de kortste afstand van de leunspaan tot het werkstuk. Van zijaanzicht bijvoorbeeld zo:

____..
/ __ /
/ /
| |
| |

Hoop dat het een beetje duidelijk is...

Frank Paine heeft in zijn boek (uit 1955 of zo) duidelijke tekeningen om dit goed te laten zien.
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
Leuke onderwerp om te volgen,maar het enige dat ik als raad kan geven is oefenen en blijven oefenen,ikzelf heb in het begin ook veel brandhout gedraaid maar als doende leert men.
Ik weet uit eerder geposte berichten dat sommigen hier hun mislukte werkstukken bijhouden om uit te leren dus je bent zeker niet de enige die al eens iets verkeerd draait.
Ikzelf heb ook al eiken kommen gedraaid en had hetzelfde probleem maar na uitzoeken hoe een beitel hanteren en aan welke snelheid dit draaien heb ik al hoopvolle projecten gemaakt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.