Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Eiken kommetje beginners advies deel 7543...

Ik heb met een bedane (hoe noemen Nederlanders dit?) een kommetje gedraaid en na een beetje schuren blijf ik met hetzelfde probleem zitten als voor het schuren: de kanten waar het langshout is zijn mooi glad, op de kopshoutkanten zitten ruwe plekken. Mijn beitel was volgens mij scherp genoeg (in t begin niet, maar heb hem met mijn middelmatig diamantstickje gewet tot hij t wel was).
    1. Hoe voorkom je die plekken? Andere positie van de beitel? natmaken zoals bij t schaven? het lijkt mij een beetje tear out. Poriënvuller?
    2. Hoe geraak ik er nu nog van af zonder nog drie dagen te schuren?
    Alvast bedankt!

Attached files

Re: Eiken kommetje beginners advies deel 7543...

Bedan. Een Frans type draaibeitel die het midden houdt tussen een dikke afsteekbeitel en een 'beaming & parting tool' en zowel als rechte beitel alsook als afsteekbeitel of schraper gebruikt kan worden.

Die ruwe kanten zijn idd tear out op het kopse hout, eikenhout is daar, naar mijn ervaring, erg 'goed' in... Schrapen en scheerschrapen, als afwerkmethode, kunnen dit wat verminderen - en de binnenkant van het laatste eiken kommetje dat ik maakte werd helemaal glad bij gebruik van mijn onlangs in de VS gescoorde mini-sandmaster... Verder kun je denk ik het best met ander hout werken dan eik, en zorgen dat je beitels werkelijk vlijmscherp zijn.

Snijdend draaien en niet schrapend. Met schrapen trekt je inderdaad de boel kapot.
    Maar je hebt wel vlijmscherpe beitels nodig.

het is te doen met een schalenguts of met een schaafbeitels (skew chisel). zoek niet je toevlucht bij die schrapers die de laatste tijd op de markt zijn, die heb je helemaal niet nodig bij dit soort projecten. gewoon blijven oefenen met de schalenguts, kun je er op een gegeven moment alles mee afwerken.

ik zou niet aanbevelen om eiken te meiden zoals henk suggereerde, eiken is een prima houtsoort om te draaien

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door markvanzee
    ik zou niet aanbevelen om eiken te meiden zoals henk suggereerde, eiken is een prima houtsoort om te draaien
    Nou, ik vind t maar niks ;-)

Helemaal eens met markvanzee! snijdend draaien! Laat de vouw van de beitel op het hout liggen en de snijlijn in een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. het voorbij razende hout en je produceert heel fijne lange krullen en een glad oppervlak,

groeten Ronald

www.dehoutdraaierij.nl

Ronald geeft de juiste werkwijze aan. Met de vouw aanleggen onder een snijdende hoek. De beitel iets oplichten totdat ie snijdt en in die stand over het hout voortbewegen.
    Kijk bovendien eens op youtube naar filmpjes van Jean François Escoulen. Hij draait veel met de bedan: een soort schietbeitel. Dan zie je hoe hij deze hanteert bij het malen van bolle vormen en kelen (insnijdingen). Eiken heeft een nogal korrelige structuur, die gemakkelijk uitbreekt. Met de Duitse draaibeitels gaat dit onder een snijdende hoek zeer wel. Maar ook met de platte beitel gaat dit prima op het platte en ronde vlak. Steeds aanleggen op de vouw als steunvlak en daarna naar het snijvlak kantelen totdat de beitel hout afneemt.
    vr.gr. Jan Pranger.

Nabrander:
    Ik moet er wel bij vermelden, dat Escoulen niet op de vouw van de bedan aanzet maar op de vlakke onderkant en vervolgens snijdend draait. Voor een beginner niet aan te bevelen omdat happers en uitglijders op de loer liggen. Na oefening is dit heel wel te doen met een zuivere afwerking/snede.
    vr.gr. Jan Pranger.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

@jan: ik heb nochtans jouw techniek toegepast. Mss te weinig weggenomen na het wetten vd beitel. De platte onderkant steunt toch op de leunspaan, de beitel zelf w toch niet om zijn as geroteerd?

Ik wil hier toch even opmerken dat het nu net lijkt alsof ik schrapend draaien zou adviseren. Natuurlijk niet. Snijdend draaien is effectiever, sneller, en levert een betere afwerking dan (klassiek) schrapend draaien.

Echter, op moeilijk hout, en dat is dan met name de kopse gedeelten bij schalendraaien, blijft het soms problematisch om snijdend de gewenste afwerking te krijgen - in dat geval kan het gebruik van de 'wing' van een 'iers geslepen' schalenguts, of een 'hardwood' schraper met opgezette braam uitkomst bieden.

Forum Rechten