Verbeteren kennis en vaardigheden

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Na zo'n pakweg 4 jaar als amateurhobbyist aan houtbewerking te hebben gedaan, ben ik er eigenlijk wel aan toe om eens echt de diepte in te gaan en echt te werken aan mijn vaardigheden.

Ik heb me suf gezocht naar meubelmakers- of houtbewerkingscursussen in regio van Zwolle of Overijssel, maar heb op internet daar nog niet iets gevonden wat er bij me uit sprong. Ik heb wel een cursus gezien die me echt aansprak, en dat was bij meubelmakerij de Schrijn in Langenbroek, deze geven een viertal cursussen oplopend in moeilijkheid. Zoiets zoek ik nu. Het mooiste vind ik ook dat je er certificaten bij krijgt, dat zijn uiteraard geen diploma's, maar ze geven toch het "kunnen" weer van diegene die ze bezit. Helaas zijn die cursussen niet voor mij te volgen, ten eerste is het te ver met het openbaar vervoer, zo'n 4 uur, en daarom moet ik het, als ik het zou doen, op zaterdag doen. En dan kost het me 200 euro extra aan vervoerskosten, dat is bijna 1/3 van het totale cursusbedrag erbij op. Iets te veel van het goede allemaal.

Ik heb ook zoveel mogelijk boeken proberen te lezen, maar de makkelijk verkrijgbare boeken zijn allemaal van het niveau dat ik allang ontgroeid ben.

Ik probeer mezelf wel steeds te trainen door consequent proberen elk werkstuk perfect te krijgen, en steeds te verbeteren, maar dat houd ook een keer op.

Mijn vraag, nee, mijn probleem is dus dat ik niet weet hoe ik mijn vaardigheden kan verbeteren. Cursussen zijn niet voorhanden, ken geen meubelmakers die me wat vakkennis willen aanleren, als ze daar überhaubt tijd voor zouden hebben, wat nu?

Kunnen jullie me tips geven?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Volgens mij is juist daarvoor dit forum ook bedoeld!
De nog maar korte tijd dat dit forum bestaat heb ik toch al nuttige tips opgepikt.
Er zijn natuurlijk prachtige boeken en dvd's te koop.
Maar met eenvoudig gereedschap en een flinke portie geduld en doorzettingsvermogen is veel te bereiken.
Op dit forum is volgens mij genoeg kennis aanwezig, om een basis te leggen voor het nodige vakman(vrouw)schap.
Is het een idee op een of andere manier deze kennis nog beter over te dragen?

Kor
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik denk dat je vraag eigenlijk veel te algemeen is. Wat is precies hetgeen je zou willen leren? Dat lijkt me iets eenvoudiger om antwoord op te geven als, waar kan ik leren meubelmaker te worden? Je kunt maar een paar dingen tegelijk leren en, wat velen nogal eens vergeten, als je aanleg hebt is het vooral de praktijk waar je door leert. Hoe leerde men vroeger meubelmaken? Simpelweg door als jochie van 14, 15, 16 jaar als leerling bij een meubelmaker te gaan werken en dat dan tot je 70ste blijven doen. Niet alleen leerde je daar door het onderricht, je zag doorlopend om je heen vakmensen aan het werk. En die vakmensen waren nogal eens mensen op leeftijd, die zelf als 12 jarig jongetje ooit eens zo waren begonnen. Waar kom je zoiets tegenwoordig nog tegen? Dan is het ook interessant om eens te kijken wat dat nu inhoudt, een goede meubelmaker te zijn. Wil je een notenhouten boekenkast maken zoals Henry van de Velde ontwierp (1898) voor de directiekamer van ' Revue Blanche' of een kast volgens ontwerp van Jan de Bouvrie? Dat is me een wereld van verschil. Ik ken maar heel weinig Nederlandse 'echte' meubelmakers. En dan heb ik het over makers die iets meer kunnen als hout zagen op een Altendorf zaagmachine, en monteren langs de weg van de lamello machine. Dan heb ik het over mensen die iets met hun handen kunnen en die zeer goed in de breedte theoretisch en praktisch onderlegd zijn over heel veel aspecten van hun vak. Tenzij je heel veel aanleg hebt, dat komt soms wel eens voor, maar anders kun je dit als amateur vrijwel niet leren in de tijd en de situatie die je tot je beschikking hebt.
Het lijkt me dat je iedere keer een stukje moet pakken en dat dan helemaal uit moet diepen, tot aan het tot vervelens toe oefenen.
Dan zul je weleens een cursus of een workshop moeten volgen bij een heel goede vakman of vakvrouw, waarvoor je een reis moet maken, en ik weet dat het inmiddels heel indrukwekkend is om te zien wat er allemaal op DVD te vinden is. En dan de boeken, oude boeken,vooral oude boeken uit de tijd van de vakmensen daar vind je vaak de meest interessante zaken in.

Hier zou je dus kunnen beginnen met het eerstvolgende project wat je voor ogen hebt en daar informatie over en voor vragen, literatuur, DVD enzovoort.
Mijn oma zei vroeger altijd: waar een wil is, is een weg. Ze kon dan ook heeel lekker koken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
dopeling zei:
En dan de boeken, oude boeken,vooral oude boeken uit de tijd van de vakmensen daar vind je vaak de meest interessante zaken in.
Ik kwam pas geleden deze site met oude boeken tegen. Heel veel boeken uit eind 19e, begin 20e eeuw. Zitten echte juweeltjes tussen, zoals de ambachtelijke houtconstructies die in Amerika werden gebruikt, maar die ik ook wel herken van de zolder waar ik werk (volgens mij een 18e-eeuws gebouw).

Als je oude kennis zoekt moet je daar eens kijken.

Arthur
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Ik weet niet of je goed Engels kan praten of lezen, maar er bestaan talrijke boeken in het Engels, nieuwe een "klassieke" zoals "Tage Frid Teaches Woodworking". Of om een van de nieuwe auteurs te noemen David Charlesworth van wie ook 5 DVD verkrijbar zijn. Ook voor cursussen zou het en goed idee zijn aan de andere kant van het Kanaal te gaan kijken. Ook hier is mijn aanbeveling D.C. Het is niet goedkoop maar elke cent waard.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Inderdaad ,wat wil je leren , kan je met je basis vaardigheden al niet vooruit?
Wil je super deluxe zwaluwstaartjes met de hand maken?Of wil je liever een stoel maken? Ontwerp je zelf al eens?
Je kan wel technisch perfect zijn,maar daarom maak je nog geen mooie meubels...

Ik weet niet of je Sam Maloof kent? Dit is een inmiddels "hoogbejaarde" houtbewerker uit Amerika.Werkt 6 op 7 al z'n hele leven lang.
Daar is hij echt de top. Hij heeft nooit een opleiding gehad in houtbewerking maar is er gewoon voor gegaan.
Hij heeft zijn eerste opdracht (die kreeg hij van Henry Dreyfuss, toch ook geen sukkel) uitgevoerd met enkel wat handgereedschap en een geleende cirkelzaag.
Resultaat: een geheel eigen stijl, die talloze keren wordt gekopieerd,puur uit bewondering +verbindingen die hij zelf bedacht heeft.

In een interview verteld hij het volgende:" Als een jongeman mij vraagt of het de moeite loont om 10 000 euro (zoveel kosten sommige opleidingen daar echt) te betalen voor een cursus houtbewerking dan geef ik hem de raad om het idee te vergeten en gewoon zijn werkplaats in te richten. Want wat ben je met een dure cursus als je daarna geen geld hebt om je werkplaats in te richten?.

Als je kijkt welke middelen (misschien te veel) we nu hebben om dingen te leren in vergelijking met toen, dan zijn we luxe paardjes.
Ik zou zeggen gewoon er voor gaan.

Mvg,

Geert
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik denk dat je vraag eigenlijk veel te algemeen is. Wat is precies hetgeen je zou willen leren? Dat lijkt me iets eenvoudiger om antwoord op te geven als, waar kan ik leren meubelmaker te worden?

Mijn huidige stijl van werken lijkt wel wat op "constructiewerk" Dat wil zeggen, schaven, zagen schroeven/lijmen. En dav vooral machinaal. Dat komt misschien ook door het soort hout waar ik veel mee werk, erg ruw vurenhout. Echt typisch meubelmakershandgereedschap gebruik ik eigenlijk heel weinig. Ik zou me meer willen toespitsen op het preciezere werk met handgereedschappen, zoals kleine meubels en siervoorwerpen. Ik heb de 4 jaar machinaal gewerkt, nu zou ik wel wat meer met echt kwaliteitshandgereedschap willen leren werken. Alleen weet niet wat de beste manier hiervoor is.
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
oeh oeh; maar ikke wel! je hebt 2 dingen absoluut nodig: een vlakke scherpe schaaf en een voortreffelijke brede beitel. Je stopt wat tijd in het slijpen van deze zaken en je maakt met de hand een pen/gat verbinding, en dan nog een paar tot je een mooi simpel meubeltje hebt. Dan maak je iets met zwaluwstaarten, een laatje ofzo. Ondertussen ontdek je van alles, sneller leren gaat niet. Heel belangrijk is dat je jezelf ondertussen aanleert hoe je je gereedschap slijpt. gebruik eerst makkelijk hout, beuken ofzo. veel plezier!
 
A

Athanor

Guest
Hallo Woodworker,

Om je gedachten over een verdere ontwikkeling van je vaardigheden en kennis aan te scherpen kan ik je de video's voor beginners in houtbewerking (meubelmaken) op de site van Fine Woodworking aanbevelen. Ze behandelen op een overzichtelijke manier de keuze van gereedschap, technieken en benodigde hulpmiddelen (werkbank). Zie onderstaande link:
http://www.taunton.com/finewoodworking/getting-started/index.asp

Deze zijn gratis te bekijken :) Veel plezier ermee!
Fons
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Beste Woodworker, ik heb het volgende voorstel; zoek een mooi project uit wat je heel graag zou willen maken, leg de lat niet te hoog maar laat je aan de andere kant ook niet tegenhouden als er iets is wat je gewoon erg graag zou willen maken. Laat hier een foto zien, geef maten op en dan begint het avontuur. Dat wil zeggen dan kunnen de mensen op het forum je wellicht gaan helpen met de volgende zaken:
Welk hout? en waar vandaan?
Waar moet het hout aan voldoen?
Het bestek, oftewel wat zou je het beste kunnen kopen, kwartiers of dosse, of gefineerd plaat, en hoe haal je de diverse onderdelen uit het aangekochte hout. Wellicht een zaagschema dus.
Welk gereedschap, we gaan dus uit van handgereedschap,
Welke constructie en waar.
De diverse ambachtelijke werkzaamheden per onderdeel met de behandeling van het daarbij behorende gereedschap. En dat begint dus met nauwkeurig meten.
Het in elkaar zetten, welke hulpmiddelen en welke lijm.
De afwerking.
Dit alles is maar een grove opzet om je een idee te geven.

Als je ieder onderdeel van jouw geliefde project hier aankaart dan zul je wellicht overstelpt worden met goede raad en dan is het vooral de kunst te onderscheiden of je raad krijgt van iemand die echt weet/doet waarover hij of zij praat of van iemand die er vooral over kan praten/schrijven.

En als je dit alles zo gestructureerd aankaart is de kans heel groot dat je precies leert wat je wilt leren en wat daarmee in ieder geval absoluut lukt is : dit forum de functie geven waarvoor het bedoelt is.
 

Peter

Nieuw lid
3 mrt 2009
16
0
Mijn vader zei altijd,koop een baal houtwol,dan begin je met planken breien
Klinkt wat minderwaardig wellicht,zo is het niet bedoeld.
Geef aan waar je mee wil beginnen en naast al de anderen zal ik je ook proberen te voorzien van raad.
Groeten Peter
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Woodworker,

Bij deze enkele pdf file's uit het fine woodworking archief over het verbeteren van technieken mbt het gebruik van handgereedschap. Wellicht zijn er mensen die hier nog enkele simpele truukjes uit kunnen gebruiken.

Ed

PS: Mochten er mensen zijn die over andere technieken of gereedschappen iets willen weten, ik ben geabonneerd op de online service van fine woodworking en kan de complete pdf's uit hun archief downloaden.

Attached files technieken.pdf (2 MB)
 
A

Athanor

Guest
Hallo Borre,

borre zei:
PS: Mochten er mensen zijn die over andere technieken of gereedschappen iets willen weten, ik ben geabonneerd op de online service van fine woodworking en kan de complete pdf's uit hun archief downloaden.

Ik ben ook on-line lid en plaats af en toe als het zo uitkomt een kopie uit het archief of van mijn CD-rom ter informatie in dit forum. Ik realiseer me dat ik daarmee het copyright overtreed :oops: , maar wil af en toe wel eens burgelijk ongehoorzaam zijn ;) . Ik wil niet de moraalridder spelen, maar vind het niet verstandig om hier in het openbaar aan te kondigen dat je van plan bent de wet te overtreden door aan ieder die dat vraagt illegale kopieen te verspreiden. :roll:

Groet van Fons
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik denk dat dat wel mee zal vallen uiteindelijk zou iedereen deze pagina zelf ook kunnen vinden, bijvoorbeeld door op "woodworking torrent" te googelen :D.

Maar omdat ik uiteraard geen problemen wil veroorzaken heb ik de link verwijderd.
 
A

Athanor

Guest
Ik vroeg om een scan van een oplossing uit een oud boek, wat niet meer in druk is en de copyrights waarschijnlijk niet meer gelden. Overigens heb ik niet gezegd dat ik altijd correct handel, maar, ..... lees mijn notitie nog maar eens :)

Groet van Fons
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Fons

De opmerking over kopieen had geen betrekking op specifieke leden of topics, maar was algemeen bedoeld. Als we strikt naar de letter van de wet gaan kijken kunnen de meeste forum's de deuren wel sluiten. Als iemand een lijmtang uit de Bessey catalogus inscand om te vragen wie hiermee ervaring heeft,pleegt hij dan inbreuk op hun auteursrecht of krijgen ze gratis reclame? Ik denk dat we verstandig genoeg zijn om te bepalen wat wel en niet kan. En anders is de "baas" er nog. Verdere discussie hierover moeten we maar in een nieuwe topic voeren.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.