Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Draad van de spindle?

Houtdraaivrienden,

Bij mijn houtdraaibank zitten 2 flinke faceplates en een chuck echter op geen van deze staat de maat van het as-gat c.q. spindlediameter op.

Mijn houtdraaibank is een Engelse machine uit de jaren 70 een Wadkin Bursgreen BL150 ik heb van internet al eens een onderdelenlijst gehaald maar hier staat ook niets op over juiste spindlediameter.

Ik heb nu al eens met de schuifmaat gemeten dan kom ik zelf buitendraads gemeten op 3,8cm uit (1,5Inch en 6 draden per Inch 6TPI)

1,5" x 6TPI is echter niet zo'n gangbare maat weet iemand waar ze kleine faceplates verkopen met diameter van ca 8cm met deze draad??? Of zijn er ergens verlopen in de markt die van deze draad verlopen naar gangbare M33 x 3,5? ik zie wel wat verlopen van kleine naar grotere draad maar andersom is er eigenlijk niet veel.

Grt. Patrick

Re: Draad van de spindle?

Is het niet mogellijk om de as eruit te halen en dan af te draaien?
    Dan kan je er de gewenste maat op snijden.
    Ben je gelijk helemaal klaar.

De Spindle is geheel doorboord ø20mm gat en aan voorkant uitgeboord voor MK3 hulpmiddelen.

Als ik af zou laten draaien naar bv M33 x 3,5 weet ik niet of ik wel genoeg vlees zou overhouden tevens komt dat de stevigheid voor het draaien van grote blokken zwaar hout niet ten goede.

En dan passen mijn huidige 2 faceplates en chuck natuurlijk ook niet meer

er zijn wel 1.5 x 6tpi accessoires te koop, zie bijvoorbeeld http://www.peterchild.co.uk/osc/patriot ... p-372.html

MK3 hulpstuk met een m33 draad erop, dan kan je het er gewoon insteken als je het nodig hebt.

Enig idee wie die verkoopt MK3 met uitwendig M33 draad???

Ik weet niet of je iets zwaars dat niet met een tegencenter wordt vastgehouden (lees: een opspanplaat met daarop een stuk hout) aan uitsluitend een MC wilt ophangen. Die morsekonus moet dan toch iig een 'drawbar' hebben om hem in de as te fixeren.

poemibol, geen flauw idee.
    Ik gooide gewoon iets op, dus of het er is weet ik niet.
    Ik weet niet of je de link van Henk al bekeken heeft, want volgens mij vind je daar wat je zoekt, inclusief een verloop.

Had ook al gedacht dat via die MC het niet zou gaan werken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poemibol
    Had ook al gedacht dat via die MC het niet zou gaan werken
    Nee dit gaat niet werken kan je geen adapter laten draaien?

Forum Rechten