Nieuw type afkortzaag: Bosch GCM 12 GDL

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
In mijn zoektocht naar een nieuwe afkortzaag ben ik de Bosch GCM 12 GDL tegengekomen.

[MEDIA=youtube]cnKRvz1EgpY[/MEDIA]

Eigenlijk wilde ik een Festool Kapex kopen, maar ik vond de prijs van de full option net té veel.

Wat mij vooral aanspreekt bij deze machine is dat je net als bij de Festool geen plaats achter je machine verliest door de geleiders. Alsook dat de verstek vergrendeling gemakkelijk te bedienen is.

De machine is wel een kleine 400 euro goedkoper dan de KS 120. De zaagcapaciteit is ook enorm, zelfs een beetje overkill.

Ik stel mij echter wel vragen bij de nauwkeurigheid van dit nieuw 'schuifsysteem'. Alsook heb ik nog geen info gevonden of je het toerental kan regelen om alu en kunsstof te zagen. De stofazuiging ziet er in de film ook niet denderend uit.

De machine 'ziet' er geweldig uit, maar de vraag is of iemand er al eens mee heeft gewerkt, en wat de werkelijke prestaties zijn...

thx,

Brecht
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In de VS is deze al een jaar of twee uit, de reacties over de eerste modellen waren soms matig, vooral problemen met de instellingen, geen laser en een waardeloos zaagblad.
http://lumberjocks.com/reviews/product/1751 hier heb je een pagina met reviews, zoals je ziet overmatig positiefn, maar vaak zijn zulke reviews gemaakt dagen of uren na het kopen uit opwinding, je weet pas na een maand of 6 of een machine echt goed is of niet.

Ik had er zelf bijna een jaar op zitten wachten, maar ze kwam maar niet uit in europa. Dan ben ik maar voor de Kapex gegaan.
Het feit dat ze meer dan een jaar hebben gewacht om ze in europa uit te brengen laat vermoeden dat ze aanpassingen en verbeteringen hebben toegebracht na klachten uit de vs markt

Het is ook een zwaardere en groter machine dan de Kapex, veel minder geschikt om rond te dragen.
over het schuifsysteem heb ik nog nooit klachten gehoord, dat hebben ze in ieder geval blijkbaar goed ontwikkeld.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
ik heb z'n voorloper, de gcm12 SD. Ben wel jaloers op het geleide systeem eerlijk gezegd.
VOor de rest verschilt de zaag niet heel veel (heb niet naar de motor gekeken).

Het is een prima apparaat, ik heb moeten wennen aan de electrische vergrendeling van de zaag. Het reageert toch net anders dan de handmatige ontgrendeling. Die zit er ook op, maar is net niet goed bedienbaar met één hand. Toerental kon je met de oude niet regelen, volgens mij ook niet met deze nieuwe.

Ik heb op amerikaanse sites en in tijdschriften al wel het een en ander gezien/gelezen over deze zaag, tot nog toe tot tevredenheid. Geen opmerkingen over de nauwkeurigheid oid, natuurlijk wel over de enorme ruimtewinst aan de achterzijde.

Persoonlijk zou ik, ondanks dat ik de 12SD heb, voor het verschil in prijs toch een festool kiezen, het is toch net even een tikkie beter dan de bosch. Net even iets meer overna gedacht, etc, etc. IMHO althans.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Volgens de website:
http://www.bosch-professional.com/nl/nl ... cm-12-gdl/

Zit er wel een dubbele laserlijn op.

Een regelbaar toerental zie ik niets over, misschien even bekijken in de winkel?

In het youtube filmpje, is de zaag gemonteerd met een ruwbouw zaagblad die je regelmatig flink ziet happen vooral in verstek en dubbelverstek.
Ze hebben volgens hun website ook een zaagbladblad met fijnere vertanding voor fijnhout.

Die armgeleiding ziet er heel mooi uit.
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad een grote en vooral zware machine (meer dan 30kg). Er zit standaard een dubbele laser op.

Mijn voorkeur gaat toch nog altijd uit naar de kapex, maar ben wat bang dat deze teveel zal afzien op de werven. Ik zou het jammer vinden om zo'n dure machine enkel in mijn atelier te kunnen gebruiken...

ik heb moeten wennen aan de electrische vergrendeling van de zaag. Het reageert toch net anders dan de handmatige ontgrendeling. Die zit er ook op, maar is net niet goed bedienbaar met één hand.

Wat bedoel je hiermee? Elektrische vergrendeling van de zaagas?

Brecht
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Brecht zei:
Het is inderdaad een grote en vooral zware machine (meer dan 30kg). Er zit standaard een dubbele laser op.

Mijn voorkeur gaat toch nog altijd uit naar de kapex, maar ben wat bang dat deze teveel zal afzien op de werven. Ik zou het jammer vinden om zo'n dure machine enkel in mijn atelier te kunnen gebruiken...

ik heb moeten wennen aan de electrische vergrendeling van de zaag. Het reageert toch net anders dan de handmatige ontgrendeling. Die zit er ook op, maar is net niet goed bedienbaar met één hand.

Wat bedoel je hiermee? Elektrische vergrendeling van de zaagas?

Brecht

Om de zaag omlaag te duwen moet je meestal de as ontgrendelen met een tweede drukknop, bij de Bosch was het onmogelijk om die mechanisch te verbinden, dus moet je op een elektrische knop duwen om de as te ontgrendelen. Het vergt blijkbaar wat oefening omdat er wat vertraging op kan zitten.

Die Bosch is volgens mij meer gemaakt om in een werkplaats vast te zitten op een bank tegen een muur, vandaar het nut van het glijsysteem. Als je van plan bent om ze regelmatig op werf te sleuren dan ben je eventueel beter af met een lichter model, Bosch heeft een zeer uitgebreid gamma.

Bij de Kapex lijkt het inderdaad zonde om ze op een werf te sleuren, ik heb er al gezien en de mijne heb ik al een keer meegenomen. Maar ten opzichte van de Bosch is de Kapex op dat vlak juist beter ontwikkeld, je kan ze in transportpositie "plooien" zodat ze weinig plaats inneemt, de kabel achteraan oprollen, en samen met een stofzuiger kan je ze in een woning gebruiken bijna zonder kuiswerk achteraf. De "angle finder" die erbij komt is ook erg handig op een werf, zo kan je moulures van de eerste keer correct afzagen.

De Kapex past ook in het hele festool systeem, alles is doordacht. De basis van de zaag is op identiek dezelfde hoogte als een systainer 1, als je op de grond werkt met lange stukken dan kan je gewoon een systainer links en rechts plaatsen en je hebt een platte zaagtafel!
Als je liever op hoogte werkt dan moet je niet per se speciaal een dure stand kopen, er zitten onderaan 4 ronde voeten die juist passen in de gaten van een mft tafel, dan staat die daarop vast.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
BenchWorks zei:
Om de zaag omlaag te duwen moet je meestal de as ontgrendelen met een tweede drukknop, bij de Bosch was het onmogelijk om die mechanisch te verbinden, dus moet je op een elektrische knop duwen om de as te ontgrendelen. Het vergt blijkbaar wat oefening omdat er wat vertraging op kan zitten.


Je slaat de spijker op zn kop. Het werkt prima, alleen de vertraging die erin zit maakt het wat onwennig. Ik heb hem nu iets meer dan twee jaar, gebruik hem hobbymatig, maar heb nog steeds dat ik af en toe te snel ben. Wellicht moet ik hem gewoon vaker gebruiken :) Het kan overigens prima mechanisch, de drukknop zou gewoon iets verhoogd moeten worden en je kan hem prima bedienen. Het is gewoon een keuze die bosch gemaakt heeft. Het is een gadget...

Als je hem in de winkel koopt, zorg dan dat je er een goed blad bij krijgt, het megeleverde blad is van betrekkelijke kwaliteit.

Bosch heeft hiervoor ook een prima zaagbok (net als festool overigens), de bok kan je ook gebruiken voor het veroer van de zaag incl bok. Zie link

http://www.bosch-professional.com/nl/nl ... ta-2500-w/
 

Brecht

Actieve deelnemer
25 jan 2012
32
0
Zit er niet nét vertraging op de vergrendeling om te voorkomen dat je begint te zagen voordat de machine op volle toeren is? Ik heb nu ook een afkortzaag met 'softstart' en het duurt toch een kleine 2 seconden tegen dat ze op toeren is. Als je te snel wilt zagen heb je dan een lelijke zaagsnede.

Ik denk dat die zaagbok op wielen wel essentieel is bij zo'n zware machine. Maar deze kost dan weer evenveel als het prijsverschil met de Kapex :) . Volgens mij neemt die mobiele zaagbok ook heel veel plaats in tijdens transport.

Ik vind de zwenkarm van Bosch een mooi alternatief voor de bestaande afkortzagen. Maar ik denk dat de Kapex toch flexibelere zal zijn inzake zagen van verschillende materialen, verplaatsbaarheid, transport,... En stofafzuiging vind ik super belangrijk omdat ik stof-allergisch ben.

Dus nog even doorsparen voor de Kapex dan.

Brecht
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Zit er niet nét vertraging op de vergrendeling om te voorkomen dat je begint te zagen voordat de machine op volle toeren is? Ik heb nu ook een afkortzaag met 'softstart' en het duurt toch een kleine 2 seconden tegen dat ze op toeren is. Als je te snel wilt zagen heb je dan een lelijke zaagsnede.

Nee, helaas :) Het is geen ingebouwde vertraging. De crux zit hem in de vertraging in de mechanische delen. Je drukt de knop in en het duurt heel even voordat de beveiliging eraf slaat. Wat ik al zei, het is een kwestie van wennen. Je moet het voelen om het te begrijpen denk ik. Verder een prima zaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.