Fluisterstille Tandarts compressor ?

PeterB.

Nieuw lid
14 feb 2012
4
0
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Val wel gelijk met de deur in huis met een vraag :mrgreen:

Ik heb een verfspuit ruimte en wil daar dan ook een compressor neerzetten, maar dan wel één die fluisterstil is. Ik ben gaan zoeken op Google en heb daar de zogenoemde Tandarts (medische) compressoren gevonden die niet meer geluid maken dan zo rond de 40 à 50 db. Meer in het bijzonder heeft deze mijn belangstelling:

TandartsFluisterstilleCompressor.jpg


Hier de link: http://www.bambi-air.nl/contents/nl/d2.html (om de bovenstaande te kunnen zien met de specificaties is het helaas helemaal naar beneden scrollen :D )

Heeft iemand hier ervaring met dit soort compressors, of weet u meer? Dan hoor ik dat heel graag van u.

Groetjes,
Peter
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Waarom wil je een fluister stille compressor om te spuiten? Dat doe je normaal toch in een ietwat industriële
omgeving toch?

Wat ga je spuiten, en wat van spuit ga je gebruiken? (Om luchthoeveelheid en inschakelduur te beoordelen)

Groeten
Thom
 

PeterB.

Nieuw lid
14 feb 2012
4
0
Bodies en halsjes van electrische gitaren wil ik spuiten met lak op waterbasis die polijstbaar is (dit spul komt uit de USA). Ik werk op een grote zolder en dan is het een beetje vervelend om de aangrenzende buur wakker te houden. Ik wil een autolak pistool gebruiken die weinig lucht behoeft, iets als een HVLP. Ik kan uit de info van deze compressor wel zien hoeveel lucht hij aanzuigt maar niet wat deze leverd...die informatie zetten compressor fabrikanten helaas te weinig bij de specificaties :roll:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Tandartsen gebruiken volgens mij veel schroefcompressoren, althans in een ver verleden. De afgebeelde compressor is van het membraantype, zo ongeveer als de compressor in een koelkast en vriezer ook werkt.
Ik gebruik hetzelfde type, maar dan van Jun-Air, Deense compressoren. Ik heb het model met maar 1 unit erop, dan is prima voor airbrush spuiten, wat ik eigenlijk nooit doe, en prima geschikt voor een tacker, banden oppompen etc. Hij staat gewoon in mijn huiskamer werkplaats en ik hoor aan het afslagventiel dat hij aanstaat. Als je weet wat hij aanzuigt, weet je ook wel ongeveer de opbrengst. Aanzuigdruk is 1 bar, dus als je 2 bar gecomprimeerd gebruikt, dan komt er de helft van het volume van de aangezogen lucht weer uit.
Ze zijn zo goed als onverwoestbaar, zou niet weer anders willen.

jaap
 
Heb zelf 3 stille compressoren gehad alledrie van het merk jun-air.
2 grote(6-25) en een kleinere(6-15) en ik moet zeggen dat het ongelooflijk fijn werkt!
Je hoort er werkelijk niets aan !
Ik denk wel dat er kwaliteitsverschillen liggen tussen goedkopere en duurdere modellen.
Als je hem veel wilt gebruiken zou ik persoonlijk voor een duurder model gaan.
Gebruik je hem echter maar eens een enkele keer ga dan voor een goedkopere want veel geld uitgeven aan iets wat je amper gebruikt is ook zonde.
 

PeterB.

Nieuw lid
14 feb 2012
4
0
Hé, dank iedereen! Ik ben er uit hoor: ik ga een LVLP (Low Volume Low Pressure) verfspuit gebruiken want die verbruikt 40% minder lucht (!) dan een HVLP. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat we dit type niet veel meer gebruiken want dan behoef je ook geen zware compressor, dwz, zeker geen ééntje op krachtstroom.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je ook al een HLVP of LVLP pistool of verf eenheid? Ik zit er ook al een tijdje aan te denken om in dat systeem te stappen. Iedere serieuze woodworker in amerika blijkt zoiets te hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Om met een standaard lvlp pistool te kunnen spuiten heb je zo'n 250 tot 300 liter lucht nodig. Uitgaande van 2 tot 3 bar heb je dan twee van de grootste compresoren uit je lijstje nodig om te zorgen dat ze niet op een hoop lopen. Het zijn tevens zuigercompressoren, geen membraan.
 

babaou431

Nieuw lid
19 nov 2020
2
0
Nu moet ik als eerste zeggen dat ik niet zo heel veel ervaring met verf spuiten heb.




__________________________________________________________
Nothing is impossible!
oyodental.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.