Wandmeubel gemaakt hoe op te hangen.

michiela

Nieuw lid
14 feb 2012
9
0
Hallo,

Ik heb onderstaand wandmeubel gemaakt als eerste project voor mijn bijna op te leveren huis. Het is mijn eerste project en ben er dus trots op. Het is nog niet geheel afgewerkt maar het zit in ieder geval al in elkaar.

Voordat ik met de afwerking en spuiten ga beginnen moet ik misschien nog een aanpassing doen om het meubel zo aan de muur te hangen zoals ik dat wil.
Graag zou ik het meubel strak tegen de muur hebben hangen zonder dat je ophangpunten ziet. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik dit veilig/stevig op kan lossen.

Wat informatie over het meubel:
Gemaakt van MDF 18mm
Doorsnede 150cm
Verbindingen zijn (als ik het goed heb) halfhout verbindingen

Graag advies.

IMAG0229.jpg


IMAG0231.jpg


IMAG0232.jpg


IMAG0233.jpg


IMAG0234.jpg


IMAG0235.jpg
 

WR1944

Oud hout
De enige simpele oplossing die me te binnen schiet is met sleutelgatplaatjes in de verticale elementen. Ik weet niet of ze smal genoeg zijn. Het lijkt me ook niet moeilijk die plaatjes eventueel zelf te maken. Een kwestie van een restje plaatstaal van rond de 2 mm of aluminium van 3 mm voorzien van een paar gaatjes en de zaak in vorm vijlen.
Dit is eerder aan de orde geweest dus met de zoekfunktie kom je meer te weten.
Ga je bij het afwerken de voorkanten nog afschuinen/afronden zodat ze in de ronding van de haaks erop staande elementen vallen? Dat lijkt me voor het oog wat gestroomlijnder.
Maar het is wel een leuk ontwerp.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Sleutelplaatjes (slotplaatjes) lijken inderdaad de beste oplossing, maar dan wel lange schroeven gebruiken (6 cm, liever nog 8 cm). Gaten diep voorboren en vullen met dunne contactlijm, schroeven er in, dagje laten uitharden voor het ophangen. Dit omdat MDF op de kanten niet erg sterk is, het scheurt snel uit, de lijm in combinatie met de lange schroeven kan dat voorkomen.

Ik zou in de drie grote staande delen in ieder geval een slotplaat zetten, misschien zelfs in de kleinere delen ook. Dit soort MDF constructies heeft de neiging snel te gaan hangen als er iets van gewicht op komt. Een volgende meubel zoals dit zou ik in massief hout maken, stabieler en steviger.

Schuinen en ronden, zoals WR1944 voorstelt, zou het aanzien van het meubel veel goed doen denk ik, maar ik vind het zoals het nu is voor een eerste project helemaal niet verkeerd!

Groet, Rob.
 

michiela

Nieuw lid
14 feb 2012
9
0
Kijk als ik de benaming wist "sleutelgatplaatjes" had ik het wel gevonden. Die kan ik nog wel mooi maken hier op het werk.
Deze dus vastzetten in het MDF met lange schroeven (neem aan niet te dikke) en een stukje uithollen in het MDF. Dit moet nog wel gaan lukken. Deze zal ik dan eerst maken voordat ik alles vastlijm.

Massief hout zou versie 2.0 kunnen worden. Heb dit gemaakt met een touwtje, potlood, decopeerzaak en een beitel. Nu natuurlijk wel gezien dat het beter kan. Weet welke fouten ik gemaakt die ik zou kunnen verbeteren.

Afwerking ga ik bekijken als ik het geheel gelijmd heb zodat het stevig in elkaar zit. Omdat eigenlijk geen elke plank gelijk is weet ik nog niet of ik alles ga ofronden of misschien zelfs hoekig maak. Sommige hoeken (vooral de kleine planken) steken soms erg uit en weet niet of het er mooier en ronder van wordt. Misschien word het voor het oog wel platter wat niet de bedoeling is. Ga dit nog rustig bekijken.

Kleur is in ieder geval al uitgezocht. Nu nog bedenken of ik dit zelf ga doen of laten doen.

Tips en trucs altijd welkom natuurlijk!!
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum! Leuk om je werkstuk te zien en knap dat je dit met een decoupeerzaag weet te maken, ik klungel altijd met die dingen.... Ik denk dat de vorige schrijvers met het afronden niet de afronding van de planken zelf bedoelen, maar die zodanig schuin willen schaven dat alle voorkanten gezamenlijk een bolvorm weergeven.

Succes en laat het eindresultaat nog eens zien het forum meubels ofzo.

Fons
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik zou het een wandrek noemen;-).

Ik heb nog een idee aansluitend op die sleutelgatplaatjes. Ik denk dat je op zo'n rek beter meer dan 2 bevestigingen hebt, maar het kan lastig zijn elk gaatje perfect te boren (boor loopt nogal eens weg).
Je zou van metalen strips een soort draaiende bevestiging kunnen maken.
Je kunt in die strips van een cm of 5 lang langs beide kanten een schroefgaatje boren.
Dan met een enkele schroef verschillende strips aan het rek bevestigen, en ze onder een zelfde hoek schuin zetten. Als je ze dan ter plaatse op de muur kunt aftekenen (ik hang de kast altijd op met 2 stuks, daarna teken ik de rest af) en boren heb je minder kans op foutjes.
Eens overal bevestigd duw je het rek naar beneden tot de strips verticaal hangen.

Nog iets: bij het afwerken van je mdf kan je best de kanten plamuren. Deze nemen veel meer verf op omdat ze poreuzer zijn. Het hoeft niet persé plamuur te zijn, met houtlijm lukt het ook wel. 'Sealen' noemen ze dat geloof ik;-).
Voor het opronden van de kantjes is het eigenlijk heel simpel eens rondlopen met een bovenfrees met oprondfreesje met zo'n rollagertje eraan. In de meeste setjes zit er zo eentje bij. Daarna nog even schuren en klaar!

Groeten en succes!
Steven
 

bvalkema

Nieuw lid
5 dec 2011
1
0
Ik zou het wandmeubel vastzetten door een stel draadeinden in de muur vast te zetten met een chemisch anker of een passende plug. Deze draadeinden door de kopse kant van het MDF op een halve verbinding, met een extra ruim stuk gat op de kop, carroseriering erin moer erop en dan afwerken met de andere halve verbinding.

Zijaanzicht:

rood=draadeind
groen=carroseriering
bruin=moer

verbergen door de andere (op het plaatje dus de loodrecht uit je monitor komende) delen.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.