+

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.036
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Re: JAPANSE HOUTEWERKING

Hallo Kodama, welkom op ons forum. Ben je ook de Kodama van http://www.kodama.nl? Je hebt 2 keer hetzelfde bericht in verschillende rubrieken gepost, dat is wel wat veel van het goede, misschien kun je er 1 verwijderen.

Hoe ben je zo op de japanse stijl terecht gekomen?

jaap
 

kodama

Actieve deelnemer
Re: JAPANSE HOUTBEWERKING

Ik heb één ervan verwijderd, ik wilde niet opdringerig zijn, m'n excuses!
Nee ik ben niet diegene van kodama.nl. Interessante website trouwens, ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop ze werken, ik zou hun atelier wel eens willen bezichtigen.
Hoe ik bij Japanse houtbewerking terechtkwam is een lang verhaal. Maar om het kort te houden:
Enkele jaren geleden ontmoette ik een ongelooflijk bekwaam en ervaren ambachtman die gedurende zeven jaar in Japan op traditionele wijze opgeleid is in residentiële en tempel schrijnwerkerij. Inmiddels is hij mijn leraar en werk ik voor zijn bedrijf. Voor deze unieke kans ben ik ongelooflijk dankbaar.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Re: JAPANSE HOUTBEWERKING

:p Hoi Kodama,

In de zoektocht naar verschillende unieke stage plaatsen heb ik o.a. geprobeerd een stage plek te krijgen bij een werkplaats die japanse meubels maakt. dat lijkt me namelijk helemaal te gek. Bij het bedrijf achter kodama.nl kon ik niet terecht omdat die niet met stagiairs werken. Is er een kleine kans dat jullie wel stage plaatsen hebben?
 

kodama

Actieve deelnemer
Re: JAPANSE HOUTBEWERKING

Het spijt me maar daar vrees ik voor. Het bedrijf waarvoor ik werk is gevestigd in California, ik vertrek in mei terug naar daar. Het is niet eenvoudig te werken voor een bedrijf of een vakman die op deze wijze werkt, zeker niet in Europa. De meeste "westerlingen" die ik ken die het vak goed onder de knie hebben, hebben eerst Japans geleerd en zijn het daar gaan leren. Ik spreek nu wel over Japanse schrijnwerkerij, "Japanese Timber Frame Construction" op de traditionele manier, dit is nog iets helemaal anders dan wat men bij kodama.nl doet. Dit bedoel ik zeker niet minachtend!! Hun werk lijkt me zeker interessant.
Om met Japans handgereedschap te leren werken kan je wel een cursus volgen, Dick tools in Duitseland organiseert workshops hierin. Hopelijk zijn er meer mensen die de kwaliteiten van Japans handgereedschap leren ontdekken.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hallo iedereen,ik ben sinds kort(mede door dit forum) zeer geintereseerd geraakt in de Japanse manier van houtbewerken.
Ik heb op you tube een paar video's van houtverbindingen gezien die op zich al kunstwerken zijn, en die manier van aftekenen met inkt is gewoon geweldig.
Ik werk al een behoorlijke tijd in de bouw maar ben pas sinds een paar maanden als hobby in de avonduren en in het weekeind met houtbewerken bezig,maar ik wil me eigenlijk behoorlijk serieus gaan verdiepen in de Japanse manier omdat dit mij op de een of andere manier zeer aantrekt.
Omdat deze wijze van werken nieuw is voor mij heb ik dus wel het een en ander te vragen hierover.
Kunnen jullie mij adviseren welke boeken ik het beste kan aanschaffen hierover,van handgereedschap tot verbindingen.
Wat is er allemaal aan Japans gereedschap wat je nodig hebt.(ik heb al een behoorlijke collectie westers gereedschap maar wil dit gaan vervangen door Japans.)
Wat zijn goede Japanse schaven,beitels,hamers,zagen,aftekengerei noem maar op en waar kan ik deze het beste kopen?
Kortom , ik wil hier graag alles over weten en zeker gaan leren.

alvast bedankt

Juryaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.