freesmal maken

Witte_nl

Nieuw lid
11 feb 2012
4
0
Ik weet niet of dit topic hier goed staat maar dat hoor ik dan wel.

Ik wil in de balk zoals op de foto een aantal uitsparingen frezen waar een balk (170x70) kops in komt.
Nu wil ik hier een mal voor maken aangezien het om veel uitsparingen gaat. Hoe moet ik nu beginnen? Als ik ff een voorzetje heb misschien kom ik er dan wel uit.

Ik heb nog niet meer gefreesd als wat randen afgerond etc.

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heb je een kopieer-ring bij je bovenfrees? Indien je die hebt, dan kun je uit een plaatje MDF (oid) met de decoupeerzaag een mal maken, en deze via de kopieer ring in de balk frezen.

Zie voor een voorbeeld het volgende filmpje:

[youtube][/youtube]
 

Witte_nl

Nieuw lid
11 feb 2012
4
0
Bedankt, ik zal vanavond thuis eens kijken of deze erbij zit.

Hoe zit het met de maten? Kan ik de mal dezelfde maten geven als wat het werkstuk moet worden, of moet ik rekening houden met de maat van de kopieerschijf?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Je moet rekening houden met de maatvoering van de kopiëerring. Terug rekenen met het verschil tussen kopiëerring en de frees. Wanneer je het mdf plankje wat breder houdt kun je aan de onderkant een blokje op lijmen wat telkens in het gefreesde stuk past. Zo houd je meteen de afstanden gelijk.

Groet Jos
 

Witte_nl

Nieuw lid
11 feb 2012
4
0
Ik heb idd een kopieerschijf voor mijn bovenfrees.
Het is me al duidelijk hoe ik het aan moet pakken.

Tanks voor de snelle reacties!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.