de motor

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Ik heb thuis geen krachtstroom dus moet ik het doen met 220 volt.
Nu zit ik op de site www.de-houtdraaier.nl te kijken en daar staat een hele pagina besteed
aan de motor.
En daar wordt gezegd dat als je een motor koopt van 230/400 volt en een speciale frequentieregelaar
je dan zonder poelies met meerdere stappen hoeft te gebruiken .
Dus je kan een gewone poelie op de motor en een poelie op de vaste as zetten .

Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee ?
en welke uitgangs snelheid moet de motor hebben?
of moet je de poelies verschillend maken om een hogere topsnelheid te krijgen en die dan
d.m.v. de frequentieschakelaar de snelheid te verminderen ?
Als de motor langzaam draai verliest hij dan zijn kracht niet ?

gr. Kobin
 
Het kan zelfs nog beter. Vervang de motor door een 400 v moter en zet hier een freqentieregeling op. De freqentieregelaar maakt van 230 volt drie fasen waar de motor op loopt. De poelies laat je gewoon in takt. Voor grotere diameter heb het lagere toerental nodig om nog voldoende motorkracht over te houden. Grotere diameters zul je zeker bij nog niet in evenwicht zijn van het te daaien voorwerp op lagere toeren moeten draaien. Hierdoor verlies je moterkracht die je door een lagere toerenoverbrenging weer enigzinds op vangt. Als je bij b.v. http://www.controltechniques.nl/bedrijf ... rland.aspx
op geeft welke motor je hebt en welke lengten aan kabel naar de motor en naar het bedieningskastje moet verzorgen zij (tegen betaling uiteraard) dat de fregentieregelaar geleverd word. Het enige wat je dan nog moet doen is de fregentieregelaar ophangen (liefst in een stofdichte kast) de moeter aan sluiten en draainen maar. Uiteraard zijn er bij andere bedrijven ook freqentieregelaars te koop.
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
dag Jan

wat bedoel je me De poelies laat je gewoon in takt.

als je toch een motor hebt met 1400 toeren dan gaat hij toch niet harder lopen met 2 gelijkwaardige poelies.

gr. Kobin
 

tuoh

Oud hout
De naam van die toverdoos is inderdaad een "frequentieomvormer" of frequentieregelaar. Die dingen zijn in staat om een driefase motor te laten draaien op lichtnet, mits je de juiste frequentieomvormer aanschaft tenminste.

Nog een puntje van aandacht, niet elk type motor is geschikt om frequentiegestuurd een draaibank aan te drijven. Hoe het juist zit weet ik niet, maar er zijn hier vermoedelijk wel mensen die daar het fijne van weten.

In principe heb je bij het gebruik van een frequentieomvormer geen meertrapspoulies nodig, maar als je de laagste toerentalregionen gaat opzoeken met dat ding zal je zien dat de motor te weinig omwentelingen maakt om nog te koelen.
Word het toerental met de omvormer teveel afgeknepen dan gaat dat ook ten koste van de beschikbare power, het beestje heeft geen kracht meer.

Voor je te bouwen draaibank moet je eerst al eens op papier zetten wat het minimum en maximum toerental moet worden, maw. tot hoe groot in diameter wil je draaien, rekening houdend met een gewenste snijsnelheid van 3 à 5 m/sec. Van deze uitkomst moet je terug rekenen om het toerental te vinden. Voor klein draaiwerk kom je dan uit op ongeveer 3500 à 4000 tr/ min. Voor een grootste diameter van 350mm kom je op een 250 à 400 tr/min.

In dit geval zou ik opteren voor drie riemschijven waarbij je volgende toerentallen krijgt,
- 1 overbrenging 1000tr/min
- 2 overbrenging 2000tr/min
- 3 overbrenging 3000 à 3500 tr/min

De frequentieomvormer word dan aan het werk gezet om om één van de gekozen overbrengingen onder te verdelen. Ligt de riem op overbrenging 1 dan kan je hier het toerental regelen van 250 - 1000tr/min.
Voordeel van deze manier van werken, de motor blijft voldoende toeren maken om te koelen, en de frequentieomvormer blijft een hoog koppel afgeven omdat je op het laagste toerental nog op ongeveer 60% van zijn vermogen werkt.

Dit rekensommetje gaat ook bepalen welk toerental de aan te schaffen motor moet hebben, 1480 of 2800tr/min.

De cijfers voor de snijsnelheid zijn geen absolute waarden, je mag hier tot maximaal een 10m/sec. gaan. Het is wel zo dat hoe hoger de draaisnelheid is hoe meer wrijving er tussen beitel en werkstuk optreed, en wrijving genereert warmte, en hoe warmer, of heter een beitel word hoe sneller hij bot word. HSS beitels zijn hier minder gevoelig voor, maar de draaier moet de beitel nog wel kunnen vasthouden zonder in de handen te blazen :D

Mvg,

André
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
dag Andre`

bedankt voor je uitleg maar ik heb nog wel een vraagje.

ga jij er vanuit dat als je geen krachtstroom hebt dat je dan een motor gebruikt van 400volt met een frequentie regelaar.

gr. Kobin
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, ik zou sowieso een driefase motor gebruiken, die zijn sterker dan een gelijkaardig exemplaar werkend op lichtnet. Een motor op lichtnet heeft geen uithoudingsvermogen, die stopt direct als het wat zwaar word, een driefasig exemplaar heeft een grotere longinhoud en doet zijn werk ook onder zware belasting :D

Als je ook grotere diameters wil gaan draaien 300 à400mm diameter, dan zou ik ook niet zuinig zijn met het aantal paarden aan boord. Je opteert dan beter voor een motor van 2pk dan voor eentje van 1pk.

Mvg,

André
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Toch even een opmerking,
Een frequentieregelaar kan geen 400V maken van 230V.
Wat hij wel kan is 3 fasen maken.
Dus je hebt een 3 fase motor nodig welke op 230V kan draaien.
 

RelicBert

Nieuw lid
28 nov 2011
8
0
www.duowhatever.nl
Even wat zaakjes op een rij zetten:

Ons lichtnet is 230V.

Een enkelfase motor, welke kan draaien op 230V, is meestal een driefasen motor waarbij middels een condensator voor de "derde" fase wordt gezorgd.

Een driefasen motor (ook wel draaistroommotor genoemt) heeft drie spoelen. De spoelspanning kan hierbij 230V of 400V zijn (kan ook 690V zijn, maar dat laten we hier buiten beschouwing). Deze spoelspanning staat op het motorplaatje, evenals de overige elektrische gegevens als nominaal stroom, elektrisch opgenomen vermogen, isolatieklasse, etc.

Een frequentie regelaar die van 230V een driefasen spanning maakt, maakt 3 x 230V.

De aangesloten motor moet dan 230/400 V zijn, wat betekend dat de spoelen 230V zijn en wanneer de motor in ster wordt aangesloten, mag je deze op 400V aansluiten. Aansluiten in driehoek kan op de bewuste frequentie regelaar: 3 x 230V.

Dat je niet elke motor op een frequentie regelaar mag aansluiten klopt. Dat heeft te maken met de isolatieklasse van de spoelen. Deze dient minimaal "F" te zijn. Elke moderne motor voldoet hieraan. Vroeger toen veel motoren uit het Oostblok kwamen, ging dit regelmatig mis. Het probleem is dat een frequentie regelaar veel "transienten" opwekt, dat zijn heel hoge spanningspieken welke doorslag tussen de spoelen veroorzaken.

Wat wel belangrijk is, is dat, om storingen aan andere gevoelige apparatuur (denk ook aan de buren) te voorkomen, er een EMC kabel tussen de frequentie regelaar en de motor moet worden gebruikt. De afscherming van de kabel dient juist te worden afgewerkt op zowel de motor als o de frequentie regelaar.
In plaats van een EMC kabel, kun je ook een stukje gewone grondkabel gebruiken, dus met die aardlitze er in.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
RelicBert,
dank je voor de uitgebreide uitleg. (hoef ik het niet te doen) ;-)
Ik zag wel over het hoofd dat, zo goed als alle, kleinere motoren 230/400V zijn.
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
RelicBert

welke motor is nu beter een 230/400 of een 400volt om te gebruiken

gr. Kobin
 

RelicBert

Nieuw lid
28 nov 2011
8
0
www.duowhatever.nl
kobin zei:
RelicBert

welke motor is nu beter een 230/400 of een 400volt om te gebruiken

gr. Kobin

Beste Kobin,

Ik zal eens zoeken of ik een documentje kan vinden waarop e.e.a. duidelijk, grafisch wordt afgebeeld.
Voor nu het volgende:
Een driefasen motor, een draaistroom motor, bestaat uit drie spoelen. Wanneer je een spoel aansluit tussen twee fasen, moet de spoelspanning gelijk zijn aan de fase spanning. Dus een 230V spoel moet je dan aansluiten op twee fasen van een 3 x 230V net. Dit noemt men aansluiten in driehoek.

Wanneer je bovenstaande motor, dus met spoelen van 230V aan wilt sluiten op een krachtstroom net, welke in Nederland 3 x 400V is (3 x 380 was het vroeger, toen hadden we ook nog 220V), moet je de spoelen in ster aansluiten. Hierbij zet je als het ware steeds twee spoelen in serie tussen twee fasen. Door de fase verdraaiing mag de spanning dan wortel-3 maal groter worden dan de spoelspanning, en dat is dan weer 400V.

Om op je vraag terug te komen, welke is beter, een 230/400 V motor of een 400V motor?
1 - Een 400V motor is altijd een 230/400V motor, aan te sluiten in ster, of
2 - Een 400/690V motor, aan te sluiten in driehoek.

Voor de motor maakt het niet uit. E.e.a. is afhankelijk van je netspanning, normaal dus 3 x 400V. Om bij lagere spanning het zelfde vermogen te kunnen leveren, wordt de stroom groter.

Je koopt dus een motor van bijvoorbeeld 1 kW. (vroeger in PK's, waarbij 1 PK overeen komt met 0,735 kW)
Je hebt een net van 3 x 400V. Wanneer de motor door de fabrikant is voorzien van spoelen 230/400V, wat bij alle kleinere motoren eigenlijk wel zo is, moet je de motor aansluiten in ster.
Sluit je bovenstaande motor aan op een frequentie regelaar die een spanning van 3 x 230V levert, sluit je de motor aan in driehoek.

Het kopen van een losse elektro motor is natuurlijk best wel een lastige zaak. Je moet weten hoeveel vermogen de motor moet kunnen leveren, in welk toerental de motor gaat draaien, veelal 1500 toeren/minuut, minus de slip, wat neerkomt op ongeveer 1450 toeren / minuut. Ook de as is een belangrijk gegeven; welke poelie ga ik gebruiken, welke overbrenging, etc. etc.

In de praktijk is het veel beter om een complete machine te kopen, waar door de fabrikant de juiste motor is geselecteerd en gemonteerd. Zaken als veiligheid, juiste aansluiting, juiste spanning en beveiliging zijn dan goed geregeld. Wij als gebruiker kunnen ons dan concentreren op ons werkstuk.
Wil je dan toch een toerenregeling creëren, met bijvoorbeeld een frequentie regelaar, zoals onze topic starter, laat dit dan door iemand met voldoende verstand van zaken uitvoeren en verlies de veiligheid nooit uit het oog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.