Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: de motor

de motor

Ik heb thuis geen krachtstroom dus moet ik het doen met 220 volt.
    Nu zit ik op de site www.de-houtdraaier.nl te kijken en daar staat een hele pagina besteed
    aan de motor.
    En daar wordt gezegd dat als je een motor koopt van 230/400 volt en een speciale frequentieregelaar
    je dan zonder poelies met meerdere stappen hoeft te gebruiken .
    Dus je kan een gewone poelie op de motor en een poelie op de vaste as zetten .

Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee ?
    en welke uitgangs snelheid moet de motor hebben?
    of moet je de poelies verschillend maken om een hogere topsnelheid te krijgen en die dan
    d.m.v. de frequentieschakelaar de snelheid te verminderen ?
    Als de motor langzaam draai verliest hij dan zijn kracht niet ?

gr. Kobin

Re: de motor

Het kan zelfs nog beter. Vervang de motor door een 400 v moter en zet hier een freqentieregeling op. De freqentieregelaar maakt van 230 volt drie fasen waar de motor op loopt. De poelies laat je gewoon in takt. Voor grotere diameter heb het lagere toerental nodig om nog voldoende motorkracht over te houden. Grotere diameters zul je zeker bij nog niet in evenwicht zijn van het te daaien voorwerp op lagere toeren moeten draaien. Hierdoor verlies je moterkracht die je door een lagere toerenoverbrenging weer enigzinds op vangt. Als je bij b.v. http://www.controltechniques.nl/bedrijf ... rland.aspx
    op geeft welke motor je hebt en welke lengten aan kabel naar de motor en naar het bedieningskastje moet verzorgen zij (tegen betaling uiteraard) dat de fregentieregelaar geleverd word. Het enige wat je dan nog moet doen is de fregentieregelaar ophangen (liefst in een stofdichte kast) de moeter aan sluiten en draainen maar. Uiteraard zijn er bij andere bedrijven ook freqentieregelaars te koop.

dag Jan

wat bedoel je me De poelies laat je gewoon in takt.

als je toch een motor hebt met 1400 toeren dan gaat hij toch niet harder lopen met 2 gelijkwaardige poelies.

gr. Kobin

De naam van die toverdoos is inderdaad een "frequentieomvormer" of frequentieregelaar. Die dingen zijn in staat om een driefase motor te laten draaien op lichtnet, mits je de juiste frequentieomvormer aanschaft tenminste.

Nog een puntje van aandacht, niet elk type motor is geschikt om frequentiegestuurd een draaibank aan te drijven. Hoe het juist zit weet ik niet, maar er zijn hier vermoedelijk wel mensen die daar het fijne van weten.

In principe heb je bij het gebruik van een frequentieomvormer geen meertrapspoulies nodig, maar als je de laagste toerentalregionen gaat opzoeken met dat ding zal je zien dat de motor te weinig omwentelingen maakt om nog te koelen.
    Word het toerental met de omvormer teveel afgeknepen dan gaat dat ook ten koste van de beschikbare power, het beestje heeft geen kracht meer.

Voor je te bouwen draaibank moet je eerst al eens op papier zetten wat het minimum en maximum toerental moet worden, maw. tot hoe groot in diameter wil je draaien, rekening houdend met een gewenste snijsnelheid van 3 à 5 m/sec. Van deze uitkomst moet je terug rekenen om het toerental te vinden. Voor klein draaiwerk kom je dan uit op ongeveer 3500 à 4000 tr/ min. Voor een grootste diameter van 350mm kom je op een 250 à 400 tr/min.

In dit geval zou ik opteren voor drie riemschijven waarbij je volgende toerentallen krijgt,
    - 1 overbrenging 1000tr/min
    - 2 overbrenging 2000tr/min
    - 3 overbrenging 3000 à 3500 tr/min

De frequentieomvormer word dan aan het werk gezet om om één van de gekozen overbrengingen onder te verdelen. Ligt de riem op overbrenging 1 dan kan je hier het toerental regelen van 250 - 1000tr/min.
    Voordeel van deze manier van werken, de motor blijft voldoende toeren maken om te koelen, en de frequentieomvormer blijft een hoog koppel afgeven omdat je op het laagste toerental nog op ongeveer 60% van zijn vermogen werkt.

Dit rekensommetje gaat ook bepalen welk toerental de aan te schaffen motor moet hebben, 1480 of 2800tr/min.

De cijfers voor de snijsnelheid zijn geen absolute waarden, je mag hier tot maximaal een 10m/sec. gaan. Het is wel zo dat hoe hoger de draaisnelheid is hoe meer wrijving er tussen beitel en werkstuk optreed, en wrijving genereert warmte, en hoe warmer, of heter een beitel word hoe sneller hij bot word. HSS beitels zijn hier minder gevoelig voor, maar de draaier moet de beitel nog wel kunnen vasthouden zonder in de handen te blazen

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    maar de draaier moet de beitel nog wel kunnen vasthouden zonder in de handen te blazen
    Hee, dat herken ik ;-)

dag Andre`

bedankt voor je uitleg maar ik heb nog wel een vraagje.

ga jij er vanuit dat als je geen krachtstroom hebt dat je dan een motor gebruikt van 400volt met een frequentie regelaar.

gr. Kobin

Het verhaal van tuoh klopt. Ik moet wel opmerken dat een 400 volt motor nagenoeg niet warm wordt. Ook al sta ik uren achtereen te draaien dan kan ik de motor gewoon vastpakken. Die is dan lauwwarm. Dat is het grote voordeel van een 400 v motor.

Inderdaad, ik zou sowieso een driefase motor gebruiken, die zijn sterker dan een gelijkaardig exemplaar werkend op lichtnet. Een motor op lichtnet heeft geen uithoudingsvermogen, die stopt direct als het wat zwaar word, een driefasig exemplaar heeft een grotere longinhoud en doet zijn werk ook onder zware belasting

Als je ook grotere diameters wil gaan draaien 300 à400mm diameter, dan zou ik ook niet zuinig zijn met het aantal paarden aan boord. Je opteert dan beter voor een motor van 2pk dan voor eentje van 1pk.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Toch even een opmerking,
    Een frequentieregelaar kan geen 400V maken van 230V.
    Wat hij wel kan is 3 fasen maken.
    Dus je hebt een 3 fase motor nodig welke op 230V kan draaien.

Een drie fasen motor is een 400 volt motor. Om hem te laten draaien heb je dus een freqentieregelaar nodig die van 230 volt drie fasen maakt.

Forum Rechten