Een flexibele slang voor mijn afzuigmachine?

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb een oude 2ehands afzuigmachine gekocht met een 125mm diameter aansluiting. ik heb gezocht naar een goede doorzichtige flexible buis/slang van die diameter. Ik heb zo'n wit rommelding gekocht bij de praxis die levert zoveel luchtweerstand op dat er bijna niets overblijft van de zuigkracht
Ik heb heel wat af gegoogled maar ik kan niets vinden in nederland. Niet voor particulieren i.i.g.
voorbeeld:
slang%20kunststof1.gif

Waar hebben jullie die van jullie gekocht? of heeft iemand nog een fllink stuk slang over (voor een tweedehandsprijs).
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
Ik heb mijn slang bij Tendotools gekocht (Blauw van kleur, niet doorzichtig).
Maar VDH Machines heeft ze ook, deze zijn zelfs doorzichtig.
Beide firma's leveren gewoon ook aan particulieren, je moet wel van te voren betalen.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
RobC zei:
Ik heb mijn slang bij Tendotools gekocht (Blauw van kleur, niet doorzichtig).
Maar VDH Machines heeft ze ook, deze zijn zelfs doorzichtig.
Beide firma's leveren gewoon ook aan particulieren, je moet wel van te voren betalen.
dank je voor de suggesties .... net even gekeken ... helaas verkopen ze allebei geen slangen met een diameter van 125mm.
 

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Beste guido,

Kijk eens op de site van nki in neede daar hebben ze wel doorsnedes van 125 mm http://www.nkineede.nl

mvg Ger
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
bedankt iedereen voor de suggesties.

lol ... als je op de site van wildkamp kijkt naar de landkaart (http://www.wildkamp.com/NL/nl/locations.html?SSID=OTCWbQJ25mKbbUu0-9MhQT-iIIZiLxvAzXI=) van zijn filialen dan is het net alsof dat bedrijf een grote hekel heeft aan den haag (waar ik woon). nouja .... daar is de webwinkels voor.

edit: WTF!... die pu slangen van wildkamp zijn bijna €100 per meter :eek: .
de tandjes!.. wat (te) duur!!

en felder heeft normale prijzen maar weer niet mijn maat. *handen in het haar*

toch maar weer verder zoeken. :roll:

Edit2:
zo te zien heeft die wildkamp ook normale slangen voor iets betere prijzen.. die PU slang is blijkbaar voor een heel raar doel geschikt (absurde hoeveelheid druk of zo)
 
A

Athanor

Guest
De enige verklaring die ik daar voor kan bedenken is dat Wildkamp zich veel op boeren richt (agrariers in politiek correct taalgebruik) en dat je die in Den Haag niet zult vinden. ;)
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Om de zuigkracht te verhogen van de af zuiger :!: ,koop een stalen/alu.verloopstuk van 125mm naar 100 mm(te koop bij een loodgieter/CV installatie bedrijf :idea: )100 mm afzuigslang is bij elke machine handel te koop (minimale afnamen 2 meter ). De meeste machine`s hebben een afzuig aansluiting van 100 mm. Ik gebruik zelf een slang van 3 m lengte op een af zuiger van 2 PK.Veel langer is niet aantebevelen ,daar de zuigkracht dan sterk minder wordt.
succes ermee

Geurt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Athanor zei:
De enige verklaring die ik daar voor kan bedenken is dat Wildkamp zich veel op boeren richt (agrariers in politiek correct taalgebruik) en dat je die in Den Haag niet zult vinden. ;)

Dat zijn vergaderboeren.

@guido, ze hebben bij felder een heel pakket aan verloopstukken, snelkoppelingen etc. Daar moet toch wat van te maken zijn?

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Guido,

ik verkeerde in de veronderstelling dat Felder idd ook 125 mm verkocht, maar dit is 120 mm, iemand ervaring met het uitrekken van dergelijke slang?

"Om de zuigkracht te verhogen van de af zuiger ,koop een stalen/alu.verloopstuk van 125mm naar 100 mm(te koop bij een loodgieter/CV installatie bedrijf )100 mm afzuigslang is bij elke machine handel te koop (minimale afnamen 2 meter ). De meeste machine`s hebben een afzuig aansluiting van 100 mm. Ik gebruik zelf een slang van 3 m lengte op een af zuiger van 2 PK.Veel langer is niet aantebevelen ,daar de zuigkracht dan sterk minder wordt.
succes ermee"

Volgens mij moet je juist niet gaan smoren in de doorsnee, hoe dikker de slang hoe meer lucht er doorheen gevoerd kan worden. (je debiet is veel groter) En veel afzuigers werken via een vrij simpel principe, waarbij de hoeveelheid lucht bepalend is voor de afvoer. Gladde wanden en zo min mogelijk bochten zijn dan erg bepalend.

Weet iemand hoeveel risico je loopt als je een afzuigleiding maakt van PVC ipv staal?

gr, Wim
 
A

Athanor

Guest
Houtbewerker zei:
Weet iemand hoeveel risico je loopt als je een afzuigleiding maakt van PVC ipv staal?
Weten is in dit geval missschien een groot woord voor mij, Wim, maar ik heb van verschillenden amerikanen met deze oplossing wel begrepen dat zij nog nooit brand of stofontploffing hebben gehad, noch ervan gehoord. Ik daag jullie uit om een casus te vinden die het tegendeel aantoont :!: Vooral met schaafsel en zaagsel loop je volgens mij geen risico. Dan zou het met stof van schuurmachines moeten zijn, als er het juiste explosieve mengsel stof/licht is en er ook nog een ontstekingsvonk bij komt (statische electriciteit). Veel gebruikers van PVC buizen winden er een koperdraad omheen die geaard wordt om dat af te vangen. Overigens geloof ik dat de prijs van PVC en metalen (spiraliet) buizen elkaar niet veel ontloopt.

groet van Fons
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
jaap zei:
@guido, ze hebben bij felder een heel pakket aan verloopstukken, snelkoppelingen etc. Daar moet toch wat van te maken zijn?
Ik ga daar inderdaad maar wat bestellen aangezien ik ook dit jaar nog een Hammer combinatiemachine wil aanschaffen. ik weet alleen niet wat voor uitgang er op die machine zit (Staat er niet op de site).
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Athanor zei:
{I}k heb van verschillenden amerikanen met deze oplossing wel begrepen dat zij nog nooit brand of stofontploffing hebben gehad, noch ervan gehoord.
Hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijk een stofontploffing hebben gehad? Terwijl stofontploffingen wel degelijk bestaan!

Athanor zei:
Vooral met schaafsel en zaagsel loop je volgens mij geen risico. Dan zou het met stof van schuurmachines moeten zijn, als er het juiste explosieve mengsel stof/licht is en er ook nog een ontstekingsvonk bij komt (statische electriciteit). Veel gebruikers van PVC buizen winden er een koperdraad omheen die geaard wordt om dat af te vangen.

Waar je bij stofexplosies mee te maken hebt is snelle ontbranding doordat je met een heel groot oppervlak in verhouding tot de inhoud te maken hebt. De verbranding kan snel plaatsvinden omdat je genoeg zuurstof voorhanden hebt, en een heel snel warmtetransport omdat je kan stralen in plaats van geleiden. Bovendien zal de drukgolf als gevolg van de snelle temperatuurstijging en gasontwikkeling meer stof doen opwaaien waardoor er nog meer brandstof beschikbaar komt. Als dat stof zweeft is het link. Fijn zaagsel, zoals van een dozuki of een fijne ryoba kan dan net zo gevaarlijk zijn als schuurstof, lijkt me. Maar je kan het eens proberen: gooi een handje zaagsel door een kaarsvlam heen. Als het ploft heb je je antwoord :)

Ik geloof overigens niet dat een zuigslang nou je grootste risico zal zijn. Als je grote hoeveelheden rondzwevend stof hebt en je doet het licht uit heb je al meer kans op een vonk en een plof.

En koperdraad om je PVC-buis gaat je niet helpen tenzij je het bijna tegen elkaar aan wikkelt. PVC geleidt niet, dus vlak bij je draad "zie" je op het PVC het koper al niet meer en bouw je gewoon weer statische lading op. Wat ik me wél kan voorstellen is dat een koperen manchet om je buisopening helpt. Bij je zuigmond bouw je namelijk een statische lading op omdat daar de lucht snel langs stroomt. Als je die aardt ben je dat in elk geval kwijt.

Arthur
 
A

Athanor

Guest
ArtHarg zei:
Hoeveel mensen ken jij die daadwerkelijk een stofontploffing hebben gehad? Terwijl stofontploffingen wel degelijk bestaan!
Ik krijg nu het idee dat de bewijslast wordt omgekeerd :eek:

Ik twijfel niet aan het bestaan van stofontploffingen. Ik ben echter in mijn tekst niet duidelijk geweest want ik denk in de context van afzuigsystemen bij hobbyisten. Ik lees al lange tijd op forums en websites over afzuigssytemen, waaronder geregeld gebruikers met PVC buis. Vaak speelt de angst wel, maar ik heb nog nooit van een situatie gehoord waarbij een stofontploffing is geweest. Daarom is mijn uitdaging aan iedereen die casus te vinden :?:
Eigenlijk moet je dus jezelf die vraag stellen!

Overigens waardeer ik je uitleg over de stofontploffingen, dat vergroot ons inzicht in de materie en is dus weer winst!
Dank en groet van Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Athanor zei:
Ik krijg nu het idee dat de bewijslast wordt omgekeerd :eek:

Nee, ik zeg juist dat je dat niet mag doen :) Sorry hoor: ik moet in mijn werk regelmatig dit soort dingen doordenken bij het opzetten van onderzoeken, vandaar dat ik er op aansla.

Kijk, zelfs als je geen hobbyist kent die een stofexplosie heeft gehad of daarvan hebt gehoord kan je niet concluderen dat het nooit gebeurd is. Alleen het omgekeerde: als je wel zo iemand kent of ervan gehoord hebt, dan weet je dat het ooit is gebeurd. Dus zelfs als wij met z'n allen geen enkel voorbeeld kunnen aandragen weet je niet zeker dat PVC-buizen geen risico zijn. Je kan hooguit zeggen dat het geen gróót risico is, want anders had je intussen wel een keer gehoord van een geval waarin het mis ging.

Maar even doordenkend: wat heb je nodig voor een stofexplosie? Brandbaar stof in een voldoend hoge concentratie, ruim omgeven door lucht en een ontstekingsbron. De zuigbuis zal tijdens het zuigen niet zo'n groot risico opleveren: te grote luchtstroom, er is teveel afkoeling en er zal nooit echt een heel grote concentratie stof zijn. Als hij niet zuigt kan je verzameld stof hebben in hoekjes e.d., maar daarvoor maakt het niet uit van wat voor materiaal je buis is gemaakt. Het verzamelde stof in de verzamelbak vormt een veel groter risico. Daar is namelijk weinig stroming en het stof kan ineens in een grotere ruimte vrijkomen als de container wordt geopend door bijvoorbeeld breuk of een verbinding die losschiet. Als je dan een vonk of iets heets hebt, dan heb je een uitdaging :) Ik zou dus ook inschatten dat een PVC-pijp weinig extra risico geeft ten opzichte van andere materialen.

Als je trouwens benieuwd bent naar de effecten van stofexplosies: de U.S. Chemical Safety and Hazard Investigation Board heeft er een uitgebreid rapport over geschreven.

Groetjes,

Arthur
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hah. En terwijl ik aan het kijken ben of een aarddraad aan de binnenkant effect kan hebben kom ik deze link tegen. Halverwege, het stukje van Pros. Vonken in kunststof afzuigleidingen komen dus voor. En kennelijk is de boel in dit geval niet ontploft :)

Alleen... is dit wel een ander geval. Zoals hij het beschrijft heeft hij een stuk isolerend materiaal tussen twee geleiders. Da's een hele grote condensator en daar kan je een stevig potentiaalverschil over opbouwen. Het punt is dat hij electrische lading aan het wegvoeren is vanaf het mondstuk. De langsstrijkende stofdeeltjes nemen namelijk electronen mee waardoor het mondstuk positief geladen wordt. Op een gegeven moment wordt dat zó erg dat je doorslag naar iets geaards krijgt om die lading weer aan te vullen. De vonk kwam hier dus niet van het isolerende materiaal maar van het geleidende stuk. Met de koperdraad aardt hij niet het tussenstuk, maar het mondstuk: hij sluit de condensator kort zodat dat mondstuk niet kan opladen.

Dan blijf ik bij mijn standpunt: een PVC buis op zich moet geen problemen opleveren. En die koperdraad, óók als je hem aan de binnenkant doet, die helpt niks. Iets wat isoleert kan je niet aarden.

Arthur
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zijn er geen voorschriften voor afzuiginstallaties, materiaal gebruik etc? Ik kan me nl. voorstellen, dat je in de problemen komt als je een beroep moet doen op je brand of inboedelverzekering en blijkt dat de installatie niet aan de voorschriften voldoet. Hoeveel mensen ken ik die brand hebben gehad en die in hun vrije tijd in de schuur met hout knutselen.... nou eh, niet zoveel, maar je wilt de eerste ook niet zijn.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.