Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Rode rosewoodachtige houtsoort

Forummers,

Ik ben weer tegen wat moois aangelopen. Tenminste ik vind het zelf erg mooi. Het bedrijf waar het vandaan komt heeft het verkocht als padoek maar daar twijfel ik een beetje aan. Het heeft wel wat weg van de houtsoort die ik ga gebruiken voor mijn "tool cabinet". Weer een onbekende houtsoort dus.

kopmaat is 60x115mm
    lengte 1800/1900mm

prijs per strekkende meter 20 euro
    (uiteraard lagere prijs bij grotere afname)

Eventueel kan ik het hout ook wel zagen tot andere maten.

Attached files

Re: Rode rosewoodachtige houtsoort

Lijkt inderdaad erg op (tamelijk vers gezaagd/geschaafd) rozenhout, Dalbergia Frutescens. De roze/rode kleur zal over een poosje onder invloed van licht wat vervagen naar een bruinachtige strokleur, erg mooi!

Waar haal je het iedere keer weer vandaan Rick? Prachtig hout!

Groet, Rob.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Rob,

Ik denk niet dat het Dalbergia Frutescens is, daar zijn de afmetingen wat groot voor.

Hoe kom je er aan ? Tja, ik loop er echt gewoon tegenaan. Ik ben een soort van truffelvarken maar dan voor hout....hahaha

Nee, D. frutescens is niet waarschijnlijk. Afrikaans Padoek is het ook zeker niet (maar daar zal ie het ook niet voor verkocht hebben) - Solomon padoek (Pterocarpus indica), daar heeft het op het eerste gezicht wel wat van weg, maar is het toch ook niet denk ik. Zowel afrikaans als solomon ('amboyna') padoek hebben een karakteristieke geur als ze verzaagd of verspaand worden - als je dat niet ruikt is het zeker geen padoek. Wat het wel is? Ra ra politiepet.

Bubinga lijkt mij een mogelijkheid...

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@jokke : heb ik ook aan gedacht, alleen lijkt het niet op de soorten bubinga die ik wel eens gehad heb

Jurriaan stuurde me een mailtje met de vraag wat het gewicht van zo'n balk was. Balk van 60x116x1800mm weeg net geen 10 kilo.

Ik heb even gekeken op www.preciouswoods.com onder houtsoorten.
    Op een foto van deze importeur van FSC gekeurd hout uit Nieuwerkerk aan de Rijn komt het meubelhout COPAIBA als reële optie uit de bus - ook gelet op het gewicht. Kenmerken: beige/bruin - donkere aderen - veel inhoudsstoffen, decoratieve tekening.
    Zat eerst nog te denken aan vers gezaagde Els.
    Voor een juiste determinatie zijn echter meer gegevens nodig op micro-niveau.
    Maar ja met plaatjes vergelijken kom je misschien ook wel ver.
    vr.gr. Jan Pranger.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Jan : Copaiba....dat lijkt het enorm op. Het hout komt niet weg bij preciouswoods maar er zijn natuurlijke meerdere bedrijven die dit importeren. Dit was een afwijkende maat en lag al een lange tijd ergens stof te verzamelen totdat het naar Zwolle kwam.

Ik stem voor Copaiba !!!

Hmm... Dieselhout? :?

Arthur

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Dieselhout klinkt grappig maar Copaiba klinkt ook erg mooi hoor.

Afgelopen week heb ik weer wat stukken gezaagd voor wat mensen en een aantal voor de gein geschaafd.....pfff.....ik kan dat de hele dag wel doen. Een ruw stuk hout geeft al een beetje van de tekening weg maar wanneer je het hout dan schaaft dan zie je vaak pas echt de schoonheid van zo'n stuk hout.

Ik heb al tijden een idee voor een mega-vaas maar ik zoek nog steeds een sponsor voor het hout. Nu wil iemand iets aparts in zijn lege appartement. Hopelijk vind hij het ontwerp van de vaas mooi en kan ik de vaas maken uit copaiba. Dat lijkt me erg gaaf.

Forum Rechten