Nooitgedacht nr 6 : nieuwe aanwinst

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Gisteren was ik met een ander forumlid op fineerjacht. Altijd leuk om op pad te zijn en te zoeken naar nieuwe aanwinsten. Qua fineer kon ik niet echt slagen maar toen het gesprek op metalen schaven kwam ging mijn hart iets sneller kloppen. Deze man gebruikte deze schaven al tijden niet en was druk bezig om al zijn spullen te verkopen. Een bod was snel gedaan en ineens was ik wat schaven rijker. Een stanley nr 7 (bleek ik toch al te hebben, deze gaat de deur dus weer uit) , een gammele record nr 4 (voor forumlid armadaman om zijn record verzameling uit te breiden) en dan de nooitgedacht nr 6. Erg mooie schaaf.





Weet iemand meer over de leeftijd van dit fijne stukje gereedschap??

Attached files
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In de Nooitgedagt catalogus uit 1891 staan ze nog niet, dus hij is in elk geval nieuwer. (Fijn he, als de forumleden zo behulpzaam zijn....)

Mooi ding, ziet er degelijk uit. Ook leuk om een vaderlands product te gebruiken. Die stalen Nooitgedagts zie je niet zo heel veel en zeker niet zo'n lange als deze.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
mooie schaaf rick hij ziet er nog netjes uit

ik zoek nog een stanley no 7 heb je daar wat foto's van?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@knutselaar :Tuurlijk, mail ik je wel even

@seek : tja....bedankt he.....hahaha.....na 1891 dus....dat scheelt dat ik niet hoef te zoeken in de periode daarvoor
 
D

Dulcimer

Guest
We kunnen 't tijdvak nog wat verder verkleinen; rond 1980 heb ik nog een nieuwe Nooitgedagt no.4 gekocht; op de dekbeitel staat de volledige naam "Nooitgedagt" met een kroon er boven, en niet meer JNY. Je aanwinst is dus ergens tussen 1891 en 1980 gemaakt.
Mooie aanwinst trouwens.
Groet,
Frans
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Mooie dubbele aankoop Rick, van zo'n mooie Nooitgedagt moet ik wel een beetje kwijlen EEN 6 HEB IK NOG NOOIT GEZIEN. Dat is vast een mooi begin voor jouw gereedschap kast. Een verrassings Record schaaf HOI HOI HOI. Hoe is het met het Fineer afgelopen?

HG Hugo
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Mooi zeg.

Het is inderdaad jammmer dat de erven Nooitgedagt hun familie geschiedenis niet beter gedokumenteerd hebben. Er is er geloof nog één van die familie die in kantoor spullen doet. Als zo'n bedrijf zo lang bestaan heeft moet er toch een schat van info zijn.
Of zullen ze dat destijds allemaal aan Record verkocht hebben?
Record heeft dit later weer verkocht aan Newel Rubbermate. Waar Irwing onderdeel van is.
In die lijn van winkelhaken zijn de laatst gemaakte Nooitgedagt lijnen nog te zien.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
He Rick, wat lees ik nu ....een puik schaafje gescoord en ik maar denken dat je een schaaffobie had ?? :mrgreen:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Rendew : Hahaha, een schaaffobie ....zou je wel zeggen he.....ik mag soms inderdaad erg graag naar de machine grijpen, echter gaat er toch geen week voorbij wanneer ik een handschaaf vast heb. En dan ook wel eens gebruik.....

@armadaman: we hebben ook wat fineer meegenomen. Er lag nog een heleboel en de prijs was meer dan redelijk te noemen.

@dulcimer : we komen steeds dichterbij
 
6 feb 2022
9
23
Valburg
Jouw Schaaf is gemaakt vanaf de jaren 60 toen nooitgedagt zich meer heeft gericht op de hobbymatige houtbewerker. De afbeelding is dezelfde als die in de catalogus van januari 1970 maar is begin jaren tachtig voorzien van een dekbeitel met een draaiknop, dus is deze zeker van daarvoor.
 

Bijlagen

  • IMG20220319184901.jpg
    IMG20220319184901.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 49

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.