brandgevaar

D

Dulcimer

Guest
Zojuist op het web gelezen, ik vond 't zo belangrijk dat ik 't op 't forum zet.
Zoals de meesten, weet ik ook dat je moet oppassen met doeken die gedrenkt zijn in lijnolie omdat die spontaan tot zelfontbranding kunnen komen ( vreemd genoeg staat dat niet altijd op de verpakking!!), hetzelfde schijnt echter ook te gelden voor alle doeken die gedrenkt zijn in olie maar ook in was. 't Advies is dergelijke doeken altijd in een afgesloten bus te bewaren.
Wat ik nog niet wist was dat een werkplaats waar veel stof in rondzweeft aanleiding kan zijn tot een stofexplosie zodra er een vonkje vrijkomt ( so wie so verstandig om de werkplaats schoon te houden en voor stofafzuiging te zorgen; beuken en eiken staan bekend als veroorzakers van longcarcinoom).
Staalwol bevat veel zuurstof in de wol en kan bijvoorbeeld in de buurt van een slijpmachine een flinke steekvlam geven.
Zo kan ook staalwol doordrenkt met olie of was tot zelfontbranding komen.
Slijpsel bij een slijpmachine bevat staal- en aluminiumdeeltjes en is blijkbaar ook al een zeer brandbaar mengsel.

Ik ga toch mijn werkplaats even opruimen.
Frans
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Steven Gauwberg zei:
Staalwol en een batterij samen bewaren kan ook problemen geven.
Heb het ooit getest met een 9volt batterij, zo'n platte, en staalwol ontvlamt wel degelijk!

Op veel survival sites staan instructies hoe je met fijnstaalwol en een 9volt batterij vuur kunt maken.

En pas a.u.b heel erg op met de combi aluminium en houtstof, dit is namelijk zwaar explosief, dus nooit aluminium poeder/slijpsel/zaagsel wegzuigen met de zelfde stofzuiger die je voor hout gebruikt, zelfs een vonkenvanger bij de inlaat van de stofzuiger zal dit niet kunnen voorkomen.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Klopt idd.
van plaatmateriaal en dan vooral MDF krijg je erg fijne stof van.
Vorig jaar zo'n stofexplosie meegemaakt.
De roldeur van de werkplaats is er toen nog uitgeblazen.
In paniek hebben ze de afzuiging uitgezet, maar omdat deze natrilt zodat de filters schoonblijven werd de brand alleen maar heviger.
Achteraf viel het allemaal nog mee, alleen het afzuigsysteem was naar de kloten en van de stank kon je nog een hele tijd nagenieten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Vanwege het brandgevaar, is voor mij dan ook de reden geweest, toen in in huis ging houtbewerken dat ik een waterslijpsteen heb gekocht, en niet een die vonkt.

In MDF en HDF zit parafine en heel veel lijm, dus een mooie combi, zeer zeker door de zuurstof toevoeging van een afzuiger.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Het mengsel roest/aluminium fijn verdeeld heet thermiet. eenmaal aan het branden is het niet meer te blussen. de roest geeft zijn zuurstof aan het aluminium. een bloempot half vol heb ik zien branden dwars door een motorkap en het motorblok van een auto. je kunt er onder water mee lassen. Als houtbewerker wil je dit niet hebben in een werkplaats vol met hout. de temperatuur gaat gemakkelijk naar 2000 C de ontsteek temperatuur is gelukkig 1300 C
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.