fineer splintert

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Beste.
Als ik gefineerde meubelplaat verwerk (keuken bedekkings panelen van ikea) dan zaag ik ze eerst met de decupeerzaag bijna op maat, en doe de afwerkings snede mbv mijn boven frees langs een rei, om mooie rechte en haakse kanten te krijgen. Het probleem onstaat bij het uittreden van de frees aan de zijkant door de draairichting duwt de frees als het ware het fineer van de zijkant af.
Ik gebruik een rechte stiftfrees diam 10 mm met 2 widia snijkanten.
Momenteel zaag ik het fineer in op de plaats waar de frees het materiaal uit komt.
Dit levert echter niet de zelfde strakke lijn op als aan de intrede zijde van het paneel .
Heeft iemand een betere methode?
Met mijn hand cirkelzaag ondanks blad met fijne vertanding krijg ik bijna altijd wel ergens uitsplintering aan de topzijde , daarom gebruik ik mijn frees.
gr Frank
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
hoi
dat heb ik ook al geprobeerdt maar dan hpt de frees er stukjes uit.
toch bedankt voor je reactie.
gr Frank
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Eerst de kopse kanten frezen en pas daarna de langse kanten. Dan frees je de afbrokkeling weg.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
hoever steekt de fineer uit ten opzichte van de plaat.

wat wij doen is eerst een stuk afsnijden van circa 2 tot 4 mm van de paneel af.
En dan pas frezen,
 

WR1944

Oud hout
Heb je al geprobeerd het materiaal voor te ritsen? De eerste zaagsnede op ongeveer een millimeter het hout in en dan de volle dikte zagen. Ik heb dat met Fomica op multiplex gedaan en dat werkt perfect.
Als je frezen wilt kan je een frees nemen met een neerwaartse snijkant. Dan is de snede naar beneden gericht en zal hoogstens aan de onderkant mogelijk wat uitbreeksel geven (niet zicht zijde).
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
beste.
bedankt voor jullie tips
@ wr 1944 jij bedoelt een frees met spiraalsnijkant neem ik aan?
het probleem betreft de kopse kant waar de frees het materiaal uit komt, zou een spiraalfrees hier wel een beter resultaat hebben? heb geen ervaring met dit soort frezen.
en idd voor snijden met zaag daar nog niet aan gedacht dus proberen.

gr Frank
 

WR1944

Oud hout
KoWrds zei:
@ wr 1944 jij bedoelt een frees met spiraalsnijkant neem ik aan?

Inderdaad, er bestaan rechte frezen met een op- en een neerwaartse spiraal. Met de spiraalvormige snijkant wordt het materiaal gesneden in een bepaalde richting. Dan heb je aan een kant van het hout tenminste geen splintering. Maar voor de kopse kanten geeft dit geen verbetering. Het beste is met een afvalstukje het splinteren bij het einde van de snede op te vangen. Ook moet je eerst de kopse kanten frezen en dan pas met de draad mee. dan frees je eventuele splinters weg.
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
thanks voor de tips
stukje afval hout tegen kopse kant klemmen werkt perfect.
:oops: zo simpel had het bijna zelf kunnen bedenken :oops:
gr Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.