Houten draaitrappen

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Vorige week op batibouw heb ik met deze man gepraat. Hij stond daar met een aantal heel mooie (en heel dure) ambachtelijk gemaakte houten trappen.

Ik ben als hobbyist nu ongeveer 1 jaar bezig met houtbewerking. Nu vroeg ik me twee dingen af:

1. Hoe wordt die gedraaide trapboom in de praktijk eigenlijk gemaakt?
2. Hoe groot achten de kenners de kans dat ik als hobbyist ooit zelf in staat zal zijn om zoiets te realiseren?
 

tuoh

Oud hout
Hallo WoOdy,

gedraaide trapbomen bij open trappen worden gelamelleerd, en nadien langs boven en onder afgewerkt met een enveloppe die over de dikte van de trapboom valt waarbij in de bovenlat eventueel de balusters komen.

Van de ronding van de trap worden mallen vervaardigd met de juiste radius en de totale hoogte van de trap. op de grond komt een ronde mal te liggen en de tweede mal ligt op verdiepingshoogte, tussen beide mallen komen houten balken te staan op een vijftien à twintig cm van elkaar, je krijgt dus een soort traliewerk te zien.

Op deze construktie word nu onderaan het startpunt van de trapboom afgeschreven en bovenaan het eindpunt, tussenin worden ook de optredes en aantredes afgetekend samen bepalen deze afmetingen de hoek waaronder de trapboom rond de mal draait.

Deze mal word dan gebruikt om de trapboom te lamelleren, de lamellen worden met tientallen spanvijzen rond deze mal op elkaar gelijmd.

Bij trappen met twee trapwangen zijn er twee construkties nodig elk met een verschillende diameter.
Trappen met een centrale trapboom hebben genoeg aan één mal, maar hier zijn er meer lamellen nodig om de benodigde dikte te bereiken.

Eens gelijmd worden de afgetekende op- en aantredes overgehaald op de verlijmde trapboom waarna men de nesten kan uitfrezen ( is niet simpel de muurwang is hol en de binnenwang is bol), of de trapboom uitzagen als de treden er komen op te liggen.

De kopkanten van de treden hebben een holle en bolle kant, deze radius kan je bepalen op de grondtekening.

Is het doenbaar voor een hobbyist? voor een gedreven persoon misschien wel, maar er zijn al enkele praktische bezwaren, je hebt veel ruimte nodig, de mallen maken kosten aardig wat tijd en geld.
Je hebt nood aan deftige machines, en om een makkelijk beloopbare trap te bekomen komt ook aardig wat theorie om de hoek kijken.

Bij rond en gebogen werk is er een limiet aan wat je kan met machines, er komt dus veel handwerk bij te pas, goed kunnen omgaan met handgereedschap is dan een must.

Bij dergelijke werken worden er ook hoge eisen gesteld aan de inventiviteit om één en ander tot een goed einde te brengen.

Het is niet gemakkelijk om met enkel wat tekst een complex werkproces te beschrijven, maar ik hoop dat het een beetje begrijpelijk geworden is.

Mvg,

André
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik heb er inderdaad al een betere kijk op, maar theorie en praktijk liggen natuurlijk mijlenver uiteen. Ik ga me alleszinds verder verdiepen in houtbewerking, en ook handwerken, en dan zien we wel verder.

Wie weet hoever je geraakt als je er veel tijd en energie in stopt; en zoiets kun je natuurlijk niet van de ene dag op de andere.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.