Houten draaitrappen

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Vorige week op batibouw heb ik met deze man gepraat. Hij stond daar met een aantal heel mooie (en heel dure) ambachtelijk gemaakte houten trappen.

Ik ben als hobbyist nu ongeveer 1 jaar bezig met houtbewerking. Nu vroeg ik me twee dingen af:

1. Hoe wordt die gedraaide trapboom in de praktijk eigenlijk gemaakt?
2. Hoe groot achten de kenners de kans dat ik als hobbyist ooit zelf in staat zal zijn om zoiets te realiseren?
 

tuoh

Oud hout
Hallo WoOdy,

gedraaide trapbomen bij open trappen worden gelamelleerd, en nadien langs boven en onder afgewerkt met een enveloppe die over de dikte van de trapboom valt waarbij in de bovenlat eventueel de balusters komen.

Van de ronding van de trap worden mallen vervaardigd met de juiste radius en de totale hoogte van de trap. op de grond komt een ronde mal te liggen en de tweede mal ligt op verdiepingshoogte, tussen beide mallen komen houten balken te staan op een vijftien à twintig cm van elkaar, je krijgt dus een soort traliewerk te zien.

Op deze construktie word nu onderaan het startpunt van de trapboom afgeschreven en bovenaan het eindpunt, tussenin worden ook de optredes en aantredes afgetekend samen bepalen deze afmetingen de hoek waaronder de trapboom rond de mal draait.

Deze mal word dan gebruikt om de trapboom te lamelleren, de lamellen worden met tientallen spanvijzen rond deze mal op elkaar gelijmd.

Bij trappen met twee trapwangen zijn er twee construkties nodig elk met een verschillende diameter.
Trappen met een centrale trapboom hebben genoeg aan één mal, maar hier zijn er meer lamellen nodig om de benodigde dikte te bereiken.

Eens gelijmd worden de afgetekende op- en aantredes overgehaald op de verlijmde trapboom waarna men de nesten kan uitfrezen ( is niet simpel de muurwang is hol en de binnenwang is bol), of de trapboom uitzagen als de treden er komen op te liggen.