Pallethout verduurzamen?

hout en staal

Nieuw lid
11 feb 2012
6
0
www.rechtenhoekig.nl
Hallo,

Mijn buurman had een partij pallets uit Portugal. En dan denk je eerst brandhout. Maar dan krijg je ideeen en voor je het weet staat er een tafel en stoel!

Foto-N4ZSCLKU-D.jpg


Maar dan lijkt het hout zo vers, als je het zou planten komen er blaadjes aan...

En het is droog, staat dan weer buiten in de regen. Slaat zwart uit en soms ook wat groen van de schimmel.

Is er een manier om het hout te reinigen van de zwarte schimmel en vervolgens te verduurzamen?

Heb van HG een bus anti schimmel gebruikt. Dat gaat goed voor de oppervlakte, maar niet diep genoeg.
Het droge hout voeden met verse lijnolie leek goed te gaan, maar vreet tijd.

Zit nu te denken om in een dakgoot iets van chloor of zo te doen, en daar een balk en plank in te leggen. Na een week te drogen, dan een week onder in de lijnolie?

Maar of het een oplossing is? Ben dol op lijnolie, zowel in de pap, als om ijzer te conserveren. Ook fijn om te schilderen.

Het spul van HG stonk enorm naar bleek/chloor van daar het idee.

Beetje prullen, mogelijk een meer ervaren blik door een van jullie erop te werpen?

Bart te Breda
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
HG antischimmel is inderdaad gewoon een fles héle dure verdunde chloor. Ik gebruik zelf ook wel eens pallethout, dat is vuren en ook vaak beschimmeld. Deze laag schaaf ik er altijd af.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Antischimmel/anti-groene aanslagmiddelen zijn vrijwel altijd of op chloorbleekloog (of andere sterke oxidator) basis, of op basis van quats. In beide gevallen kun je dat makkelijk en veel goedkoper zelf samenstellen dan dure kant en klare producten te kopen.
 

hout en staal

Nieuw lid
11 feb 2012
6
0
www.rechtenhoekig.nl
Heb nu een aantal delen door de zaagtafel gehaald, om zo te schaven en een beetje recht te krijgen. Toch zit soms het diepe zwart er na het zagen nog in.

Na het zagen ziet het hout er zo uit:

Foto-R6FLXNK7-D.jpg


Tevens blijft het zwart terugkomen als het hout buiten staat.

Ga dat chloor eens proberen, waar verkopen ze chloor? Of een glorix tablet oplossen water? Het zwembad is me echt te gek om hout in te dompelen, hoewel...

Dank voor de reactie mbt HG, dan is dat mysterie opgelost!

Mvg

bart
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Bij de gammel kun je ontweringswater kopen.
is dat soms ook gewoon dunne chloor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.