houten hamer

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
vanmiddag lagen de kinderen lekker te slapen en ik dacht kom laat ik eens wat gaan doen .
Een houten hamer stond nog op de verlanglijst dus ben ik daar maar aan begonnen .
Ik had nog een mooi stuk beuken staan met slaap uit eigen zagerij en een gedraaide steel van noten hout van onze huis leverancier ( bedankt rick ;) ).
zo gezegd zo gedaan hier het eind resultaat
oja is slaap eigenlijk van invloed wat betrefd de hardheid van het hout. Het lijkt mij namelijk nog goed hard . En afgewerkt met twee lagen lijnolie de gekookte .

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dat is een fleurig hamertje geworden!

Slaap maakt het hout uiteindelijk wel zwakker. Maar er is natuurlijk een hele weg tussen onaangetast en verrot. Ik neem aan dat jouw balkje nog niet heel ernstig aangetast is. En het mooie is dat het niet verder gaat zodra het hout droog is.

Het drogen van Beuken schijnt vrij moeilijk te zijn, vooral die dikke balken. Of het gaat te snel en het hout splijt. Of het gaat te langzaam en je krijgt slaap.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ondanks het feit dat het hart er nog in zit is ie niet gespleten, hoop dat dit niet alsnog gebeurt.

Mooi hamertje! Als ik het goed heb is dit je tweede projectje waarvoor je je draaibank gebruikte?
Vind ik heel geslaagd!

'k Vind alleen dat op het eerste zicht de slagkanten nogal schuin zijn, heb je genoeg plaats voor je vingers als je mooi plat slaat? Kan natuurlijk ook gezichtsbedrog zijn door het perspectief.
En mocht het zo zijn is daar ook zo een mouw aan gepast.

Kijk al uit naar je volgende projectjes!

Groeten,
Steven
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo mensen
bedankt voor de leuke reatie's
het beuken hout heeft ongeveer een jaar in de schuur gestaan .
en daarvoor een maand buiten vandaar de slaap ik had geen tijd om het te verwerken .
maar nu leek het me droog genoeg ik laat het nog well even in de schuur want de overgang naar binnen is veel te groot .
ik had kees ook een balkje gegeven van de zelfde boom
en tja de kop te schuin of niet zijn daar verhoudingen voor het is 1.5 cm scheef .
de praktijk zal moeten uitwijzen of het te schuin is anders pak ik de nr 62 en is er zo een stukje af .
groetjes van leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.