Festool cirkelzaag of zaagtafel

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Ik ben opzoek naar een cirkelzaag/afkortzaag/zaagtafel.
Nou was mijn idee (geen onbegrensd budget helaas) om een nieuwe invalzaag TS 55 met geleiderails te kopen en tweedehands afkortzaag van sheppach/elu/dewalt/makita te kopen.
Op termijn wil ik dan ev de cirkelzaag uitbreiden door er een CMS tafel erbij te kopen.

Maar nou zie ik ook dat er een multifunctionele tafel is en nou weet ik niet meer wat handig is.
Wat is jullie mening?

is er verder iemand bekend met deze cursus?
http://www.toolworkshop.nl/cursussen/C5:cursus-c5-meubelmaken-op-systeem-basis-plus/

Heeft dit toegevoegde waarde, of is er een andere manier om beter bekend te raken met de mogelijkheden van de multifunctionele tafel en de zaagunit?

Ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Het kopen van eerst een ts 55 en hierna een basis/cms is wel een duurdere oplossing dan het kopen van een set. Met deze cursus leer je omgaan met de machine en maak je een werkstuk. Als het goed is kan je na deze cursus inschatten of deze combinatie de juiste voor je is.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ben zelf begonnen met een zaagtafel (Dewalt 744) en daarna een MFT/3 en TS55 gekocht (met die geleiderails en die losse dwarsstukken (kan even niet op de naam komen)). Heel veel werk kan ik met de MFT doen, maar soms is de zaagtafel ook handig, bijvoorbeeld bij kleinere stukjes of snel een aantal plankjes op dezelfde breedte zagen.

Als ik opnieuw moest beginnen zou ik denk ok starten met de MFT/TS55 combi en dan later of een zaagtafel of een CMS tafel (al ben ik wel iemand die dingen graag meteen gebruiksklaar wil hebben).
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Misschien kun je je zelf eerst een andere vraag stellen:
- met welke hout diktes wil je gaan werken?
- wat wil of wat maak je met hout?

Ik heb uit ruimtegebrek een MFT3, waar ik veel met een ATF55 en TS55 op werk. Deze combi van TS55 en MFT3 bevalt mij er goed. (De ATF55 is de voorloper van de TS55.)
Maar als ik een nieuwe zaag zou moeten kopen zou ik denk ik toch voor een TS75 gaan, omdat je met die handzaagmachine wat dikker kunt zagen. De nummers achter de zaag geven de maximale zaagdiktes in mm aan.

Ik had een bestaande werkbank waar ik de MFT3 in heb laten zakken, zodat de werkhoogte wat hoger is geworden (vanwege mijn lichaams lengte), en het werkbereik is nu ook wat langer. Ik heb de poten er onderweg gelaten, en het wiebelige effect van de MFT3 bij bv schaafwerk met de hand, is nu weg.
De totale lengte is nu 2,10 cm.

Mocht je een MFT3 aanschaffen neem er dan wel de extra verkrijgbare stabiliteits schoren bij.
Bestelnummer: 495502
Ik werk op één plek, dus gebruik de MFT3 niet op verschillende plekken, vanwege de hoge prijs (90,-) van de schoren heb ik besloten hem in een bestaande werkbank in te bouwen.
Persoonlijk vind ik dat Festool deze schoren er best standaard bij kan leveren.

Deze workshops daar hoor ik goede dingen over, ik weet niet waar je woont, want je hebt zoals velen geen woonplaats bij je naam staan.
In bijvoorbeeld Dalfsen worden deze meende ik, door bekwame mensen van Festool zelf gegeven.

Ik heb ook over de cms zitten denken, maar ik mis deze nu helemaal niet meer.
Ik zaag nu alles op mijn MFT3.

Ga anders ook eens kijken bij een Festool dealer die je een demonstratie van deze tafel kan geven.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
haasjetik zei:
Heel veel werk kan ik met de MFT doen, maar soms is de zaagtafel ook handig, bijvoorbeeld bij kleinere stukjes of snel een aantal plankjes op dezelfde breedte zagen.

Doordat ik de MFT3 eigelijk verlengd heb, kan ik nu ook rechts van de zaagliniaal een recht stuk hout klemmen met 2 lijmtangen. Zodat ik zowel links als rechts een zaag aanslag heb. Links kan er een aanslagruiter worden gebruikt op de vaste aanslagrail.
Dus kleine stukjes of serie matig werk met breedtes tot 80cm is totaal geen probleem.
Voor smalle lengtes van bv 2cm gebruik ik de aanslag rechts, voor langere stukken gebruik ik de aanslag rechts.
Misschien moet ik er maar patent op aanvragen :lol:

Heb je ook al gekeken naar deze aanbouw tafel?
MFT/3-VL Bestelnummer: 495510 die kun je aan een MFT3 hangen om het zelfde effect te krijgen als een CMS.

Nog een klein puntje, mocht je geen geld hebben voor een goede stofzuiger op de TS55, gebruik dan zeer zeker een goed stofmasker en vervang deze regelmatig (bv met minimaal een FFP2d norm), er komt nl veel fijnstof vrij. Veel vinden dit niet stoer om te gebruiken :evil: , maar na 10 jaar of langer zonder stofzuiger of stofmasker te hebben gewerkt, hebt je gegarandeerd stoflongen, astma of cara. Als ik landurig zaag dan gebruik ik deze stofmaskers zelfs in combi met de CL26e stofzuiger. Vooral bij bv freeswerk. En denk ook aan je oren, "Peltor Optime II" zijn erg goed en betaalbaar, zo rond de 20- 25 euro, en die dempen beter dan die merkloze rommel dingen van 10 euro.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Zweihaak zei:
Doordat ik de MFT3 eigelijk verlengd heb, kan ik nu ook rechts van de zaagliniaal een recht stuk hout klemmen met 2 lijmtangen. Zodat ik zowel links als rechts een zaag aanslag heb. Links kan er een aanslagruiter worden gebruikt op de vaste aanslagrail.
Dus kleine stukjes of serie matig werk met breedtes tot 80cm is totaal geen probleem.
Voor smalle lengtes van bv 2cm gebruik ik de aanslag rechts, voor langere stukken gebruik ik de aanslag rechts.
Misschien moet ik er maar patent op aanvragen :lol:

In de review die Paul Marcell heeft gemaakt van de voorloper van de MFT/3 laat hij ook al zijn hoe je aan beide zijden kunt zagen. Hij heeft zelfs aan de rechterkant ook een gecalibreerde aanslag. Dat patent zal er dus wel niet in zitten.
[MEDIA=youtube]AKHNEBpKnSI[/MEDIA]

Overigens vind ik veel van zijn video's erg de moeite waard.

Geven die schoren overigens zo veel meer stabiliteit?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
haasjetik zei:
Zweihaak zei:
Doordat ik de MFT3 eigelijk verlengd heb, kan ik nu ook rechts van de zaagliniaal een recht stuk hout klemmen met 2 lijmtangen. Zodat ik zowel links als rechts een zaag aanslag heb. Links kan er een aanslagruiter worden gebruikt op de vaste aanslagrail.
Dus kleine stukjes of serie matig werk met breedtes tot 80cm is totaal geen probleem.
Voor smalle lengtes van bv 2cm gebruik ik de aanslag rechts, voor langere stukken gebruik ik de aanslag rechts.
Misschien moet ik er maar patent op aanvragen :lol:

In de review die Paul Marcell heeft gemaakt van de voorloper van de MFT/3 laat hij ook al zijn hoe je aan beide zijden kunt zagen. Hij heeft zelfs aan de rechterkant ook een gecalibreerde aanslag. Dat patent zal er dus wel niet in zitten.
[MEDIA=youtube]AKHNEBpKnSI[/MEDIA]

Overigens vind ik veel van zijn video's erg de moeite waard.

Geven die schoren overigens zo veel meer stabiliteit?
de voorloper van de MFT3 heette geloof ik gewoon: MFT, daarvoor had je ook al 2 andere modellen de: MFT800 en MFT1080. De oudere modellen waren ook lager dan de MFT3 nu. De tafels zijn steeds groter en uitgebreider geworden. Ook is de graden geleiding steeds beter en veelzijdiger geworden.

Deze extra schoren, van wat ik er van gezien heb, ik heb ze nl niet zelf, vind ze veel te duur voor wat je er voor krijgt, geven minder wiebelig effect als je met andere dingen bezig gaat dan zagen.
Ik heb bij verschillende groothandels deze wel op een MFT3 zien zitten en ook wel zonder.
De tafel word er dus iets stijver door.
In het usa festool forum zijn er ook verschillende die dit hebben opgelost met een plaat multiplex, en 4 latjes, die dan per 2 links en rechts naast de stalen dwars stukken tussen de poten zitten.

Door mijn MFT3 in de bestaande werktafel te laten verzinken, heb ik nu wat meer lengte en de stabieliteit van een oude beuken werkbank. Dit terwijl ik alle funtionalitijd van de MFT3 behoud.
Het vuile werk doe ik voornamelijk op de vervangbare uitbouw. daar heb ik bv dan ook een verwijderbare stalen bankschroef zitten. Zo heb ik in een kleine ruimte toch een heel veelzijdige werkbank.
Als ik rechts een aanslag wil hebben neem ik een recht gezaagt stuk mdf, waarvan ik dan de lengte uitmeet op 2 punten van af de antisplinter strip op de zaagliniaal, vervolgens zet ik het stuk mdf vast met 2 lijmtangen, dat is stukken goedkoper dan al dat extra spul er bij de kopen.

Over de het patent :lol: , dat was natuurlijk onzin en een grapje, maar ik heb de MFT3 in het voorjaar van 2010 gekocht, en dit filmpje is van 2011. :lol:

In het filmpje kun je ook zien dat hij ook een soort van aanbouw verlenging naast de MFT van hem heeft.
Al lijkt het ook wel op een lost blok.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Zo zie je maar dat voor hetzelfde probleem overal ter wereld verschillende oplossingen worden gevonden. En dankzij internet kunnen we er meteen kennis van nemen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Over de aanbieding van toolnation.
Festool heeft al enige jaren een set met de 2 zaagliniaalen.
http://www.festool.nl/Products/Pages/Pr ... BQ-Plus-FS

Volgensmij zit er bij deze set: geleiderail FS 1400/2, dat zijn dus 2 zaagliniaalen en de koppelstukken zitten daar toch ook bij?

Toolnation is dus 11 euro duurder, en dat komt waarschijnlijk door het trespa zaagblad wat er bij zit, en de meer prijs is dan denk ik door dat extra blad.
Niet duur voor dat trespa zaagblad, maar wat als je die niet nodig hebt?

Toolnation: € 581,91 Incl. BTW
Festool adviesprijs: € 570,01 Incl. BTW

TS 55 EBQ-Plus-FS, de type nummers zijn gelijk.
 

WR1944

Oud hout
Zweihaak zei:
Over de aanbieding van toolnation.
Festool heeft al enige jaren een set met de 2 zaagliniaalen.
http://www.festool.nl/Products/Pages/Pr ... BQ-Plus-FS

Volgensmij zit er bij deze set: geleiderail FS 1400/2, dat zijn dus 2 zaagliniaalen en de koppelstukken zitten daar toch ook bij?

Toolnation is dus 11 euro duurder, en dat komt waarschijnlijk door het trespa zaagblad wat er bij zit, en de meer prijs is dan denk ik door dat extra blad.
Niet duur voor dat trespa zaagblad, maar wat als je die niet nodig hebt?

Toolnation: € 581,91 Incl. BTW
Festool adviesprijs: € 570,01 Incl. BTW

TS 55 EBQ-Plus-FS, de type nummers zijn gelijk.

De aanduiding bij de lineaal FS1400/2 geeft aan dat het versie 2 is van de linealen. Dat betekend niet dat er twee linealen worden geleverd. De oude versie had volgens mij een geleiderand met opname voor een klem op de lineaal en versie twee heeft een tweede rand met de opening boven voor extra toebehoren zoals een eindstop. Reken je dus niet rijk. :mrgreen:
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Heb vandaag de ts 55 besteld voor e 580, en kreeg hierbij gratis deze FS-SYS/2 497657 set erbij. Wel een goede deal denk ik
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
hoi zweihaak,

wat je zegt is niet correct helaas.. FS 1400/2 staat voor de 2e versie van de FS 1400 geleiderail..
Alle huidige geleiderails van Festool hebben de aanduiding /2.. De 2e versie onderscheid zich van de 1e versie door de 2 groene glijstroken bovenop, en door de toepassing van een 2e nok/ u-profiel.. (hier
zijn ondere andere de parallel aanslag, gecko zuignap, combizwaaihaak, en terugslagstop aan te bevestigen.

De set van Festool op de website is dus met maar 1 1400 mm geleiderrail, zonder verbindingsstukken.
Vaak word door internet aanbieders deze set aangeboden met 2 geleiderrails en de verbindingstukken, wat dus toch snel een voordeel is van ongeveer 100 euro.

mvg Rick
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
DOH.. er was nog een 2e pagina.. haha, en er was al over gereageerd.. sorry :D
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
haha geeft niet.

Ik heb beide soorten liniaal, dus ik ben op de hoogte van de 2 er achter.
Maar Festool heeft al lange tijd een systeem pakket waar 2 1400 mm geleide linialen bij zitten.
De TS55 word met 8 verschillende systeem pakketten aangeboden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
jarinl zei:
Heb vandaag de ts 55 besteld voor e 580, en kreeg hierbij gratis deze FS-SYS/2 497657 set erbij. Wel een goede deal denk ik

Klinkt goed.
Ik hoop voor je dat je er net zoveel plezier mee hebt als ik.
Ik heb de TS55 vanaf 2005, daarvoor gebruikte ik de ATF55 veel, dat was een ouder model.
Ik vind het geweldige handcircelzagen.
Ze zijn flink aan de prijs, maar gaaan ook lang mee.
De ATF55 die ik nog steeds heb, is van begin 1999.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Ik zit er aan te denken om bij de machine de Parallelaanslag FS-PA heeft iemand hier ervaring mee?
 

WR1944

Oud hout
Die parallel-aanslag is een heel handig hulpmiddel. Die kan je als aanslag gebruiken, zowel links als rechts. Maar je kan hem ook ondersteboven gebruiken als hulpmiddel om de zaag bij bijvoorbeeld de 45 graden stand te ondersteunen. Je kan vrij nauwkeurig de breedte instellen door het zaagblad in de bladwisselstand te plaatsen en aan de onderkant met een maatlat de breedte tussen een tand en de aanslag af te passen. Dat gaat natuurlijk ook met een mal of een voorbeeldstukje.
Ik heb die aanslag ooit gekocht omdat het me wel handig leek. Pas maanden later had ik er een goede toepassing voor en was ik vreselijk blij dat ik hem op de plank had liggen.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Daar was ik al bang voor:) Het is jammer dat accessoires van festool altijd zo duur zijn. ga hem toch maar kopen:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.