UV bestendige afwerkingen KLEURLOOS

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoi mede-houtfanaten,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een middel waarmee je hout zijn kleur mee kan laten behouden als wanneer het vers gezaagd/geschaafd is.

Ik heb Biopin bootolie al geprobeerd en dat bevalt heel erg goed, maar het product zelf is niet kleurloos.

Nu heb ik hetvolgende aangeraden gekregen: een UV-bestendige lazuur van Herbol:

http://www.herbol.be/nl/Producten/Lakken/Houtbescherming/

kent iemand dit product?
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Helaas, kleurloos (transparant) en UV bestendig bestaat niet. Het is het pigment dat juist het UV licht tegenhoudt. Wat wel kan is dat je opzoek gaat naar lak dat een heel weinig pigment heeft en dat het pigment op de kleur van het hout lijkt. Door het weinige pigment zie je nog wel redelijk veel de nerf door de lak heen, en het pigment dat er dan door zit is in de kleur van het hout. Dit is een erg bewerkelijke zoektocht en dit werkt het beste door verschillende stalen op te vragen bij de verfleverancier met het hout dat je gebruikt.

Voor binnen is dit niet nodig; Sikkens heeft een aantal transparante lakken, mat en hoogglans die echt werkelijk waar transparant zijn. Erg mooi.

tenminste geldt bovenstaande voor lak/verf. Uhmmm, dus, het antwoord op je vraag moet ik je schuldig blijven.

succes!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In theorie zou het moeten kunnen - er zijn genoeg UV-filters (moleculen) die kleurloos zijn. Of die te verwerken zijn in een houtafwerkingsproduct, en of die dan de duurzaamheid van de afwerking niet aantasten (de meeste UV filters werken door de lichtenergie op te nemen en in iets anders (warmte; chemische reacties) om te zetten) weet ik niet. Van UV filters in lak weet ik niet zo veel, wel in zonnebrandcremes en in kunststoffen zoals PVC ;-) In lakken en verven zijn het vaak pigmenten die voor UV filters dienen. Die werken erg goed, maar zorgen uiteraard voor een niet-transparant product.

Titaandioxide en aarde-pigmenten zouden moeten werken, en misschien een redelijk neutraal product op kunnen leveren?
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Wij hebben, met succes, onderstaand product op eik toegepast:

http://www.boss.be/product/fiche.do?prodgrpNr=909

Vrijwel kleurloos, mat en zeer goed te onderhouden.
Verwerking is ook gemakkelijk.

Om de pas geschaafde look van eik te verkrijgen hebben we eerst een dunne laag synthetische beits in een witte kleur aangebracht en goed afgeveegd. Vervolgens licht slissen en twee lagen van bovenstaand product.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Een schopje voor deze post...

Ik wil binnenkort een eiken badkamermeubeltje afwerken, ik wil het liefst de kleur van het eiken zoveel mogelijk behouden.
Ik heb reeds ervaring met osmo maar dit maakt eiken te donker/oranje naar m'n smaak.

@Sam, welk produkt heb je uiteindelijk gebruikt?
@RSI, de link werkt niet meer heb je soms een naam van het produkt.

Mvg,

Geert
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb hier met succes de UV bestendige impregnering gebruikt van Osmo op eiken.
Dat is deze om precies te zijn: Osmo UV-beschermingsolie Extra 420 kleurloos 750 ml
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een schopje voor deze post...

Ik wil binnenkort een eiken badkamermeubeltje afwerken, ik wil het liefst de kleur van het eiken zoveel mogelijk behouden.
Ik heb reeds ervaring met osmo maar dit maakt eiken te donker/oranje naar m'n smaak.

@Sam, welk produkt heb je uiteindelijk gebruikt?
@RSI, de link werkt niet meer heb je soms een naam van het produkt.

Mvg,

Geert

In jouw geval zou ik zeker Skylt mat overwegen. Ik weet niet of het echt UV bestendig is maar in jouw toepassing speelt dat geen rol. Skylt is makkelijk te verwerken, onzichtbaar en sterk.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb zelf ook goed ervaringen met osmo uv olie,
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/olien/osmo-uv-beschermingsolie-extra-420-kleurloos-750-ml?gclid=CJaopOHSm7oCFbIPtAod6TAASg
http://www.aurelio-online.com/epages/61694983.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61694983/Products/1809

Heb er een eiken plank voor speekhuisje mee ingemeerd, staat nu al een half jaar buiten en ziet er nog perfect uit.
Hier nog wat meer info (wel in het duits) http://www.osmo.de/navigate.do?id=411
Daarin staat dat je het hout ook nog eerst kunt instrijken met lazuur en dan uv olie eroverheen....

Succes ermee
 

Hindrik

Nieuw lid
14 jun 2010
16
0
Ik heb jaren geleden eiken tafels behandeld met een product van Jotun, een melkachtigproduct na droging zie je er niets van.
Daarover een pu lak, dat is al wel 15 jaar geleden en er treed wel iets van verkleuring op maar het hout behoud zijn mooie blonde kleur.
Zal nog eens kijken of ik nog een bus in de kast heb liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.