2 wandkasten voor mijn handgereedschap

WR1944

Oud hout
Als je een flexibele indeling van je gereedschapkasten wilt realiseren zou je met klampen (french cleats) kunnen werken. Die hoeven niet dikker te zijn dan zo'n 5 tot 6 mm. Dan kan je daar dikkere plankjes aan vastmaken, afhankelijk van de grootte en/of gewicht van het gereedschap. Met een verticale tussenruimte van 50 mm kan je zowel in de hoogte als in de breedte schuiven. De onderste 150 tot 200 mm hoeven geen klamp te krijgen, alleen 1 tot 2 latjes om de elementen op te laten rusten. Een nadeel kan zijn dat het misschien wat rommelig oogt.
Maar de kasten in de huidige staat ogen al mooi. Een zelfgemaakte gereedschapskist van de ambulante timmerman/meubelmaker was vroeger een visitekaartje maar jouw kasten zullen zeker voldoen aan dat idee.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@WR1944: er komen inderdaad klampen aan de kast. Vanmiddag maar eens lekker in de werkplaats gaan zitten met een kop koffie en een koek, dan eens om me heen kijken wat een mooie "hangplek"zou kunnen zijn.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
rickkoorman zei:
@WR1944: er komen inderdaad klampen aan de kast. Vanmiddag maar eens lekker in de werkplaats gaan zitten met een kop koffie en een koek, dan eens om me heen kijken wat een mooie "hangplek"zou kunnen zijn.
Ik heb altijd gedacht dat jouw hele werkplaats een “hangplek” was? :D
p.s. mooie kasten!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou, ik hoop vanmiddag de kasten aan de buitenzijde "klaar" te krijgen. Er moeten nog wat propjes vervangen worden(niet helemaal goed gegaan bij het wegsteken). Verder wil ik de kasten geschuurd hebben en klaar voor de inbouw van de binnenkant.

De plankjes die de binnenkant moeten vormen liggen al klaar. Copaiba ruikt enorm naar padoek.....Misschien een verre achterneef :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey rick
ik ben erg benieuwd naar de binnen kant .
je kan er namelijk zoveel kanten mee op .
ik heb het boek van jim tolpin ik kan daar uren in bladeren om te kijken naar hoe elke meubelmaker zijn indeling heeft gemaakt .
ik ben zelf ook met een kast bezig maar dat wil nog niet zo vlotten omdat ik tijd gebrek heb maar in die tussen tijd kan ik rustig nadeken over de indeling .
succes en groetjes van leroy
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou....dat was weer een enerverende middag.


Een aantal propjes heb ik helaas weer moeten uitboren aangezien ik iets te onbenullig bezig was met het wegsteken van de uitstekende delen van de propjes :cry:


Copaiba is de houtsoort voor de verdeling in de kast. Plankjes teruggeschaafd tot 10mm.


Ik heb een zaagblad om laten slijpen tot rechte tanden, erg makkelijk wanneer je groeven wil zagen.


Dit is de kast voor het draaigereedschap. Een groot vak voor de lange draaibeitels en daaronder een klein vak voor wat losse spullen oa chuck. De kleine draaibeitels komen in de deur te hangen aan een magneetstrip.


Ik heb me aangeleerd om het tempo wat omlaag te gooien en soms gewoon even lekker een kop koffie te drinken terwijl ik dan rustig nadenk over het project....heerlijk....voorheen ramde ik in een moordend tempo door maar dat heb ik bijna afgeleerd......


Nadat de kasten geschuurd waren (korrel 120,150,180,240 en 320) had ik schouders van staal en was het alweer koffietijd :D Na de koffie alles stofvrij gemaakt en de 1e laag Glitsa aangebracht. Ik wilde eens kijken of dit voor werkstukken een handig afwerkmiddel was.

Morgen ga ik misschien verder met het geheel.

-kasten schuren en nog een laagje glitsa
-binnenverdeling afmaken
-magneetstrips installeren

Attached files
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Rick,

Dat ziet er allemaal veel belovend uit hoor! Leuke houtsoort trouwens dat Copaiba! Ben benieuwd naar het totaal plaatje! Mijn gereedschapkist is al af in gedachten maar verder nog niet...... Beetje jammer! Haha

Succes met de verdere bouw!

Gr. G.A.V.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@ rickkoorman,

Ik zie die mooie kassies al op hun plek hangen in de werkplaats,
en is het op hun vaste plaats in de houtwerkershangplek. ;)

Ik ben benieuwd hoe het er uitziet als ze helemaal gevuld zijn, dus schrijf ik "vooral doorgaan".
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Goed, ik heb de kluskleren aangetrokken en ik ben klaar voor de strijd....Net 2 magneetstrips mee naar huis genomen, deze komen in de kast met het draaigereedschap. Indien dit bevalt komt er ook eentje in de handgereedschapkast.

Wordt vervolgd.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat was weer een heerlijk middagje.......Ik ben begonnen met het schuren , daarna de magneetstrips erin gezet en toen de vakverdeling. Ben geeindigd met een rondje Osmo (glista vond ik niet erg geslaagd)





Het maken van grotere werkstukken is toch weer iets anders dan bv kistjes. Voor mijn werkplaats is deze maat van project nog te hanteren...veel groter moet ik niet willen zonder extra ruimte te confisceren :D

Tijdens de hele bouw zijn er nog geen nieuwe projecten mijn hoofd binnen gedwarreld....heerlijk rustig....

Misschien dat ik morgen tijd heb voor nog een rondje Osmo. Verder wil ik het hout bij elkaar gaan zoeken voor de lades. En natuurlijk krijg ik bezoek uit Rotterdam...

Attached files
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Dat worden een stel mooie kastjes. Geeft straks een heerlijk gevoel als het gereedschap zijn plek heeft gekregen. Je weet waar het is en je weet waar je het terug moet zetten :)

Waar ik 6 maanden over zou doen, doe jij in een week! Ben ik dan zo langzaam of jij zo snel haha
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag relatief weinig aan de kasten gewerkt. Het enige wat er is gebeurd met ik 2 latjes in de "draaibeitel"kast heb gemaakt om een opstaande rand te creeeren waar de beitels tegen aan staan.

Het rondje osmo is er niet van gekomen, misschien morgenmiddag nog even tijd.

@ironmikie: Het lijkt dat ik wel eens snel door de projecten ga, voor mijzelf valt dat enorm mee. Op het moment kan ik iets van 30 minuten aan de kasten werken voordat er een pauze moet worden ingelast....maar 3 x30 minuten is toch wel weer 1 1/2 uur en dan schiet het wel weer lekker op!!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag even wezen kijken in de gereedschapskasten fabriek Zwolle. De foto's hier doen de kasten eigenlijk een beetje te kort. Een lust voor het oog, en de houtsoorten die elkaar mooi completeren. Nu nog even vullen en klaar is RICK
( bedankt voor de Record)
HG Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Nou, erg veel is er niet veranderd aan de kasten. Wel heb ik er nog 2 magneetstrips ingemaakt. Dit werkt erg makkelijk. Het enige wat ik nog wil doen is een sluitsysteem bedenken voor de kasten en dan moeten de lades nog gemaakt worden voor de kast met handgereedschap.





Qua sluitsysteem neig ik naar een simpele magneetsluiting maar misschien kom ik ergens nog wel iets anders leuks tegen.....

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.