2 wandkasten voor mijn handgereedschap

WR1944

Oud hout
Rick, je kan gerust zijn, die afwijking is ook bij mij aanwezig. Gedurende m'm loopbaan vertelde ik m'n opdrachtgevers altijd dat ik een voorstel tot de laatste mm kon voorbereiden. Maar in de helft van de tijd kon ik een voorstel op tafel leggen waarbij sommige details gedurende het project werden bepaald en waarbij zelfs grotere aanpassingen mogelijk waren.
Daardoor ben ik in het houtbewerken ook van de school die op de achterkant van een sigarendoos een plan uitwerkt. Die sigarendoos is natuurlijk virtueel. De rest komt in het werk. Alleen als iets precies moet passen maak ik een nette 1:1 tekening.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo....vanmiddag even bezig geweest met mijn project. Eerst moest ik wat esdoorn halen aangezien de plannen gewijzigd waren->vlakken->door de vandikte -> op maat zagen.......

Toen de sponning gezaagd voor het achterpaneel. Hiervoor heb ik een zaagblad laten omslijpen tot een zaagblad met rechte tanden. Dit werkt erg prettig.



Toen alles maar eens gepast.....zou wel slordig zijn wanneer ik er een partij lijm in gesmeerd hebt en dat het achterpaneel niet past....



De sponningen heb ik zo gezaagd dat er wat gaten in de kast zitten.Nu kan dit erg decoratief zijn :D maar toch besloten om dit maar dit te zetten.





Nu dan het frontpaneel bevestigen aan de rest....



Hier heb ik de gaten geboord met mijn nieuwe superboor. Wat een verschil met de boren die ik eerst gebruikte..... Er komen propjes in van amerikaans noten.....Joepie nog meer propjes maken....



Zo......alles verlijmd en geschroefd....dat gaat nergens meer heen.....

Nu maar eens de rommel opruimen. Mijn nieuwe "dust-cyclone"zat erg vol.....



Nu kan de lijm een nachtje uitharden. De volgende actie wordt het maken van de propjes, propjes erin en dan de "uitstekende"delen verwijderen.....

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Scheppie : er komen wel wat zwaluwstaarten in hoor......ga vandaag met de luchtbuks op jacht......oh....bedoel je die houtverbindingen ? ......die komen er ook in.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Beste forummers,

Ik ben weer een beetje opgeschoten met de kasten. Alles was verlijmd, nu moesten alle "uitstekende"randen weggewerkt worden. Het voorpaneel was een fractie groter dan de eigenlijke kast. Dit leek me wel makkelijk.


Tja, en welk stuk gereedschap pak je hiervoor. Ik heb besloten om de eerste met het handgereedschap te doen en de 2e met het gereedschap met stekker.

En toen kwam een spannend moment. Eerst maar eens koffie gedronken,een broodje gegeten en even lekker geluierd op de bank. Mijn kistjes "splits" ik altijd op de zaagtafel, dit is eigenlijk een grote kist toch??


Klaar voor de start ???


Wow, dat viel nog niet mee. Het resultaat is redelijk naar wens. De panelen zijn 20mm dik, de zaaghoogte is 18mm. De laatste 2 mm komen nu aan de beurt.



De laatste 2mm doe ik met de handzaag. Dan even met de blokschaaf alle randjes weghalen en dan passen.....Ik moest nog een klein beetje extra hout wegschaven maar toen paste het meer dan redelijk.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Scharniertjestijd !!!

Deze heb ik vandaag gevonden bij de plaatselijke ijzerwarenhandel. Helaas had ik niet genoeg passende scharnieren in mijn eigen voorraad. Scharniertjes gehaald, schroefjes erbij.....toen kwam ik langs de afdeling elektrisch gereedschap en daar stond ie........De Tormek T7....... :x :x Deze machine was eigenlijk uit mijn hoofd en ineens is hij er weer. Ik weet al een mooie plek in de werkplaats waar hij kan staan.......HELP !!!!!


Het gros heb ik weggehaald met de bovenfrees(een 10jaar oude Ferm).


Met een scherpe beitel de hoekjes weggestoken.


De gaten voor de schroefjes geboord met mijn handige zelfcentrerende boor....dit was echt een super aankoop.


Deze olie gebruik ik vaak bij het schroeven. De schroef "glijdt"makkelijker het hout.


En dan heb je maar ineens een kast. Er zit iets van 1 a 2 mm verloop in het geheel. De scharnieren heb ik dus niet superstrak erin gezet. Nou ja, morgen maar weer eens naar kijken. Eerst de werkplaats weer opgeruimd en het gereedschap weer op zijn eigen plek. Stofzuiger erdoor en alles is weer netjes.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo doosjes maker Rick
Zoals je in de verslag al beschreef is een gereedschap kast eigenlijk een doosje, maar dan groot. Met veel plezier lees ik jouw bouwverslag. Ook nu verwonder ik me over de snelheid waar je mee bouwt. Petje af.

HG Hugo
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Rick,

Leuk project. Ik kijk even van je af, hoe je de binnenkant gaat indelen. Ik heb precies hetzelfde momenteel al aan de muur hangen, maar heb nog geen tijd gehad om de perfecte indeling voor de binnenkant te bedenken.

Suc6

Lennaert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Hugo : Die snelheid valt echt enorm mee, het tempo ligt al veel en veel lager dan een tijd geleden.

@Lenneart : De ideale indeling bestaat helaas niet, daarom wordt mijn binnenkant waarschijnlijk ook uitneembaar.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Rick een vraagje de laatste 2 mm doe je met de handzaag? Misschien ben ik niet goed mee maar kan je die niet gewoon zagen dat je niet meer met de schaaf moet of vergis ik me?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag had ik een redelijk druk programma dus ik heb niet al teveel werk kunnen doen aan de kasten......Toch nog een kwartiertje kunnen vinden om wat plugjes te meppen :D



Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Volgens mij wordt dat wel een mooi kastje Rick! Grappig die plugjes. Misschien heb ik niet goed opgelet, maar wat zit er onder die pluggen? Schroeven?
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Nu snap ik hem had eigenlijk eerst niet door waarvoor je het deed.


Groetjes kire.
 
A

Athanor

Guest
Hoi Rick,

Mooi werkstuk ben je aan het maken! Leuk om zo weer eens wat aan de inrichting van je werkzolder te doen. Ik merk dat je energie behoorlijk op peil is als ik je (onderstaande) woorden goed beluister, daar klinkt kracht uit :lol:

Veel succes en groet van Fons

rickkoorman zei:
door rickkoorman » 11 feb 2012, 07:36

Gistermiddag heb ik het esdoorn uitgezocht. Even over de vlakbank en door de van-diktebank gegooid tot een dikte van 20mm. Alles in de auto gegooid aan naar huis gereden, daar alles weer naar mijn zoldertje gesleept en toen was het koffie tijd.

Vandaag had ik een redelijk druk programma dus ik heb niet al teveel werk kunnen doen aan de kasten......Toch nog een kwartiertje kunnen vinden om wat plugjes te meppen :D
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey rick
weet je al van welke houtsoort je de indeling gaat maken ?
krijg je ook lades er in ?
succes groetjes van leroy
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@leroy : de indeling wordt van mijn nieuwe liefde gemaakt : Copiaba!! Er komen ook wat kleine lades in voor kleine onderdelen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren en vandaag eigenlijk geen fysieke bezigheden met de kasten. Wel een beetje nagedacht over het binnenwerk maar dat blijft een lastig geheel. Wat verder wel grappig was dat iemand de kasten zag en een plek in de werkplaats aanwees waar ze mooi konden hangen.......dat was echter niet de plek die ik in gedachten had.....hahaha....Dit zet je dan toch weer aan het nadenken. Ik wilde ze naast het raampje hangen in de werkplaats maar dit zou inderdaad iets van het (al zeer beperkte) daglicht wegnemen...

In de praktijk pak ik het gereedschap wat ik nodig heb (in mijn werkplaats van 4x3,5m....), dit leg ik op de werkbank die precies in het midden staat en dan ga ik aan de slag. Wanneer ik het gereedschap niet meer nodig heb hang/leg ik alles weer terug. Ik kan met 3 stappen op de meeste plekken komen in de werkplaats dus op zich maakt het niet gek veel uit waar de kasten komen te hangen. Het is namelijk nou niet zo dat ik 20 x per dag gereedschap tevoorschijn tover. Het zou dus kunnen zijn dat de kasten op een andere plek komen te hangen.... Ik moet wel lachen om al deze ontwikkelingen....dat heb ik met de bouw van "creatieve"dingen nog nooit echt meegemaakt. Daar maak ik een tekening en dat wordt er dan meestal gebouwd....

To be continued......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.