2 wandkasten voor mijn handgereedschap

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Beste mensen,

Het moment is daar !!! Ik ga dan eindelijk eens beginnen aan een set wandkasten voor mijn handgereedschap. De plek stond al zeker 2 jaar vast maar steeds was er een ander project wat voor ging blijkbaar. In mijn werkplaats zit een raam en aan weerszijden komen deze kasten te hangen.

Aan de rechterkant komt het "houtdraai"deel . Draaibeitels, chucks, meetgereedschap enz

Aan de linkerkant komt mijn gescheiden verzameling handgereedschap. Schaven,beitels,zagen enz

De kasten worden ongeveer 500x800x1900mm. Houtsoorten : amerikaanse esdoorn (Hard Maple) en een onbekende padoek soort met een zeer bijzondere tekening. Deze soorten vormen de eigenlijke kast. De binnenkant maak ik voor een deel demontabel zodat ik in de toekomst nog kan schuiven want ik verwacht dat mijn verzameling gereedschap wel zou gaan groeien. (Spijtig he :D )

De kasten krijgen 1 enkele deur aangezien 2 deuren voor mij erg onhandig is. Qua scharnieren ben ik er nog niet helemaal uit. Ik neig naar "gewone" messing scharnieren maar ik sluit de pianoscharnieren ook niet uit.

Ik had het idee om de deuren "push-to-open"te maken maar hier moet ik me nog even in verdiepen.

Vandaag het "padoek"geschaafd op de nieuwe vandiktebank van Tamar Tonnema (www.tonnema.nl). Nog bedankt mede hout-fanaat!!! Het is mooi om te merken dat houtbewerkers onderling elkaar kunnen helpen.

Morgen ga ik het esdoorn uitzoeken uit eigen voorraad en kan gaan we beginnen!!!! :D
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey rick
ik kijk er naar uit .
Naar het eindresultaat .
Jou kennende is dit weer in no time klaar en zal het er weer geweldig uit zien .
groetjes en succes van leroy
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Leroy : tja, ik heb blijkbaar een bepaald werktempo. Nu heb ik dit al een enorm stuk verlaagd de afgelopen 18 maanden maar toch lijkt het soms alsof het ene na het andere werkstuk eruit floept....

@Armadaman : Ja, het is erg jammer dat de 11-steden niet doorgaat...

@Stefke "bedankt voor de tip, ik had al eens iets van Hettich gezien inderdaad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Machtig mooi zo'n project. Gisteravond heb ik de tekening nog eens bekeken en toch weer een paar kleine aanpassingen gemaakt.... :D Ik ben bang dat dit nog wel even zou blijven gebeuren.





Dit is het "padoek " . Hier maak ik de panelen van, het frame wordt gemaakt van Amerikaans Esdoorn.

Verder heb ik nog eens gekeken naar de verdeling in de kast en hoe ik dit het makkelijkste flexibel kan laten. In de nieuwste editie van Furniture & Cabinetmaking stonden mooie strips die te koop zijn bij oa isaaclord.co.uk...
Morgen maar eens vragen bij wat bevriende meubelmakers...

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
SamPonette zei:
het duitse Blum heeft ook zeer kwalitief sluitwerk en scharnier met soft close functie ;)

Blumotion (soft close) en Tipon (push to open) gaan niet samen. En misschien zou hij dat wel willen. Overigens zijn het wel mooi scharnieren, de soft close kan je uitzetten.

Mooi hout hoor. De Binnenkort ga ik aan het bureau en 't palissander beginnen. Een stukje palissander even geolied. Machtig mooi hout man!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gistermiddag heb ik het esdoorn uitgezocht. Even over de vlakbank en door de van-diktebank gegooid tot een dikte van 20mm. Alles in de auto gegooid aan naar huis gereden, daar alles weer naar mijn zoldertje gesleept en toen was het koffie tijd.

Na de koffie begonnen met het zagen van het hout voor de voorkant van de kasten. Dit ga ik maken uit 15 mm amerikaans esdoorn (dit komt allemaal nog van een vloer die nu een 2e leven krijgt). De verbindingen wilde ik gaan maken met een nieuwe manier (voor mij tenminste). Ik hoor veel goede verhalen over de Festool Domino. Nu was het ietwat overdreven om zelf zo'n machine gelijk aan te schaffen maar gelukkig kan ik ergens de machine even gebruiken . Tevens krijg ik dat gelijk even uitleg hierover. Straks dus even broodje eten en dan ga ik op pad met de plankjes onder mijn arm.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou, dat was een bijzondere ervaring zo'n Domino. Echt ongelovelijk, wat een machine. Het framewerk voor het frontpaneel van beide kasten zat binnen 6 minuten in elkaar. Het geluid valt enorm mee. De aanschafprijs van de machine is aanzienlijk maar is zeker het overwegen waard wanneer je een boel verbindingen te maken hebt.

De combinatie handgereedschap/machinegereedschap is voor mij persoonlijk perfect. Ik heb (misschien wel helaas) geen type die alles met de hand doet. Op zich vind ik het handgereedschap erg mooi om mee te werken maar die fijne lawaaimakers met groene stekker doen mijn hart ook sneller kloppen....

Misschien dat ik morgen eraan toe kom om de panelen passend te maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het "losse pennen"beest!!!


Het gefreesde gat, hier komen dan de "domino's "in


En dan heb je ineens 2 frames........Hulde aan Festool, lange leve de groene stekker :D :D

Attached files
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey rick
heerlijk hè zo'n domino
het werkt zo lekker en je hebt snel een verbinding gemaakt .
ik gebruik hem thuis om mijn ramen van mijn huis te maken en nog veel meer .
echt een super ding
succes en groetjes van leroy
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vanmiddag ben ik weer even bezig geweest met de kasten. Ik wilde proberen op de panelen vandaag klaar te krijgen ....dat wil zeggen....alles verlijmd.



Het freesje had ik geleend met een bevriende meubelmaker....erg handig.....



Altijd eerst even "droog"passen....



Nou, dat was dan het 1e paneel. In principe is het maken van zo'n kast niet echt anders dan een kistje maar je moet echt even wennen aan die grotere maten. Gelukkig had ik mijzelf wat nieuwe lijmklemmen cadeau gedaan, die maken het werk een stuk prettiger.

Het 2e paneel is nu ook verlijmd. Misschien dat ik de komende dagen nog ergens tijd en energie kan vinden om met de zijpanelen bezig te gaan. De planken zijn al op dikte geschaafd. Dan alles op maat zagen en dan beginnen we aan de zwaluwstaarten. Het plan is om die allemaal met de hand te gaan maken dus ik kan weer even vooruit.

Attached files
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mooi! Zit er een profiel in de rand van de panelen of zijn ze recht?
Die lijmklemmen zit ik trouwens ook naar te kijken, hoe bevallen ze?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@okke : de panelen hebben geen profiel. die klemmen werken helemaal super, echt een aanrader. bouwshoponline.nl verkoopt ze voor een buitengewoon redelijk bedrag. ik heb er net 2 besteld voor een kennis van mij

Vanmiddag ben ik even bezig geweest met de kast. De planken allemaal op maat gezaagd. Helaas was er 1 paneel gaan schotelen, daar kan ik dus niets mee. Morgen even een nieuwe ophalen.

Een tijd geleden had ik eens een schets gemaakt van de kast hoe het zou moeten worden. Je gaat dan ook eens rondneuzen op het internet en ziet ook veel kasten met zwaluwstaartverbinding. Redelijk bewust heb ik deze keuze overgenomen aangezien "zwaluwstaarten" gelijk laten zien wat de desbetreffende houtbewerker in huis heeft. Handgezaagde zwaluwstaarten zijn ook gewoon erg gaaf en zijn dus echt "the way to go".

Afgelopen week sprak ik een zeer gewaardeerde houtkameraad . We kwamen tot de conclusie dat iedereen eigenlijk hetgeen moet maken wat hij zelf wil en op de manier hoe hij dat wil. Mocht iemand dus bv een schaal willen draaien met een schroevendraaier dan moet hij dat gewoon lekker doen indien dat plezier geeft. (voor de betaalde vakmensen onder ons is dat natuurlijk anders...)

Dit gesprek vloog door mijn hoofd toen ik de 1e verbinding in de kast had gemaakt. Eigenlijk wilde ik geen zwaluwstaarten maar ik wilde de "propjes"look van de voorkant terug laten komen aan de zijkanten. Dus gewoon ordinair schroeven en dan een propje erin lijmen.......Jemig wat een openbaring......
Direct gestopt en een aanpassing gemaakt op de bouwtekening. Ik moest morgen toch een nieuw stuk esdoorn halen dan kan ik gelijk wat meer halen om weg te komen met de aanpassingen.

Ik weet niet of ik de enige ben met deze afwijking (hahaha) maar het leek me wel passend om dit te delen. Het is tenslotte een wezenlijke aanpassing in het ontwerp.

Wordt vervolgd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.